استاد دانشگاه گیلان در گفتگو با ۸دی:

با عدم انتقال درست تاریخ معاصر روایات دشمن بر اذهان غالب می شود/ اکثر مردم سیاسی هستند نه رسانه ای

“امیرحسین بازیار” با بیان اینکه با عدم انتقال درست تاریخ معاصر روایات دشمن بر اذهان غالب می شود، گفت: نخبگان، مجموعه های رسانه ای و متولیان امر، تصویر درستی از تاریخ کشور به نسل جوان نشان نداده اند.

با عدم انتقال درست تاریخ معاصر روایات دشمن بر اذهان غالب می شود/ اکثر مردم سیاسی هستند نه رسانه ای

“امیرحسین بازیار” استاد دانشگاه گیلان در گفتگو با خبرنگار هشت دی در رابطه با “تحریم رسانه ای” در طول ۴۳سال دوران انقلاب اظهار کرد: دشمن با هدف قرار دادن مبانی اصول انقلاب و زندگی مردم و وارونه جلوه دادن دستاوردهای انقلاب، توانسته اقداماتی را انجام و آن را به نقاط ضعف نظام بدل کند، مثلاً در حوزه اقتصادی خلاء هایی در عدم تامین نیاز مردم وجود دارد که دشمن از این شکاف، بهره های لازم را کسب کرده است که این بحران یکی از عوامل موفقیت تحریم های رسانه ای دشمن محسوب می شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: با توجه به اثرگذاری جبهه مقاومت در سوریه، یمن، لبنان، پاکستان، افغانستان و … اقدامات رسانه ای درخور صورت نگرفته این در حالی است که رسانه های اروپایی، عربی و سعودی در جهت عکس، این مسئله را هدف بمباران رسانه ای خویش قرار دادند، رسانه های معاند مانند اینترنشنال سعودی بیش از هزاران اخبار کذب در پی حوادث اخیر منتشر کردند که در این راستا شفاف سازی در اذهان بسیار موثر خواهد بود یا دستاوردهای زیادی در حوزه نیروهای مردمی با تفکر بسیج در داخل کشور وجود دارد اما به خوبی پوشش رسانه ای داده نشده است که این موضوع منجر به سوءاستفاده رسانه های معاند شده است.

بازیار با تاکید بر اینکه مردم ما سیاسی هستند نه رسانه ای، گفت: بحث رسانه در میان مردم به خوبی جا نیفتاده لذا تولیداتی که در این راستا وجود دارد به طبع تاثیر چندانی نداشته است.

وی با اشاره به راهکارهای موجود در این راستا بیان کرد: آموزش مبانی در بین قشر نوجوانان و نونهالان بسیار موثر خواهد بود، در حوزه آموزش و پرورش دروسی مختلفی وجود دارد اما سواد رسانه در این بین مغفول مانده است لذا باید جریان مشخصی برای آمادگی و بهره گیری در این حوزه در راستای شناخت و ارائه سواد رسانه به این نسل صورت بگیرد.

این استاد دانشگاه به “تبدیل مفاهیم به مصادیق” از طریق تولیدات رسانه ای اشاره کرد و گفت: با یک جنگ شناختی در حوزه رسانه که از سوی دشمن راه اندازی شده مواجه هستیم، با توجه به پختگی نسل گذشته و مقاومت آن در برابر تهاجمات دشمن، این هنجار و ارزش ها به نسل جدید به خوبی منتقل نشده است که با توجه به این ضعف، رسانه های معاند به انتقال مفاهیم به این نسل پرداختند.

بازیار ادامه داد: در حوزه دفاع مقدس و شهدا کمتر با این چالش ها مواجه هستیم چون این ارزش ها سینه به سینه به حال حاضر منتقل شده اما در حوزه های دیگر دچار ضعف هستیم چون نخبگان و مجموعه های رسانه ای و متولیان امر، تصویر درستی از تاریخ کشور به این نسل نشان ندادند لذا با عدم انتقال درست تاریخ معاصر روایات دشمن بر اذهان غالب می شود.

وی با اشاره به ضعف آگاهی عالمانه در حوزه رسانه اظهار کرد: دشمن شناسی و آگاهی تا حدودی صورت گرفته ولی در حوزه رسانه بازتابی نداشته این در حالی است که غرب تمام تلاشش را با به کارگیری رسانه های نوین و پلتفرم های هوشمند به کار گرفته تا فضا را برای افراد در راستای روایت گری شخصی فراهم کند که این مسئله به شدت آسیب زا است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: آموزش در این حوزه و آگاه سازی افراد و مبنا قراردادن آن در آگاهی بخشی به نوجوانان در مواجه با فرکانس های مهاجم از پدافندهای لازم در برابر آفند حملات دشمن به حساب می آید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه