با صنایع دستی گیلان آشنا شوید؛

هنر زنان گیلانی در افزایش بهره‌وری اقتصادی در حوزه صنایع‌ دستی + عکس

استان گیلان یکی از مهم‌ترین قطب‌های صنایع‌ دستی به شمار می‌رود و گیلانی‌‌ها به خصوص زنان گیلانی با تولید صنایع دستی و فروش آن به عنوان سوغات گیلان به کسب درآمد می‌پردازند؛ این در حالی است که این هنر اصیل و ارزنده می‌تواند در جایگاه عمده‌ترین منبع تأمین درآمد ارزی غیرنفتی کشور قرار گیرد.

هنر زنان گیلانی در افزایش بهره‌وری اقتصادی در حوزه صنایع‌ دستی + عکس

به گزارش هشت‌دی۲۰ خرداد به عنوان روز جهانی صنایع دستی نام‌گذاری شده است. پس از تأسیس شورای جهانی صنایع دستی، این صنعت به بخشی از حیات اقتصادی و فرهنگی کشورها تبدیل شد.

از زمانی که بشر خود را شناخت، برای تأمین نیازهای اولیه‌ خود دست به تغییر طبیعت و به‌عبارتی کار بر روی طبیعت زد. یک‌جانشینی بشر به واسطه‌ اشتغال به کشاورزی و دامداری، منجر شد تا آدمی به فکر ساخت فرآورده‌های متنوع از نظر کارایی بیفتد؛ بنابراین روستاهای کوچک اولیه نخستین زادگاه صنایع دستی محسوب می‌شوند.

صنایع‌دستی شاخص‌ترین و اصیل‌ترین جلوه‌گاه تاریخ و تمدن کهن ایران و فرهنگ و هنر ناب ایرانی است و در این راستا استان گیلان یکی از مهم‌ترین قطب‌های صنایع دستی به شمار می‌رود. گیلان دارای پیشینه تاریخی غنی است و صنایع دستی زیبایی دارد. گیلانی‌‌ها به خصوص زنان گیلانی با تولید صنایع دستی و فروش آن به عنوان سوغات گیلان به کسب درآمد می‌پردازند و این موضوع منجر به بهره‌وری اقتصادی در حوزه صنایع دستی می‌شود.

این هنر اصیل و ارزنده مهم‌ترین منبع درآمد ارزی ایران پس از نفت و در واقع عمده‌ترین منبع تأمین درآمد ارزی غیر نفتی است؛ لذا صنایع دستی کشور از دیدگاه تأمین بخشی از نیازها در خور توجهی خاص است.

حصیربافی، چادرشب‌بافی، سفالگری، مرواربافی، رشتی‌دوزی بخشی از صنایع دستی گیلان است که در ادامه به معرفی آن می‎‌پردازیم.

حصیربافی

یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی در استان گیلان حصیر است. حصیربافی در اکثر شهرهای استان انجام می‌شود و به دلیل تنوع بالای خود از محبوبیت زیادی برخوردار است. زیرانداز، آبکش، سبد و … از رایج‌ترین محصولاتی است که با حصیر بافته و به عنوان سوغات گیلان فروخته می‌شود.

چادر شب بافی

چادرشب بافى یکى از هنرها و صنایع دستى زیباى استان گیلان است که تولید این هنر دستباف در قسمت‌هاى وسیعى از استان به خصوص در شهرها و روستاهاى شرق گیلان متداول و مرسوم است؛ اما مرکز عمده چادرشب بافى گیلان روستاهاى اطراف شهرستان رودسر به خصوص «قاسم آباد سفلى و علیا» است.

سفالگری

هنر سفالگری در استان گیلان دارای پیشینه‌ای بسیار قدمی است و به دوران پیش از تاریخ اسلامی نیز می‌رسد. در گذشته مردم یا ساختن سفال سعی بر پوشاندن سقف خانه‌های خود و جلوگیری از ورود آب به داخل خانه می‌کردند. امروزه نیز از این هنر خود در ساختن ظروف برای پخت غذای محلی استفاده می‌شود. گمج یک نوع ظرف سفالی و شبیه به قابلمه‌ای کروی است که آن را با رنگ‌های سبز و آبی و لعاب تزئین می‌کنند و برای پخت انواع غذاهای محلی گیلان مثل باقالی قاتوق و میرزا قاسمی یا غذاهای سنتی مثل فسنجان استفاده می‌کنند.

رشتی‌دوزی

رشتی بافی نوعی قلاب‌ بافی زیبا و هنرمندانه است که در رشت متداول است و آن را به عنوان یکی از زیباترین و اصیل‌ترین صنایع دستی در گیلان می‌شناسند. زنان هنرمند گیلانی پارچه‌های ضخیمی را توسط نخ‌های ابریشم دوخته و نقش‌های زیبایی را بر روی آن می‌آفرینند.

مرواربافی

یکی دیگر از صنایع دستی گیلان، مروار بافی است. این صنعت به دلیل تنوع بالا و کاربردهای متفاوت، فروش بسیار خوبی به عنوان سوغات رشت و دیگر شهرهای استان دارد که باعث شده بسیاری از خانوارهای گیلانی از این طریق زندگی خود را ‌بگذرانند. از مروار به عنوان وسیله مصرفی و تزئینی استفاده می‌شود.

افزایش ۷۰ درصدی فروش صنایع دستی گیلان با برپایی نمایشگاه‌ها در ورودی شهرها

استاندار گیلان با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی در شهرستان‌های گیلان برای فروش این محصولات در ایام عید امسال، اظهار کرد: ایجاد این فضا موجب شد تا بسیاری از هنرمندان گیلانی تولیدات خود را به صورت مستقیم در معرض نمایش و فروش بگذارند که شاهد رشد بالای ۷۰ درصد در میزان فروش محصولات صنایع دستی نسبت به مدت مشابه پارسال را شاهد بوده‌ایم.

وی با تأکید بر تقویت این نمایشگاه‌ها به عنوان نقاط قوت شناسایی و معرفی هنرمندان صنایع دستی گیلان گفت: این نمایشگاه ها تا پایان تابستان تداوم خواهد یافت.

استاندار گیلان تصریح کرد: راه اندازی این نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌ها با حمایت دولت با ارائه تسهیلات در قالب تبصره ۱۶ و ۱۸، به رونق تولید، اشتغال روستایی و مشاغل خانگی می‌انجامد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه