استاد دانشگاه گیلان در گفتگو با هشت‌دی:

شهادت امام علی (ع) در شب‌های قدر نشان از ارتباط دوسویه قرآن و امامت دارد

استاد دانشگاه گیلان با بیان اینکه یکی از مصادیق بارز آیات کتاب آسمانی حضرت علی‌(ع) است، گفت: شهادت امام علی (ع) در شب‌های قدر نشان از ارتباط دوسویه قرآن و امامت دارد.

شهادت امام علی (ع) در شب‌های قدر نشان از ارتباط دوسویه قرآن و امامت دارد

به گزارش هشت‌دی شب قدر یا لیله‌القدر یکی از پر فضیلت‌ترین شب‌‌های سال است که بر اساس دین اسلام، نزول قرآن برای اولین بار در شب‌های قدر و در ایام ماه مبارک رمضان واقع شده است، شبی که برتر از هزار ماه بوده و هیچ ایامی در مقام و منزلت مانند آن وجود ندارد. اعمال بندگان در این شب‌ها از عظمت خاصی برخوردار است و تقدیر انسان توسط خداوند متعال مقدر می‌گردد لذا مسلمانان در این شب‌ها به تاسی از ائمه معصومین(ع) به شب‌زنده‌داری و دعا و مناجات می پردازند.

بر این اساس در آیه سوم و‌ چهارم سوره دخان آمده است: «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهٍ مُبَارَکَهٍ ۚ إِنَّا کُنَّا مُنْذِرِینَ فِیهَا یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکیمٍ» ما قرآن را در شبی فرخنده نازل کردیم؛ زیرا که هشدار دهنده بودیم. پس در آن شب هر کاری محکم و استوار می شود.

حجت‌الاسلام پورعیسی در گفتگو با هشت‌دی، با اشاره به جایگاه‌ والای شب‌های قدر در بین مسلمانان اظهار کرد: با شروع ماه مبارک رمضان منازل معنویت توسط انسان پله پله طی می‌شود که در این راستا نیاز به مراقبت از اعضاء و جوارح بدن وجود دارد تا علاوه بر روزه‌داری، جان، قلب و روح انسان نیز در روزه باشد؛ لذا شب قدر، شب معراج مومنین و اوج ارتباط انسان با خداوند است که پس از گذراندن ۱۸ شب، بندگان با کوله‌باری از معنویت در محضر خداوند‌ متعال حاضر می‌شوند.

وی به جایگاه روزه‌داری در ماه‌ مبارک‌ رمضان اشاره کرد و گفت: روزه‌داری فارغ از بُعد تکلیف‌ الهی در یک مرحله بالاتر و در ابعادی گسترده‌تر، مقدمه رسیدن به فهم قرآن است.

استاد‌ دانشگاه گیلان با اشاره به علت وجوب روزه در ماه نزول قرآن با استناد به آیه «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ» تصریح کرد: اصل قرآن در طهارت مطلق است و هیچکس بدون پاکی نمی‌تواند حتی به علامات آن دست بزند لذا ورود به حریم قرآن نیاز به طهارت دارد که این طهارت بر دو نوع است؛ طهارت ظاهری که با وضو، غسل و تیمم حاصل می‌شود که مقدمه ورود به محضر قرآن است اما طهارت روحی که از طریق روزه‌داری به فهم و درک قرآن دست می‌یابیم که این تکلیف در ماه رمضان واجب شده است لذا بسیاری از حلال‌ها و طیبات نیز مانع صعود انسان است که با روزه‌داری از آن منع شده است که روزه مقدمه‌ای برای رسیدن به فهم این کتاب‌ آسمانی است.

ماه رمضان مقدمه ورود به نور قرآن است

حجت‌الاسلام پورعیسی ادامه داد: جنس قرآن از نور است که ماه رمضان مقدمه ورود به این نور است لذا نزول‌ قرآن در شب‌ قدر و ارتقای معنوی انسان در مسیر رسیدن به خدا علت این حقیقت‌الهی است تا در شب‌های قدر با قرآن انس گرفته و آن را بر بالای سر بگیریم و ضمن تمنا و خواهش از خداوند طلب بخشش کنیم.

وی ادامه داد: پس از ایجاد‌شدن قدرت پذیرش این کتاب آسمانی، انسان با حاملان قرآن که جبرئیل امین و فرشتگان خدا هستند عجین‌خواهد شد، به همین دلیل جایگاه این شب از هزاران شب بالاتر است.

وی بر اهمیت خودشناسی و خودسازی در این ایام تاکید کرد و گفت: لازم است انسان در معرض این شب قرار بگیرد و ضمن بهره‌گیری از معنویت و فضیلت‌های آن از لجاجت‌های انسانی فاصله بگیرد؛ و همچنین به علت وسعت پذیرش دعای‌ مومنان در این شب‌ها، برای گشایش و رفع حوائج تمام مسلمانان و نابودی دشمنان دست به دعا برداریم، قطعاً هرکس در این مسیر قدم بردارد به صفای ظاهر و باطن دست می‌یابد و به نور مطلق که خداوند متعال است خواهد رسید.

این استاد‌ دانشگاه با اشاره به علت تقارن شهادت حضرت علی‌(ع) در لیالی قدر بیان کرد: این شخصیت بزرگ در بیت الله متولد شد و تربیتش توسط یک انسان کامل رقم خورد و قبل از ورود به دوران بلوغ وارد اسلام شد که در تمامی دوران شاهد درخشش و افتخارات بزرگی ایشان در راه اسلام بوده‌ایم.

تنها با نور وجودی حضرت علی (ع) قرآن استمرار می‌یابد

حجت‌الاسلام پورعیسی افزود: ما در شب‌قدر قرآن به سر می‌گیریم این در حالی است که یکی از مصادیق بارز آیات این کتاب آسمانی، حضرت علی‌(ع) است لذا تعیین ایشان در واقعه غدیر مبتنی بر آیات‌الهی رقم خورد و بر این اساس این امام، به عنوان مجری آیات قرآن برگزیده شد لذا به علت عدم درک درست مردم آن زمان از امام خویش که توسط قرآن به امت ابلاغ شده بود شاهد ضربت‌ خوردن این امام بزرگوار در لیالی قدر هستیم تا بر همگان این امر مسجل شود که  تنها با وجود علی (ع) است که قرآن استمرار می‌یابد.

وی با بیان اینکه سیر شهادت حضرت علی‌(ع) در این شب‌ها نشان از ارتباط دوسویه قرآن و امامت دارد، خاطرنشان کرد: لازم است فارغ از تلاوت، حفظ و ترتیل قرآن به امام جامعه که عامل تحکیم و قوام آیات است، تعظیم و اطاعت کنیم.

این استاد‌ دانشگاه خاطرنشان کرد: سبک‌زندگی، تولد، تربیت و ازدواج امیرالمومنین (ع) در راستای قرآن بود همان‌طور که در شان همسر ایشان، سوره نازل شده است که بی‌ارتباط با این شخصیت والا نیست لذا آن حضرت در خانه خدا متولد و در محراب نماز به شهادت رسید و در حکومت‌داری، عادل‌ترین انسان‌ها بوده و همواره در رسیدگی به فقرا و محرومین و‌ عدم‌همسویی با ظالمان در صف اول بود.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
استاد عزیز مثل همیشه زیبا و دلنشین بیان کردید.
در حاشیه