سرپرست مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی شهید انصاری:

۱۲۵ میلیون لار و ماهی سفید بهاره در مرکز بازسازی ذخایر رشت تولید شد

سرپرست مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت گفت: باتوجه به آنکه بیولوژی ماهی سفید بهاره به اتمام رسیده و فصل مهاجرت این ماهی تمام شده است این مرکز امسال بیش از ۱۲۵ میلیون لارو تولید کرده است.

۱۲۵ میلیون لار و ماهی سفید بهاره در مرکز بازسازی ذخایر رشت تولید شد

به گزارش هشت‌دی دانیال گروهی با بیان اینکه  بخش قابل توجهی از این لاروها در استخرهای شیلات که از قبل آبگیری و نهاده‌های اولیه آنها تامین شده بود، کشت شد اظهار کرد:. بیش از ۶۰ میلیون لارو نیز به سایر مراکز همکار در استان مانند مراکز یوسف پور، شهید بهشتی، مرکز شهید سردار سلیمانی و استخرهای قلم گوده انزلی ارسال شد که امیدواریم گام مثبتی در امر رهاسازی این گونه از ماهیان باشد.

وی  با بیان اینکه ماهی سفید بهاره به ماهیان سفید مهاجر قلوه‌سنگ دوست یا لیتوفیلوس معروف هستند افزود:  جمعیت غالب ماهیان صید شده در سواحل جنوبی خزر از این گونه می باشند و عمده مولدینی که به این مرکز وارد می شوند نیز از این نوع هستند.

سرپرست مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژینتیکی ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت درخصوص ماهی سفید پاییزه که در منابع آبی دارای پوشش گیاهی مثل تالاب انزلی وارد می‌شود نیز گفت: این گونه از ماهی سفید تخم‌های خود را روی پوشش گیاهی می‌گذارد اما با توجه به مشکلات زیست محیطی و کاهش آب تالاب انزلی و آلودگی‌های مهاجرت این ماهیان از دریا به رودخانه تکثیر این ماهیان با چالش هایی روبرو است.

به گفته گروهی، با کاهش مولدین و بچه ماهیان ممکن است این گونه از ماهی سفید را از دست بدهیم مگر آنکه در مورد لایروبی و فراهم کردن بستر رودخانه و تالاب انزلی اقداماتی اساسی انجام شود.

وی تصریح کرد: برای حفظ ذخایر ماهیان و انواع آبزیانباید نخست فرهنگ‌سازی شده و سپس با مشارکت جامعه صیادی و اقدامات مراکز، تکثیر و رها سازی انجام شود تا نسبت به تامین مولدین گونه‌های اقتصادی و غیر اقتصادی و انواع در خطر انقراض و نادر گام‌هایی برداشته شود.

سرپرست مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژینتیکی ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت تاکید کرد: کاشت، داشت و برداشت در کنار هم معنا می یابد و جامعه صیادان و بهره بردار باید به این باور ذهنی و فرهنگ غنی برسند که در امر بازسازی ذخایر مشارکت داشته باشند. هرچند در سالهای اخیر این موج مثبت از سوی صیادان مشاهده شده اما کافی نیست و ناگزیریم در بحث فرهنگ سازی اقدامات موثرتر، مهم و اساسی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: این بدان معناست که جامعه صیادان از جنبه اقتصادی به گونه های نادر و در معرض خطر صید شده نگاه نکند و این گونه ها را یا رها سازی و یا به مراکز متولی انجام کار تحویل داده شوند.

گروهی اظهار کرد: صید غیر مجاز و بی رویه، توسعه فعالیتهای شهری و صنعتی در سواحل دریا و رودخانه ها و منابع آبی بر تاثیرات منفی کاهش ذخایر ماهیان دامن می زند و حتی در برخی موارد توسعه فعالیتهای سکوهای نفتی، پالایشگاه ها و صنایع پتروشیمی در کنار نوار ساحلی تبعات زیست محیطی را با خود بهمراه دارد.

وی تصریح کرد: ذخایر آبزیان ثروت عمومی محسوب می شوند که باید برای پایداری نسل آبزیان تمام دست اندرکاران و جامعه بهره برداران دست به دست هم داده و در این امر مهم همکاری داشته باشند این کار یک اقدام کاملا جبرانی و حمایتی است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه