رئیس دیوان عالی کشور در گیلان:

دادگاه‌های تجدیدنظر گیلان نظارت‌ بهتری نسبت به سایر استان‌ها دارند

رئیس دیوان عالی کشور گفت: قضات مرکز استان گیلان دارای سابقه قضایی بالایی بوده و دادگاه‌های تجدیدنظر استان گیلان در برآورد نظارت‌های به عمل آمده نسبت به سایر استان‌ها نظارت بهتری بر آرای دادگاه‌های بدوی اعمال نموده‌اند.

دادگاه‌های تجدیدنظر گیلان نظارت‌ بهتری نسبت به سایر استان‌ها دارند

به گزارش هشت‌دی، نشست رئیس دیوان عالی کشور و قضات ناظر دیوان عالی با قضات دادگستری استان گیلان امروز برگزار شد.

حجت‌الاسلام سید احمد مرتضوی‌مقدم با بیان اینکه هر ساله در راستای نظارت‌های قضایی هیأتی از قضات برجسته و ممتاز دیوان عالی به استان‌ها سفر می‌کنند، اظهار کرد: این نظارت‌ها بیشتر جنبه آموزشی داشته و تذکرات لازم و مشاوره‌های تخصصی به قضات شعب داده می‌شود.

وی در ادامه با تقدیر از رئیس کل دادگستری استان گیلان افزود: قضات مرکز استان گیلان دارای سابقه قضایی بالایی بوده و دادگاه‌های تجدیدنظر استان گیلان در برآورد نظارت‌های به عمل آمده نسبت به سایر استان‌ها نظارت بهتری بر آرای دادگاه‌های بدوی اعمال نموده‌اند.

رئیس دیوان عالی کشور با استناد به آیات قرآنی وظیفه اصلی قاضی را حکم به عدل دانست و تصریح کرد: کشف حقیقت و حکم به حق بسیار دشوار است و قاضی باید تلاش کند تا با بهره‌گیری از بینه و اقرار و شهادت شهود، رأی عادلانه صادر نماید.

حجت‌الاسلام مرتضوی‌مقدم چندین عامل را در حکم دادن به عدل موثر دانست که ازجمله آنها انگیزه، توانمندی، ابزار کار و دسترسی به قاون کامل و جامع است و ضمن بیان اینکه یک قاضی هنرمند می‌تواند با ابتکار و تخصص در هر شرایطی گره کور پرونده‌ها را باز کند و بن‌بست‌ها را پشت سر بگذارد، عنوان کرد: قاضی باید در این چنین مواردی خطرپذیر بوده و از شجاعت لازم برخوردار باشد.

این مقام مسئول به روسای دادگستری‌های استان‌ها پیشنهاد کرد تا در هر استان، کمیته و هیأتی علمی متشکل از قضات باتجربه و مقبول استان تشکیل شود و معضلات قضایی برای حل و فصل سریع‌تر و دقیق‌تر در این کمیته مطرح گردد.

رئیس دیوان عالی کشور در پایان با تاکید بر مشورت در صدور آرای قضایی متذکر شد: همواره خیرخواه مردم باشید و بدانید دنیا و آخرت انسان در گرو خدمت کردن به مردم است.

رسیدگی عادلانه مبتنی بر تحقیق و رسیدگی فنی و تخصصی است

حجت‌‌الاسلام حمزه خلیلی، رئیس کل دادگستری استان گیلان نیز در این نشست با اشاره به اینکه استان گیلان از مواهب طبیعی متعددی برخوردار است و دارای موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای می‌باشد، اظهار کرد: به دلیل همین تفاوت‌های اقلیمی و فرهنگی، نوع آرای قضات این استان می‌تواند متفاوت از سایر استان‌ها باشد.

وی با بیان اینکه رسیدگی عادلانه مبتنی بر تحقیق و رسیدگی فنی و تخصصی است، گفت: قاضی باید علاوه بر طی فرآیند تخصصی و علمی و بهره‌گیری از نظرات کارشناسان، با توجه به تبعات اجرای یک حکم اقدام به صدور آن نماید.

رئیس شورای قضایی گیلان داشتن نظم فکری و قضاوت بر پایه یقینیات را از ویژگی‌های موثر در صدور حکم عادلانه برشمرد و خاطرنشان کرد: قضاوت قاضی نباید بر مبنای ظن و گمان باشد و تنها درصورت احراز یقین می‌توان حکمی صادر کرد که علاوه بر اتقان و صحت، حجتی بر آستان عدل الهی باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه