کابینه جدید عراق فردا در پارلمان به رأی گذاشته می‌شود

نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه جدید عراق رسماً از پارلمان خواست، روز پنجشنبه کابینه خود را برای أخذ رأی اعتماد معرفی کند.

کابینه جدید عراق فردا در پارلمان به رأی گذاشته می‌شود

به گزارش ۸دی، رسانه‌های عراقی امروز چهارشنبه گزارش کردند که «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر مأمور تشکیل دولت جدید عراق، روز گذشته در نامه‌ای به پارلمان، خواستار تعیین وقت برای معرفه کابینه به پارلمان شده است.

به گزارش وبگاه خبری شفق‌نیوز و طبق پیش‌بینی‌های رسانه‌ای در روزهای گذشته، السودانی فردا فرصت روز پنجشنبه (فردا) را از پارلمان درخواست کرده و قرار است جلسه فردای پارلمان به معرفی کابینه اختصاص یابد.

طبق آخرین خبرهای مطبوعاتی از تشکیل کابینه، گفته می‌شود السودانی ۱۶ وزیر از ۲۲ وزیر را تعیین کرده و رایزنی در خصوص شش وزیر دیگر که بستگی به احزاب اهل سنت و کُرد داردف در جریان است.

یک سیاستمدار عراقی نیز به شفق نیوز گفت، جلسه‌ای با حضور اعضا و سران ائتلاف «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی احزاب شیعه) برگزار و در پایان توافق شد که کابینه جدید روز پنجشنبه به پارلمان معرفی شود. این جلسه در منزل حیدر العبادی رئیس ائتلاف النصر و نخست وزیر پیشین عراق برگزار شد.

به گفته این منبع که خواسته نامش فاش نشود، اصرار نخست وزیر مکلف بر این است که حتی الامکان از نمایندگان فعلی پارلمان برای وزارتخانه‌ها استفاده نشود.

پیشتر السودانی تأکید کرده بود اسم‌هایی که در رسانه‌ها برای برخی وزارتخانه ها منتشر شده، شایعه است و صحت ندارد. به گفته او، اسامی پیشنهادی برای وزارتخانه‌ها را صرفاً سران احزاب سیاسی اطلاع دارند.

محمد شیاع السودانی هفته گذشته پس از آنکه رئیس جمهور عراق پس از ماه‌ها تأخیر انتخاب شد، مأمور به تشکیل کابینه جدید عراق شد. انتخابات عراق سال گذشته (۲۰۲۱) برگزار شد و هفته گذشته احزاب عراقی به دلیل عدم توافق و اختلافات سیاسی، موفق به انتخاب رئیس جمهور نشده بودند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه