نویسنده حوزه ادبیات دفاع مقدس در گفتگو با ۸دی مطرح کرد

ضرورت توجه به آثار شاخص حوزه ادبیات دفاع مقدس در شهرستان ها/ علم و تجربه حلقه مفقوده مستند روایی

“مرضیه نظرلو” نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات دفاع مقدس با اشاره به فضای مبهم و غبارآلود حوزه ادبیات دفاع مقدس، اظهار کرد: در این حوزه مسئولین امر در رابطه با آثار شاخص خیلی دغدغه مند نیستند در حالی که در بسیاری شهرستان ها آثار خوب و شاخصی وجود دارد که دیده نمی شوند تا وقتی این فضای مبهم و غبارآلود حاکم است نمی توان آثار را ارزش گذاری کرد و این مختص به یک دوره زمانی خاص نیست و تقریبا در تمام دوران حاکم بوده است.

ضرورت توجه به آثار شاخص حوزه ادبیات دفاع مقدس در شهرستان ها/ علم و تجربه حلقه مفقوده مستند روایی

به گزارش هشت دی، “مرضیه نظرلو” نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات دفاع مقدس است. او دارای ۱۷ سال سابقه کار تخصصی و ۱۴ عنوان کتاب در حوزه ادبیات دفاع مقدس است. راز گمشده مجنون، ام کاکا، دیدبان تاریخ عناوین برخی از آثار اوست.

“مرضیه نظرلو” در گفتگو با خبرنگار هشت دی با اشاره به گستره وسیع ادبیات پایداری، اظهار کرد: صاحب نظران مختلف در تعریف این حوزه هنوز به وحدت نظر نرسیده اند لذا ادبیات پایداری را شامل تمام‌ متون نظم و نثری می دانند که دربرگیرنده موضوعاتی مثل مقاومت، حماسه، دلیری و پایداری در مقابل ظلم و ستم است.

نظرلو به ادبیات دفاع مقدس به عنوان زیر مجموعه ادبیات پایداری اشاره کرد و گفت: با توجه به جنگی که بر کشورمان تحمیل شد، عده ای در مقام دفاع و پایداری در برابر ظلم، تجاوز، تعدی ایستادند و ادبیات دفاع مقدس که جز ادبیات پایداری است شکل گرفت لذا تمام آثار در باب شجاعت، مقاومت، سلحشوری، ایثار و شهادت ذیل ادبیات دفاع مقدس که زیر مجموعه ادبیات پایداری است قرار می گیرد.

وی به تشریح سوابق کاری اش در این ‌حوزه پرداخت و بیان کرد: بنده ۱۷ سال به شکل تخصصی در حوزه ادبیات پایداری شامل پژوهش، مصاحبه، تحقیق، تالیف، تدوین و نویسندگی کار کرده ام. فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته ادبیات فارسی از دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناسی ارشد دانشگاه شاهد گرایش ادبیات پایداری هستم و تمام تلاشم برای گره زدن دانشگاه و فضای تجربی دفاع مقدس بوده و هست به دلیل گسلی که مابین این دو وجود دارد.

این نویسنده و پژوهشگر به علاقه مندی اش در حوزه دفاع مقدس اشاره کرد و یادآور شد: تمام تلاشم این بوده که به شکل تخصصی به دور از هرگونه هیاهو و تبلیغات به تولید آثاری بپردازم که تا ۱۰ سال بعد نیز قابل دفاع و اعتنا باشد و در حوزه نظم، خاطره، مستندنگاری، زندگینامه و مستند روایی به شکل تخصصی کار کردم تا حلقه مفقوده بین علم و تجربه را پیدا و مابین این دو پلی بزنم.

وی با تشریح سه عامل تاثیرگذار “زمان، تبلیغات، سوژه” در استقبال مردم از آثار متنی، بیان کرد: زمان جنگ یک عامل تهییج و اثرگذار بر حوزه نظم، شعر و ‌موسیقی بود ولی در حال حاضر، عنصر زمان توانسته بر افکار عمومی اثرگذار باشد. کتاب هایی فارغ از حیث پژوهشی و نگارشی به وسیله تبلیغات خواننده را جذب می کنند یا از لحاظ سوژه، موضوعی مثل حاج قاسم که چهره ای شناخته شده و محبوب در جهان اسلام است، حائز اهمیت است؛ حدود ۱۰۰ عنوان کتاب در بازه زمانی محدود در این باب تولید شده که قطعا به دلیل بازه زمانی کوتاه، ضعف هایی دارند ولی همه این آثار فارغ از محتوا به فروش می روند چون سوژه قابل اعتنا است.

فضای مبهم و غبارآلود در حوزه ادبیات دفاع مقدس

نظرلو با اشاره به فضای مبهم و غبارآلود در حوزه ادبیات دفاع مقدس، اظهار کرد: در این حوزه مسئولین امر در رابطه با آثار شاخص خیلی دغدغه مند نیستند در حالی که در بسیاری شهرستان ها آثار خوب و شاخصی وجود دارد که دیده نمی شوند و عنصر ارتباط در این بین بسیار مهم و اساسی است و اگر ارتباط وجود داشته باشد کاری به اشکالات و ضعف های کار ندارند. تا وقتی این فضای مبهم و غبارآلود حاکم است نمی توان آثار را ارزش گذاری کرد لذا این استقبال ها تحت تاثیر شرایط و جو حاکم صورت می گیرد و مختص به یک دوره زمانی خاص نیست و این گرد و غبارها در تمام دوران حاکم بوده است.

این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: برای قضاوت درست باید ۵۰سال بعد کتاب ها و آثار بررسی شود و در حال حاضر اکثر استقبال های مردم تحت تاثیر تبلیغات و سوژه و مسائلی مثل عاطفه(استقبال از زندگینامه همسران شهدا) است و تحت تاثیر یک دید عمیق تاریخی و پژوهشی نیست و حواشی بسیار اثرگذار است این در حالی است که این گونه استقبال ها چون عمیق نیست گذراست.

وی با توصیه به علاقه مندان این حوزه گفت: در حوزه ادبیات پایداری فقط صرف علاقه کافی نیست و علم و دانش بسیار مهم است و نویسنده برای ماندگاری آثارش باید کار عمیق کیفی انجام دهد و فارغ از شهرت و دیده شدن همه جوانب باید مدنظر قرار بگیرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه