سید محمد شفیعی:

سلبریتی، پدیده یا غده سرطانی؟

پدیده‌ای به نام سلبریتی به غده‌ سرطانی در کشور تبدیل شده و باید فکری به حال درمان این غده کرد.

سلبریتی، پدیده یا غده سرطانی؟

هشت‌دی: سلبریتی‌ها؛ افراد مشهوری که در درون هر کشوری هستند و در حرفه‌های گوناگون مشاهده می‌شوند و برخی هم که شهرت جهانی دارند. در هر جای جهان برای سلبریتی‌ها قوانینی مشخص شده و خودشان نیز در هر مسئله‌ای دخالت نکرده و ورود نمی‌کنند.

اما در ایران این رویه برعکس است، سلبریتی‌ها در جزئی‌ترین‌موارد دخالت و اظهارنظر می‌کنند، حتی در مسائلی که کوچک‌ترین‌ سررشته‌ای نسبت به آن ندارند و هجمه‌هایی نیز درست می‌کنند. البته این مطلب نفی‌کننده حق نقد و اعتراض هیچ‌کس نیست و هر کسی حق دارد نسبت به مشکلاتی که عیان است نکات و نظرات خود را مطرح کند اما این موارد برای برخی از سلبریتی‌ها چیزی جز ابزار جلب‌توجه، افزایش‌فالوور و … نیست.

البته که طی چندسال اخیر برخی اشتباهات نظیر ضریب‌دادن به سلبریتی‌ها و استفاده‌ از آنها در انتخابات به عنوان ابزار تبلیغاتی و جلب آرای مردم سبب شده تا برخی از سلبریتی‌ها به طور فزاینده‌ای گرفتار توهم قدرت شوند که قدرت بالایی دارند و می‌توانند با یک‌نظر خود جریانی را ایجاد کنند‌.

البته هیچ‌گاه مشاهده نشده اکثریت سلبریتی‌ها حرف و عملشان یکسان باشد، چه‌بسا خواننده‌ای اعلام کرد از دنیای خوانندگی خداحافظی کرده اما چند روز پیش از آهنگ جدید خود رونمایی کرده و هزاران مورد دیگر … .

علی‌ایحال پدیده‌ای به نام سلبریتی به غده‌ سرطانی در کشور تبدیل شده و باید فکری به حال درمان این غده‌ سرطانی کرد.

سلبریتی‌ها رفتارهای‌ متناقضی دارند گاه برای دریافت معافیت از مالیات علی‌رغم داشتن درآمدهای فراوان (درحالی‌که کارمندان با حقوق مشخص مالیات پرداخت می‌کنند)، به حمایت از یک جریان سیاسی دست‌ می‌زنند و گاهی برای دریافت ویزا یا گرین‌کارت کشور دیگر بر علیه همان جریان‌ سیاسی عمل می‌کنند.

در مواردی هم که منفعتی برایشان ندارد سکوت کرده و در مواردی که می‌توانند بر روی آن موج‌سواری کنند به‌طور افراطی ورود پیدا می‌کنند.

البته ناگفته نماند آنچه که سبب شده تا در برخی‌ موارد سخنان سلبریتی‌ها به بار بنشیند سرانه مطالعه پایین در کشور و عدم‌آگاهی عموم نسبت به آن موضوعی‌است که سلبریتی راجب آن اظهار نظر کرده است.

نوشته‌حاضر شامل صددرصد سلبریتی‌های داخل کشور نمی‌شود، چه بسا سلبریتی‌هایی که به خاطر هجمه یا ترس ‌وارد شدن فشار از سمت سلبریتی‌های مشهورتر و پرطرفدارتر و طرفدارانشان مجبور به سکوت می‌شوند و نمی‌توانند عقیده‌ خود را که مقابل عقیده سایرین بیان کنند‌. در این حالت یا سکوت می‌کنند یا عقیده خود را بیان کرده و مورد هجمه و حمله اقلیت قرار می‌گیرند‌.

در جریانات اخیر کشور نیز شاهد اظهارنظر گسترده سلبریتی‌ها، که برخی اظهار نظرات یا انتشار اخبار زرد سبب تشدید این جریان گردید، بودیم. چه بسا که چهار سلبریتی به خارج از کشور رفتند، یکی در شبکه سلطنت‌طلب مشغول به کار شد و دیگری از کارزار وکالت می‌دهم به ربع‌‌پهلوی حمایت کرد. برخی نیز فرصت را غنیمت شمرده، سعی کردند از آب‌ گل‌آلود ماهی گرفته و خود را مجدداً بر سر زبان بیندازند، نظیر خداحافظی بازیگرانی از صدا و سیما که در چندسال اخیر حتی نقشی فرعی در یکی از سریال‌های صداوسیما ایفا نکرده‌اند، تا خداحافظی بازیکن هندبال از تیم‌ملی درحالی‌که ۴سال است به تیم‌ملی دعوت نمی‌شود.

شاهد هستیم که سلبریتی فقط بر پایه منفعت خود عمل می‌کند و اخبار و حوادثی را برمی‌گزیند که برایش نفعی داشته باشند.

«سید محمد شفیعی»

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه