سرپرست علوم پزشکی گیلان خبر داد:

رتبه سی‌ام گیلان از نظر باروری زوجین در ایران

سرپرست علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه نرخ باروری در گیلان ۱.۰۳ درصد بوده و رتبه دوازدهم جمعیتی را داریم، اما از نظر باروری در جایگاه سی ام هستیم گفت: اگر قانون حمایت از خانواده و برنامه های جوانی جمعیت را به درستی اجرا نکنیم، طبق پیش بینی جمعیت شناسان، دیگر جمعیت گیلک نخواهیم داشت.

رتبه سی‌ام گیلان از نظر باروری زوجین در ایران

به گزارش هشت‌دی محمدتقی آشوبی، با اشاره به وضعیت جمعیت استان گیلان، اظهار کرد: کشور ما از ابتدای انقلاب تاکنون از یک جمعیت جوان برخوردار بوده است، اما آمارها نشان می دهد که دچار مشکل شده ایم و جمعیت جوان کاهش یافته و سالمندی رو به افزایش است.

وی نسبت سالمندی در کشور و گیلان را به ترتیب ۹.۳ و ۱۵ درصد دانست و افزود: نرخ باروری در گیلان ۱.۰۳ درصد بوده و رتبه دوازدهم جمعیتی را داریم، اما از نظر باروری در جایگاه سی ام هستیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت وگوی ویژه خبری باران، با اشاره به هشدار آمارها درباره وضعیت جمعیتی استان، تصریح کرد: اگر قانون حمایت از خانواده و برنامه های جوانی جمعیت را به درستی اجرا نکنیم، در چاله جمعیتی فرو می رویم و طبق پیش بینی جمعیت شناسان، دیگر جمعیت گیلک نخواهیم داشت.

آشوبی از تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت در استان گیلان خبر داد و بیان کرد: یکی از وظایف دانشگاه علوم پزشکی ارائه آموزش های قبل و حین ازدواج به زوجین است تا بتوانیم نگرش فرزند کمتر را تغییر و نرخ باروری را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه آموزش بهداشت و سلامت جنسی و باروری توسط ماماها در نظام شبکه بهداشت و درمان در حال انجام است، گفت: باید زوجین را به سمت فرزندآوری سوق دهیم.

سرپرست علوم پزشکی گیلان با اشاره به گسترش نظام شبکه در سطح استان، خاطرنشان کرد: یک مرکز درمان ناباروری در بخش دولتی(الزهرا) و دو مرکز در بخش خصوصی داریم و سال گذشته ۲۹ هزار و ۶۷۰ زوج نابارور برای درمان و فرزندآوری به این مراکز مراجعه کردند.

وی کلیه اقدامات برای درمان ناباروری در مرکر دولتی را تحت پوشش بیمه دانست و با اشاره به همکاری بخش خصوصی در کاهش هزینه ها، متذکر شد: بخش اعظم زایمان های طبیعی در بیمارستان های دولتی رایگان بوده و در بخش خصوصی نیز با ارائه تخفیفات لازم انجام می شود.

آشوبی با اشاره به آمار بالای زایمان سزارین در استان، اضافه کرد: همکاران مامای کاردان و دوره دیده در نظام شبکه به مادران باردار آموزش می دهند تا یک زایمان طبیعی ایمن داشته باشند.

سرپست علوم پزشکی گیلان با تاکید بر لزوم افزایش دسترسی زوجین به مراکز درمان ناباروی در شرق و غرب استان، گفت: در حال حاضر ۸ هزار مادر باردار داریم که تحت مراقبت ۵۳۳ ماما قرار دارند؛ ۳۵۸ ماما در بخش دولتی و ۱۷۵ ماما در بخش خصوصی مشغول ارائه خدمت هستند؛ این در حالی است که باید به ازای هر ۱۵ مادر باردار یک ماما داشته باشیم.

وی تعداد موالید سال گذشته در گیلان را ۲۰ هزار و ۴۰ نفر دانست و خاطرنشان کرد: پزشک خانواده در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت فعال شده و در حال راه اندازی آن در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت هستیم که به شناسایی مادران باردار و زوجین نابارور کمک می کند.

آشوبی از ارائه تسهیلات شغلی و کارانه برای مادران باردار و شیرده خبر داد و تاکید کرد: استفاده از مرخصی زایمان تا ۹ ماه برای یک فرزند و تا یک سال برای دوقلوزایی و اختیاری بودن شیفت شب برای مادران از جمله این تسهیلات است؛ همچنین برای مادران باردار و شیرده نیازمند با مشارکت بسیج جامعه پزشکی و کمیته امداد، بسته های حمایتی و معیشتی در نظر گرفته شده است تا از سوء تغذیه جلوگیری شود.

وی پایین بودن سهم بیمه در درمان ناباروری، روند کند پرداخت وام ازدواج و تامین مسکن، کمبود اعتبار جهت اتمام پروژه ساخت و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویان متاهل، کمبود فلوشیپ ناباروری زن و مرد و کمبود متخصص بیهوشی برای زایمان بدون درد را از جمله مهم‌ترین موانع دانشگاه علوم پزشکی در مسیر تحقق جوانی جمعیت دانست.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه