مدیرکل آموزش و پرورش گیلان:

دوران تحصیل در آموزش و پرورش دوران تربیت‌پذیری آحاد جامعه است

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه دوران تحصیل در آموزش و پرورش دوران تربیت‌پذیری آحاد جامعه است، گفت: فلسفه ایجادی آموزش و پرورش تربیتی است و لذا نباید فقط آموزش را برجسته کنیم.

دوران تحصیل در آموزش و پرورش دوران تربیت‌پذیری آحاد جامعه است

به گزارش هشت‌دی محمد فائزی امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت فرارسیدن هفته امور تربیتی، آموزش و پرورش را یک نهاد منحصربه‌فرد دانست و اظهار کرد: آموزش ‌و پرورش در یک دوره زمانی مشخص مهم‌ترین بخش جامعه را به‌عنوان آینده‌ساز در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه به تأیید همه کارشناسان و صاحب‌نظران و محققان دوران تحصیل در آموزش و پرورش دوران تربیت‌پذیری آحاد جامعه است، افزود: شخصیت انسان در دوران مدرسه شکل می‌گیرد و تا پایان عمر همراه او خواهد بود؛ البته انسان این ظرفیت را دارد که به تغییر در روش و نگرش و بینش برسد، اما معمولا افراد از سرمایه شخصیتی‌شان دفاع می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان مصادره آموزش و پرورش به نفع آموزش صرف و تدریس کتب درسی و کسب نمره و شرکت در کنکور را غیرمنطقی دانست و تصریح کرد: فلسفه ایجادی آموزش و پرورش تربیتی است و لذا نباید فقط آموزش را برجسته کنیم.

فائزی با اشاره به شروع آموزش و پرورش در جامعه ما با دبستان و قبل‌تر مکتب‌خانه، خاطرنشان کرد: دبستان مخفف ادبستان بوده و لذا بُعد تربیتی آن پررنگ‌تر است، زیرا کودکان ادب و آداب زندگی را یاد می‌گیرند و درست زندگی‌کردن را تمرین می‌کنند.

وی پیروزی انقلاب اسلامی را موجب گرایش آموزش و پرورش به‌طرف تربیت دانست و بیان کرد: نگاه انقلاب اسلامی به انسان مبتنی بر تقوا و انسانیت است و لذا هرچقدر بیشتر به خدا نزدیک شویم، انسان‌تر و نورانی‌تر می‌شویم.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه متأسفانه در طول چهار دهه گذشته برخی از رویکردهای سیاسی نهاد امور تربیتی را مورد غفلت و بی‌مهری قرار داده است، گفت: دانش‌آموزان نیازمند سلسله مهارت‌هایی برای زندگی بهتر در آینده هستند تا بتوانند همسران خوبی برای همسران خود، پدران و مادران خوبی برای فرزندان خود، همسایه‌های خوبی برای همسایه‌های خود، همکاران خوبی برای همکاران خود و… باشند.

وی غفلت آموزش و پرورش از امور تربیتی را سرمایه سوزی دانست و عنوان کرد: دوران تحصیل انسان در مدرسه تکرارشدنی نیست و لذا باید اقدام به ارائه الگوهای مناسب و قابل‌قبول برای دانش‌آموزان کنیم؛ این در حالی است که با هیاهوی تبلیغات رسانه‌ای مواجه هستیم که حدومرز ندارد.

فائزی، با بیان اینکه دشمنان نگاه مادی به انسان دارند و انسان را در مسیر خدا معنی نمی‌کنند، متذکر شد: عصر رسانه عصر سختی برای فعالیت‌های پرورشی است، زیرا دشمن الگوهای خودش را دربسته بندی‌های جذاب ارائه می‌کند؛ البته خداوند در وجود ما فطرت انسانی را قرار داده و انسانیت همیشه مشتری دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان، خواستار پیوند دانش‌آموزان با مدرسه و مربیان پرورشی شد و تصریح کرد: دانش‌آموزان باید درب مدرسه را به روی خود باز ببینند و مدرسه را به‌عنوان پایگاه تربیتی خود انتخاب کنند.

وی با اشاره به تغییرات دنیای امروز، الگوهای گذشته را پاسخگوی نیاز مخاطبان آموزش و پرورش ندانست و تأکید کرد: نیازمند خلاقیت و نوآوری هستیم تا بتوانیم هم در آموزش و هم در پرورش موفق باشیم.

فائزی، همچنین بر لزوم همسویی و هم‌افزایی اولیای دانش‌آموزان با فرایند تربیتی آموزش و پرورش تأکید کرد و یادآور شد: برنامه‌های هفته امور تربیتی از ۸ اسفندماه و با گلباران مزار شهدا و دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه رشت آغاز می‌شود.

وی راه‌اندازی ایستگاه سرود همگانی و کارناوال تئاتر در شهرها، برگزاری نشست تخصصی کارگروه  اندیشه‌ورز تربیتی، حضور در نمازجمعه، ساخت نماهنگ و برگزاری نشست علمی تخصصی برای دانشجو معلمان، مسابقه کتابخوانی، جشنواره طرح درس نویسی و جشنواره استانی تولید محتوای الکترونیکی با محوریت بومی و استانی را از دیگر برنامه‌های این هفته دانست و اظهار کرد: جشن تکلیف استانی ۳۰۰۰ دانش‌آموز در این هفته برگزار می‌شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه