جانشین فرمانده سپاه قدس گیلان:

جوانان امروز ایران همانند جوانان دوران دفاع مقدس هستند

جانشین فرمانده سپاه قدس گیلان با اشاره به اینکه جوانان امروز ایران همانند جوانان دوران دفاع مقدس هستند، گفت: اکنون هم جوانان ما مانند آن سال‌ها در مقابل کوچکترین تجاوزی ایستادگی می‌کنند و اجازه‌ی ذره‌ای دست‌اندازی به خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران را به دشمنان این مرز و بوم نمی‌دهند.

جوانان امروز ایران همانند جوانان دوران دفاع مقدس هستند

به گزارش هشت‌دی، الیاس کوثری امروز در همایش صبحگاه نیروهای نظامی و انتظامی استان گیلان که در حسینیه‌ حضرت ابوالفضل(ع) سپاه قدس گیلان برگزار شد، با تبریک دهه‌ی کرامت و ولادت باسعادت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع)، اظهار کرد: ۱۵۶ سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مساحت کشور ۴ میلیون و ۱۱۳ هزار کیلومترمربع بود که در طول این ۱۵۶ سال براساس ۵ عهدنامه، بالغ‌بر ۲ میلیون و ۴۶۵ هزار کیلومترمربع از مساحت ایران به بیگانگان واگذار شد.

وی با اشاره به عهدنامه‌ی گلستان در تاریخ دوشنبه ۲ آبان ۱۱۹۲ شمسی افزود: این عهدنامه در پی جنگ‌های ایران و روسیه در دوره قاجار بین این دو کشور در روستای گلستان امضا شد. به دنبال این قرارداد، حاکمیت بر بخش‌هایی از شمال ایران شامل قفقاز، ارمنستان، ایالت‌های شرقی و تمام شهرها و شهرک‌ها و روستاهای مناطق غربی گرجستان در ساحل دریای سیاه و محال گروزیه(کورنه) شامل چچن و اینگوش امروزی از ایران سلب شده و به امپراتوری روسیه واگذار شد. طی این قرارداد در مجموع ۱۴ ولایت قفقازی ایران شامل؛ ایالت گنجه و قره‌باغ، ولایت‌های شکی، شیروان، قبه، دربند، بادکوبه، داغستان و گرجستان، محال شوره‌گل، آچوق‌باشی، گروزیه، منگریل و آبخاز به همراه بخشی از خانات تالش و سواحل ارزشمند دریای کاسپین از دست ایران خارج شد و حاکمیت بی چون و چرای ایران بر دریای کاسپین، خدشه‌دار گردید.

جانشین فرمانده سپاه قدس گیلان تصریح کرد: با این عهدنامه منطقه‌ای به وسعت تقریبی ۲۲۰ هزار کیلومترمربع خاکی و ۱۲۰ هزار کیلومترمربع آبی (از مساحت دریای کاسپین) درنتیجه از دست رفتن بیش از ۱۳۶۰ کیلومتر از خطوط ساحلی دریای کاسپین به روسیه واگذار شد. این قرارداد سهم ایران از دریای خزر با توجه به خطوط ساحلی جمهوری آذربایجان و داغستان (نه با توجه به اصل انصاف و قراردادهای ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ / قرارداد ایران و شوروی ۱۹۲۱) که می‌توانست حدود ۵۰ درصد باشد به حدود ۲۰ درصد یا کمتر از آن کاهش یافت. همچنین به موجب این قرارداد ایران تمام شهرها و شهرک‌ها و روستاهای مناطق غربی گرجستان در ساحل دریای سیاه را به روسیه واگذار کرد. به این ترتیب ایران ۲۱٬۹۴۶ کیلومتر مربع از آب‌های سرزمینی و ۳۱۰ کیلومتر خط ساحلی خود از گرجستان در دریای سیاه (سهم گرجستان از دریای سیاه) را با این قرارداد از دست داد.

کوثری با اشاره به اینکه در عهدنامه ترکمانچای در مجموع حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع دیگر شامل حدود ۲۰ هزار کیلومتر مربع از ارمنستان امروزی، حدود ۵ هزار کیلومتر مربع از ترکیه امروزی شامل کوه‌های آرارات و شهر ایغدیر که در آن زمان بخشی از خانات ایروان بود و حدود ۵ هزار کیلومتر مربع از جمهوری آذربایجان امروزی «شامل تالش شمالی یعنی شهرستان لریک و نخجوان» از ایران جدا شدند، گفت: به مجموع مناطق جدا شده طی این دو عهدنامه، هفده شهر قفقاز (هفده ولایت قفقازی ایران) می‌گویند. در مجموع این دو عهدنامه حدود ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع از سرزمین ایران جدا گشت و به روسیه ملحق شد. سرزمین‌های جدا شده از ایران در این قرارداد، امروز بخشی از ارمنستان، جمهوری آذربایجان و ترکیه هستند.

وی با بیان اینکه این معاهده پس از عهدنامه گلستان و به دنبال شکست ایران در جنگ در قفقاز جنوبی و آذربایجان امضا شد، عنوان کرد: طی این عهدنامه برخی قلمروهای دولت قاجار در قفقاز شامل خانات ایروان و نخجوان از حکومت ایران سلب و به روسیه واگذار شد. ایران حق کشتیرانی در دریای خزر را از دست داد و ملزم به پرداخت ۱۰ کرور تومان به عنوان غرامت به روسیه شد. این معاهده به جنگ‌های ایران و روسیه در دوره قاجار پایان داد و ‌دولت روسیه متعهد شد که از پادشاهی ولیعهد وقت عباس میرزا حمایت کند.

دنیا بداند که جوانان امروز جمهوری اسلامی ایران همانند جوانان دوران دفاع مقدس هستند

این مسئول با تاکید بر اینکه جوانان ما چه جوانان امروز و چه جوانان ۸ سال دفاع مقدس، پای انقلاب اسلامی خود تا پای جان ایستادگی می‌کنند، خاطرنشان کرد: در دوران هشت سال دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران توسط رژیم بعث عراق وارد یک جنگ تحمیلی شد، درحالی‌که بیش از ۲۸ کشور جهان از رژیم بعث عراق پشتیبانی می‌کردند، جوانان ما و مردم ما در مقابل آنان ایستادگی کردند و از ۱۹ کشور هم اسیر گرفتند، دنیا باید بداند که جوانان جمهوری اسلامی ایران همان‌گونه که در دوران دفاع مقدس دست و پا و سر دادند اما اجازه ندادند ذره‌ای به خاک کشورشان تجاوز صورت بگیرد، اکنون هم مانند آن سال‌ها در مقابل کوچکترین تجاوزی ایستادگی می‌کنند و اجازه‌ی ذره‌ای دست‌اندازی به خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران را نمی‌دهند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه