استاد دانشگاه و معاون راهبردی بسیج اساتید گیلان در گفتگو با ۸دی:

کرسی های آزاد اندیشی سبب کاهش اختلافات خواهد شد/ سلسله مراتب اداری کشور مانع بهره گیری از انتقادات

“علیرضا خانکشی پور” استاد دانشگاه در تشریح اهمیت جایگاه کرسی های آزاد اندیشی در راستای تزریق آرامش به کشور، گفت: متاسفانه فضای نقد در کشور محدود است لذا باید این فاصله گذاری بین اعتراض و اغتشاش توسط رسانه ها تبیین شود.

کرسی های آزاد اندیشی سبب کاهش اختلافات خواهد شد/ سلسله مراتب اداری کشور مانع بهره گیری از انتقادات

“غلامرضا خانکشی پور” استاد دانشگاه و معاون راهبردی بسیج اساتید گیلان در گفتگو با خبرنگار هشت دی به آسیب شناسی اتفاقات اخیر در کشور پرداخت و اظهار کرد: در پی حوادث اخیر عده ای خود را منتقد و مطالبه گر نظام آموزشی، عملکرد دولت ها، حقوق زنان و برنامه توسعه کشور دانستند و
حاکمیت را مورد نقد خویش قرار دادند و رفتارهای شان را به نوعی در یک کنش اجتماعی، اخلاقی فرهنگی، اقتصادی تعریف می کنند.

وی به اهمیت اظهار نظر و اعتراض به دور از هر گونه اغتشاش و ایجاد ناامنی تاکید کرد و گفت: می توان دیدگاه های جدید را در راستای ایجاد تغییرات در کشور مد نظر قرار داد ولی آتش زدن قرآن و اهانت به مقدسات و هتک حرمت در هیچ جامعه ای قابل تعریف نیست و به نوعی وحشی گری محسوب می شود و حتی اگر مخالف باشند این واکنش ها قابل تایید نیست.

این استاد دانشگاه به تشریح اهمیت “امنیت” پرداخت و بیان کرد: فضای جامعه ما فضای امنی است و دختران و زنان ما در امنیت هستند اما اگر این نظام به سمت لاییک شدن پیش برود پس از مدتی خود ملت از این وضعیت رویگردان خواهند شد.

خانکشی پور ضمن محکومیت اغتشاشات با اشاره به تفاوت بین انتقاد و اعتراض و اغتشاش، تصریح کرد: چیزی که به عنوان اغتشاش شاهد آن بودیم متفاوت از اعتراض و انتقاد و روش های کارشناسی است که منجر به بهبود وضعیت کشور می شود.

وی به تشریح اهمیت جایگاه کرسی های آزاد اندیشی در راستای تزریق آرامش به کشور اشاره کرد و گفت: باید در کنار این انتقادات، یک برنامه ریزی مدون با ایجاد کرسی های آزاد اندیشی صورت بگیرد تا به دور از یک سو نگری رسانه ها و هراس مدیران و مسئولان به سمت و سویی برویم که قبل از اینکه این دیدگاه های کارشناسی به فریاد و عصیان برسد، فضایی برای طرح دیدگاه ها فراهم شود.

خانکشی پور بیان کرد: متاسفانه فضای نقد در کشور محدود است لذا باید این فاصله گذاری بین اعتراض و اغتشاش توسط رسانه ها تبیین شود.

وی بر ایجاد فضای باز کارشناسی فارغ از فضای باز سیاسی در کشور تاکید کرد و یادآور شد: باید روش هایی برای کاهش هزینه نقد و اختلاف نظر ایجاد شود، نظام سلسله مراتب اداری کشور مانع بهره گیری از انتقادات در راستای عملکرد مسئولین است و بسیاری از برنامه ها به صورت یک جانبه است و نگاه به مشکلات به صورت کوتاه مدت و مقطعی است لذا این فضا باید گسترش یابد تا صاحب نظران و منتقدان به ارائه پیشنهادات خود بپردازند و این افزایش ظرفیت در تمامی مسئولان به وجود بیاید این در حالی است که این تغییرات قطعا در ابتدا با تنش های سیاسی همراه است ولی پس از مدتی به سمت و سوی نظریه پردازی و بحث کارشناسی پیش می رود.

خانکشی پور به ایجاد کرسی های آزاد اندیشی مد نظر رهبری اشاره کرد و خاطر نشان کرد: در این کرسی ها، باید دیدگاه های مختلف مطرح شود و مدیران به این انتقادات گوش کنند، در طول سال های گذشته با عدم تشکیل جلسات کارشناسی با مسئولان مواجه بوده ایم که این آسیب متوجه کشور خواهد شد اما در کنار تمام این انتقادات، اغتشاش و اهانت به مقدسات مورد قبول و قابل تبعیت نیست.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه