مدیرکل منابع طبیعی گیلان عنوان کرد:

پایش جنگل های گیلان با ۲۰۰ تیم حفاظتی/ وقوع ۴۸ فقره آتش سوزی در جنگل‌های استان

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، پایش و مقابله با حریق جنگل ها را یکی از اقدامات مهم حفاظتی دانست و گفت: ۲۰۰ تیم حفاظتی را آماده سازی کردیم که به صورت بلوک بندی در کل عرصه های جنگلی استان حضور دارند و در بحران ها سریعا وارد عمل می شود.

پایش جنگل های گیلان با ۲۰۰ تیم حفاظتی/ وقوع ۴۸ فقره آتش سوزی در جنگل‌های استان

به گزارش ۸دی،میرحامد اختری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان شامگاه یکشنبه در برنامه گفت‌و‌گوی خبری اظهار داشت: آبخیزداری اقداماتی نوین در راستای حفاظت از آب و خاک است که به صورت بیولوژیک و کاشت نهال و به صورت عملیات مکانیکی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه هر اقدام در جهت گسترش فضای سبز در مناطق بالادست سرعت آب را کاهش می‌دهد عنوان کرد: این اقدامات باعث جلوگیری از بروز سیلاب می‌شود و در مرحله دوم آبی که سرعت آن کم شده در داخل زمین نفوذ پیدا کرده و سفره‌های آب زیرزمینی تامین می‌گردند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان اولویت‌ اجرای پروژه‌های آبخیزداری را مختص مناطقی که بحرانی بوده و سیل خیزی آنان بیشتر است خواند و تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد در سنوات گذشته تمام نقاط استان گیلان معمولا در معرض سیلاب بوده‌اند اما حوزه‌هایی مانند کرکانرود، مرغک و پسیخان رود واقع در غرب و رودسر، لنگرود و سیاهکل واقع در شرق بیشتر تحت تاثیر سیلاب هستند.

اختری اجرای طرح‌های آبخیزداری را وابسته به میزان تخصیص اعتبارات دانست و اذعان کرد: ظرفیت استان گیلان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری قطعا بیشتر از آن مبالغی است که برای این کار به آن تخصیص پیدا می‌کند به همین جهت از سال ۹۷ تا سال ۹۹ با عنایت مقام معظم رهبری و تامین اعتبار از صندوق توسعه ملی اقدامات بسیار خوبی در آبخیزداری گیلان انجام شد که نتایج آن در سیلاب‌ها کاملا مشخص بود.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۸ و نیم میلیارد تومان تخصیص اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری استان گیلان داشتیم که ۲۱ و نیم میلیارد آن از محل اعتبارات ملی و مابقی از اعتبارات استانی بود.

اختری از اختصاص ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های آبخیزداری گیلان از محل سفر ریاست جمهوری به گیلان خبر داد و اظهار داشت: از محل اعتبارات محرومیت زدایی هم ۲۴ میلیارد تومان برای اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان در نظر گرفته شده و ۲۵ میلیارد تومان دیگر نیز از محل اعتبارات تملکی ملکی به این اداره کل اختصاص یافته و پروژه‌های آن هم اینک در حال اجراست.

وی در مورد اینکه طرح مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی در چه مرحله‌ای است یادآور شد: بعد از آنکه در سال ۹۶ بر اساس بند ف ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه طرح تنفس جنگل اجرا شد سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در دو فاز وارد عمل شده که یکی از آنها اقدامات فنی و حفاظتی بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان تعداد نیروهای قرق بان برای اجرای این اقدامات حفاظتی را ۴۱۰ نفر اعلام کرد و  گفت: امسال اولین فاز فنی و حفاظتی اعم از جاده سازی، مرمت جاده‌ها، کارهای جنگل شناسی و اقدامات فنی انجام شد همچنین فاز عملیات مطالعات تفصیلی و نیمه تفصیلی را هم در دست داریم که اواسط سال آینده به نتیجه می‌رسد.

اختری مهم‌ترین اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان برای جلوگیری از آتش‌سوزی جنگل‌های استان را برشمرد و عنوان کرد: یگان حفاظتی این اداره کل همواره در مناطق حضور داشته و مناطق بحرانی را بیشتر از جاهای دیگر تحت کنترل دارند همچنین مردم هم از طریق سامانه ۱۵۰۴ و ۱۳۹ موارد را اطلاع‌رسانی می‌کنند.

وی با بیان اینکه کل عرصه‌های جنگلی گیلان بلوک بندی شده و ۲۰۰ تیم حفاظتی در استان مشغول فعالیتند گفت: امسال برای مبارزه با حریق حدود ۲۰ جلسه هم برای دهیاران، مردم محلی و همیاران طبیعت برگزار کردیم و از این طریق پیش آگاهی‌ها و هشدارهای لازم را به آنان انتقال می‌دهیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان تصریح کرد: امسال حدودا ۴۸ فقره آتش‌سوزی در سطح جنگل‌های استان گیلان داشتیم که اکثر آنها در کمتر از یک نصف روز کنترل شد بنابراین در سال جاری بحران جدی آتش‌سوزی را در جنگل‌های گیلان نداشتیم.

اختری روند اجرای طرح‌های کمی و کیفی مراتع در استان گیلان را هم برشمرد و اذعان کرد: کار طرح‌های مرتع‌داری کلیه مراتع استان گیلان به انجام رسید و هماینک در حدود ۷۴ درصد از مراتع استان طرح‌های مرتع‌داری در حال اجراست.

وی سهم گیلان در تامین نیاز چوب کشور از طریق زراعت چوب را هم تشریح نمود و خاطرنشان کرد: سالانه در کشور ۱۱ میلیون مترمکعب چوب مصرف می‌شود که ۴ و نیم متر مکعب آن در گیلان استفاده می‌گردد به همین جهت سال گذشته هزار و ۸۰۰ هکتار  زراعت چوب و امسال هم این کار در هزار و ۵۰۰ هکتار انجام خواهد شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه