۸دی گزارش می دهد:

نقش آیت‌الله لاکانی در تربیت عالمان دینی در گیلان/ کسی که از آیت‌الله بروجردی اجازه اجتهاد مطلق داشت

آیت‌الله لاکانی از آیت‌الله بروجردی اجازه اجتهاد مطلق دریافت کرده و وکیل تام‌الاختیار ایشان در استان گیلان بود، این در حالی است که آیت‌الله بروجردی فقط به دو نفر اجازه اجتهاد مطلق دادند که یکی از آنها ایشان بود.

نقش آیت‌الله لاکانی در تربیت عالمان دینی در گیلان/ کسی که از آیت‌الله بروجردی اجازه اجتهاد مطلق داشت

به گزارش هشت دی، آیت‌الله محمد لاکانی از علمای معاصر در بیست و هشتم صفر ۱۳۳۱ قمری در نجف متولد شد و بعد از مراجعت به ایران به همراه خانواده در رشت ساکن شد وی از محضر اساتیدی همچون شیخ حسن رشاد و شیخ ابوطالب شفتی و حاج شیخ احمد طاهری استفاده کرد. بیشتر امامان جماعت مساجد گیلان از شاگردان ایشان هستند.

حضرت آیت‌الله لاکانی از مجتهدین مسلم عالم تشیع در ۲۸ صفر ۱۳۳۱ قمری(۱۲۹۴ شمسی) در نجف اشرف متولد شد. در ایام طفولیت همراه با والدش به ایران آمد و مقیم رشت شد. بعد از چندی توقف و تحصیل برای ادامه درس راهی تهران شد ولی چون جو حاکم بر تهران مناسب نبود مجدداً به رشت مراجعت و در مدت چهار سال رسائل و مکاسب را نزد پدر و سایر اساتید چون شیخ حسن رشاد و شیخ ابوطالب شفتی و حاج شیخ احمد طاهری تلمذ کرد.

در سال ۱۳۱۰ شمسی قم را انتخاب و از محضر درس آیت الله خوانساری، حاج شیخ مهدی مازندرانی، آیت الله حجت، آیت الله صدر استفاده کرد. در سال ۱۳۲۲ شمسی به قصد زیارت عتبات عالیات به عراق رفت و در حدود شش ماه در نجف اشرف سکونت اختیار کرد و پس از کسب فیض از محضر آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی و آیت الله عراقی و دریافت درجه اجتهاد از آنان به قم مراجعت و به تدریس و تالیف مشغول شد و تعداد زیادی از محصلین گیلانی و غیر گیلانی از محضر درسش استفاده کرده اند.

آیت الله لاکانی علاوه بر اجازه اجتهادی که از مرحوم آقای سید ابوالحسن اصفهانی و آقای ضیاء عراقی وآقا سید محمد حجت کوه کمره ای گرفت از آیت الله بروجردی نیز اجازه اجتهاد مطلق دریافت کرده و وکیل تام الاختیار ایشان در استان گیلان بودند. قابل ذکر است که آیت الله بروجردی فقط به دو نفر اجازه اجتهاد مطلق دادند که یکی از آنها ایشان بودند.

آیت الله لاکانی در سال ۱۳۲۹ شمسی به مکه معظمه و مدینه منوره مسافرت کرده و در مراجعت از عتبات عالیات و زیارت مرقد مطهر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) چون والدش کسالت داشت راهی رشت شد و اداره مدرسه و مسجد خواهر امام و اقامه نماز جماعت و تبلیغ و ترویج دین و تربیت طلاب علوم دینی و محصلین مدرسه مستوفی را به عهده گرفت. ائمه جماعات و وعاظ و خطبایی که اکثر مساجد و محافل گیلان را اداره می کنند از شاگردان آیت الله لاکانی هستند.

او در دوران خفقان محمد رضا خانی تحت انواع محدودیت ها و فشارهای رژیم منحوس پهلوی بوده که به تربیت و تعلیم طلاب مشغول بوده و شاگردانی چه در قم و چه در رشت تربیت کرده که هر کدام در نقطه ای از مملکت منشاء خیر و برکت هستند.

معظم له پس از عمری تلاش و مجاهدت در ۱۴دی ماه سال ۱۳۷۹ دارفانی را وداع گفت و پیکر مبارکش در بقعه متبرکه خواهر امام رشت به خاک سپرده شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه