نرخ منفی رشد جمعیت در گیلان ریشه تاریخی دارد؛

پیری جمعیت و آسیب‌هایی که گریبانگیر پیشرفت کشور خواهد شد/ ضرورت اقناع و آگاه‌سازی مردم در فرزندآوری

به گفته پژوهشگران حوزه جمعیت، سالمندی جامعه آسیب‌هایی نظیر کاهش نیروی کار توانمند در جامعه، تحمیل هزینه‌های گزاف و غیر قابل جبران بر نظام سلامت، کاهش بازدهی نیروی کار سالم و آسیب پذیری در برابر بحران‌ها را در پی دارد و برای حل این مشکل اقناع و آگاه‌سازی مردم درباره پیامدهای انقطاع نسل بشر ضروری است.

پیری جمعیت و آسیب‌هایی که گریبانگیر پیشرفت کشور خواهد شد/ ضرورت اقناع و آگاه‌سازی مردم در فرزندآوری

به گزارش هشت‌دی، استان گیلان با جمعیت غالب سالمندی و رشد منفی جمعیت روبرو است و این مسئله به یک ابرچالش در خطه سرسبز شمالی تبدیل شده است.

هیچ بحرانی با جلسه و همایش و حرف‌های تکراری حل نمی‌شود

وقتی واژه ابر بحران به یک مسئله اطلاق می‌شود یعنی آن موضوع با برگزاری جلسه و همایش و حرف‌های تکراری از قبیل “باید پیگیری شود” و یا “برنامه‌ریزی برای حل مسئله در اولویت کاری قرار دارد” حل نمی‌شود و باید اقداماتی عاجل و مؤثر برای خروج از وضعیت بحرانی انجام شود. مسئله بحران پیری جمعیت در گیلان نیز در حال حاضر چنین وضعیتی دارد و نیازمند نگاه ملی برای توقف حالت بحرانی است.

کارشناسان و پژوهشگران حوزه جمعیت آسیب‌های زیادی را برای پیری جمعیت در یک کشور برشمرده‌اند چرا که وجود انسان سالم و مولد یکی از اهرم‌های اصلی دستیابی به توسعه پایدار و شکوفایی اقتصادی به شمار می‌رود و اگر این فاکتور کلیدی دستخوش تغییرات سنی قرار گرفته و شالوده‌ اصلی یک جامعه را افراد سالخورده تشکیل دهند لاجرم تاثیرات فراوانی را بر خرده نظام‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نیز فاکتورهای محیطی خواهد گذاشت.

پیری جمعیت آسیب‌هایی نظیر کاهش نیروی کار توانمند در جامعه، تحمیل هزینه‌های گزاف و گاها غیر قابل جبران بر نظام سلامت، کاهش بازدهی نیروی کار سالم، آسیب پذیری بیشتر کشورهای پیر در برابر بحران ها نسبت به کشورهای جوان‌تر و عقب ماندگی و پسرفت جامعه در نبود نیروی جوان مولد و سالم در پی دارد.

فرهنگ حاکم بر جهان به سمت پیری جمعیت رفته است/ ایران ششمین کشور پیر دنیا

 

معصومه پرسا در گفتگو با خبرنگار هشت‌دی، با بیان اینکه فرهنگ حاکم بر جهان به سمت پیری جمعیت رفته است، اظهار کرد: مسئله جمعیت و نرخ پایین باروری و افزایش سالمندی همه‌گیر شده و جامعه به سمت پیری می‌رود.

کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به اینکه ایران ششمین کشور با جمعیت سالمند در دنیا است، افزود: گیلان جز استان‌هایی است که نرخ باروری آن منفی بوده و زیر یک است.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی برای افزایش جمعیت در استان‌هایی نظیر گیلان که مسئله سالمندی در آن بحرانی است باید با سرعت بیشتری پیش رود، ادامه داد: باید روش‌های ویژه‌تری برای افزایش جمعیت در استان‌های با نرخ باروری منفی اعمال کرد.

نرخ منفی رشد جمعیت در گیلان ریشه تاریخی دارد

پرسا با بیان اینکه نرخ منفی رشد جمعیت در گیلان ریشه تاریخی دارد تصریح کرد: گیلانی‌ها همواره در عرصه‌های مختلف مانند مسائل سیاسی و علمی اول بودند و در همین راستا در اجرای سیاست کنترل جمعیت در دهه ۶۰ بیش از مردم سایر استان‌ها به این سیاست پایبند بودند.

وی با اشاره به اینکه تغییر باور مردم در خصوص افزایش جمعیت نیازمند زمان طولانی است، افزود: هزینه مضاعفی برای تغییر فرهنگ و باور نیاز است.

عوامل اقتصادی و فرهنگی در ایجاد بحران جمعیتی مکمل یکدیگر هستند

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه عوامل اقتصادی و فرهنگی در ایجاد بحران جمعیتی مکمل یکدیگر هستند، گفت: نگاه فرهنگی جامعه به موضوع فرزندآوری تغییر کرده و همین موضوع نیز کار را سخت‌تر کرده است.

وی با بیان اینکه کشورهای دیگر مسئله بحران کمبود جمعیت را با مهاجرپذیری و ارائه تسهیلات ویژه به مادران و پدران حل می‌کنند، بیان کرد: اعمال تغییرات اقتصادی در ایران برای حل مشکل پیری جمعیت ضروری است.

ضرورت اجرای کامل قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

پرسا با تاکید بر اینکه اگر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به نحو احسن اجرا شود روی فرهنگ جامعه تاثیرگذار است، افزود: اگر مردم صداقت و شفافیت مسئولان در اجرای قانون جوانی جمعیت را مشاهده کنند باور آنان در رابطه با مسئله فرزند‌آوری تغییر می‌کند.

کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه رسانه‌ها به ویژه صداوسیما باید با تولید محتوا با موضوع ازدیاد موالید و جوانی جمعیت در مسیر فرهنگ‌سازی حرکت کند، ادامه داد: آگاهی‌دادن به مردم درباره تبعات منفی سالمندی جمعیت راهگشا است.

ضرورت اقناع و آگاه‌سازی مردم درباره پیامدهای انقطاع نسل بشر

وی با بیان اینکه اقناع حلال همه مشکلات است، تصریح کرد: باید مردم را قانع کنیم که پیشرفت جامعه و سلامت خانواده در گرو ازدیاد موالید و افزایش نرخ باروری و در نتیجه جوانی جمعیت است.

پرسا با اشاره به آسیب‌های اخلاقی و تربیتی سالمندی جمعیت عنوان کرد: انقطاع نسل بشر برای همه ارکان جامعه مضر است.

وی با تاکید بر ارائه تسهیلات به جوانان برای ازدواج، بیان کرد: ازدواج مقدمه فرزندآوری است و مسئولان باید در نظر داشته باشند که جلوگیری از آسیب‌های اخلاقی و تربیتی جامعه از طریق ازدواج و جوانی جمعیت ممکن است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه