سید محمد شفیعی

از سرگیری روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان؛ معادلات منطقه‌ای به چه صورت خواهد شد؟

چین در ابتدا سعی می‌کرد تا اعتماد اعراب را جلب کند و الا در واقعیت چین هرگز نمی‌تواند تاثیر ایران در منطقه را نادیده بگیرد و به قدرت ایران در منطقه نیاز دارد. این میانجیگری چین نیز جایگاه آمریکا را دچار تزلزل می‌کند.

از سرگیری روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان؛ معادلات منطقه‌ای به چه صورت خواهد شد؟

به گزارش هشت‌دی ۷ سال پس از قطع روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان، دو کشور بر سر موضوع ازسرگیری روابط دیپلماتیک به توافق رسیده و آن را امضا کردند.

در این بازه ۷ساله روابط بین دو کشور به‌شدت بحرانی بوده و سبب یارکشی و جبهه‌سازی بین این دو شد. عربستان با همراهی امارات و بحرین که یک‌خطه را در قبال ایران دنبال کرده‌اند و عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی، فضای منطقه را به‌سوی شکل‌گیری ائتلاف عبری_عربی بر علیه ایران پیش برد؛ اما با توافق فوق معادلات منطقه تا حدود بسیار زیادی تغییر خواهد کرد:

۱. چین جایگزین آمریکا در منطقه خواهد شد. شاید روزی که چین همراه با کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس بیانیه‌ای را راجب جزایر‌ سه گانه ایرانی منتشر کرد، همه به روابط ایران و چین تاختند. اما این بیانیه در شرایطی صادر شد که روابط ایران و عربستان خصمانه بود، زمانی که روابط ایران و عربستان  صلح‌آمیز و دوستانه بوده، ادعا‌های پوچ امارات هرگز موردتوجه کشورهای عربی، علی‌الخصوص عربستان قرار نمی‌گرفت. از سوی دیگر چین هم در ابتدا سعی می‌کرد تا اعتماد اعراب را جلب کند و الا در واقعیت چین هرگز نمی‌تواند تاثیر ایران در منطقه را نادیده بگیرد و به قدرت ایران در منطقه نیاز دارد. این میانجیگری چین نیز جایگاه آمریکا را دچار تزلزل می‌کند، چهره‌ای که از آمریکا ایجاد شده که همواره به دنبال این بوده تا تنش میان کشورهای خاورمیانه را حفظ کرده و به آن شدت ببخشد، اما چین در بدو ورودش نقش میانجی را ایفا کرده و به اختلافات ۷ساله دو قدرت اصلی منطقه‌ای پایان داده است.

۲. رژیم صهیونیستی نیز از این اتفاق خوشحال نخواهد بود، نتانیاهو که بر روی اختلاف بین ایران و عربستان و تشکیل ائتلاف عبری_عربی در قبال ایران حساب کرده بود، حال می‌بیند که مهره اصلی این ائتلاف که روی آن حساب می‌کرد ازدست‌رفته است  این موضوع حال رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو را تحت‌فشار قرار می‌دهد تا تمرکزشان بر روی باکو بگذارند. البته اگر سران باکو نیز با دیدن این اتفاق به فکر تجدیدنظر در قبال ایران نباشند، چون ترکیه نیز از توافق بین ایران و عربستان استقبال کرده‌ و می‌بیند که  معادلات خاورمیانه، متحد جدیدش را تحت‌فشار قرار داده است. شاید بعد از ضرر رژیم صهیونیستی در خاورمیانه، ضرر دیگری در قفقاز نیز در انتظارش است.

و این موضوع حال رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو را تحت‌فشار قرار می‌دهد تا تمرکزشان بر روی باکو بگذارند. البته اگر سران باکو نیز با دیدن این اتفاق به فکر تجدیدنظر در قبال ایران نباشند، چون ترکیه نیز از توافق بین ایران و عربستان استقبال کرده‌ و می‌بیند که  معادلات خاورمیانه، متحد جدیدش را تحت‌فشار قرار داده است. شاید بعد از ضرر رژیم صهیونیستی در خاورمیانه، ضرر دیگری در قفقاز نیز در انتظارش است.

۳. روند جنگ یمن نیز قطعاً به طور دیگری پیش ‌خواهد رفت و احتمال اینکه طرفین درگیر به سمت صلح و آتش‌بس دائمی و ترک مخاصمه سوق یابند، گسترش خواهد یافت.

۴. در منطقه نیز از عمان و ترکیه و عراق تا حزب‌الله لبنان از این توافق استقبال کردند، هر موقع بین ایران و عربستان صلح حاکم بوده، منطقه نیز از آرامش برخوردار بوده و تنش‌ها به پایین‌ترین حد ممکن می‌رسد‌. از سوی دیگر می‌توانند ظرفیت‌های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی یکدیگر استفاده کرده و در پیشبرد اهداف خودشان از آن استفاده کنند.

حال باید منتظر نمود عینی ثمرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای توافق اخیر ماند که از همین‌الان قابل حدس است.

سید محمد شفیعی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
عالی
در حاشیه