سید محمد شفیعی

انقلاب اسلامی؛ ماهیت اینترناسیونالیستی

در جمهوری اسلامی یک بحث اصلی مطرح است و آن بحث اینترناسیونالیستی بودن انقلاب اسلامی است، برای مثال آرم سپاه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بود که حضرت‌امام (ره) ایرانش را حذف کردند و شد انقلاب اسلامی یعنی حدی ندارد. بحث إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّهً واحِدَهً به این مسئله اشاره دارد که قضیه انقلاب اسلامی را محدود به ملت نکنیم تا بشود اهداف فراملی و آرمان‌های غیر ناسیونالیستی را احیا کرد.

انقلاب اسلامی؛ ماهیت اینترناسیونالیستی

۸دی: در بازه‌ای‌ از زمان به‌سر میبریم که بحث نفوذ استراتژیکی در ورای مرزهای جغرافیایی و گسترش هژمون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، بر همین اساس نیز شاهد نفوذ هژمون انقلاب‌اسلامی در سطح منطقه و ورای مرزهای داخلی هستیم که مورد توجه رسانه‌های مختلف قرار گرفته است که یکی از اساسی‌ترین دلایل این دامنه نفوذ را می‌توان در ذات انقلاب اسلامی عنوان نمود.

در جمهوری اسلامی یک بحث اصلی مطرح است و آن بحث اینترناسیونالیستی بودن انقلاب اسلامی است، برای مثال آرم سپاه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بود که حضرت‌امام (ره) ایرانش را حذف کردند و شد انقلاب اسلامی یعنی حدی ندارد. از طرفی شعارهای مشترک مثل بحث قدس و استعمار و مبارزه با آن بین شیعه و سنی مشترک بودند (وهابیت شامل نمی‌شود). بحث إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّهً واحِدَهً به این مسئله اشاره دارد که قضیه انقلاب اسلامی را محدود به ملت نکنیم تا بشود اهداف فراملی و آرمان‌های غیر ناسیونالیستی را احیا کرد.

البته این افکار قبلاً نیز بوده‌ است برای مثال؛ در افکار مرحوم سیدقطب، محمدقطب، سید جمال‌الدین اسدآبادی و محمد عبدو. حال انقلاب اسلامی بر همین اساس امت محوری و نه ملت محوری یکسری آرمان‌ها را تعریف کرده‌ است و قوانین را بر روی این مسئله و محورش تنظیم کرده است.

از طرفی که جمهوری اسلامی به بعد بین‌المللی و امثال این فکر می‌کند، در درون نیز جریان‌های غیرشیعی نیز باید حفظ شوند تا به فرقه‌گرایی کشیده نشود زیرا فرقه‌گرایی بحث وحدت شکنانه‌ای است که می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به کشور وارد کند. به این دلیل که ما اقوام، افکار و فرقه‌های مختلف داریم و فرقه‌های غیرانحرافی اهل سنت این شعارها را در حوزه بین‌المللی تعریف می‌کنند در درون نیز باید به طریق اولی رعایت بشود.

باید گفت انقلاب اسلامی در تلاش است تا تحت عنوان یک‌ایدئولوژی و با ماهیت اینترناسیونالیستی هژمون خود را در سطح منطقه افزایش دهد که آن را می‌توان در جریان بهار عربی در سال ۲۰۱۰ و یمن و عراق و سوریه و بحرین و….. نیز مشاهده کرد که بر مبنای امت محوری می‌باشد.

“سید محمد شفیعی”
فعال رسانه‌ای گیلان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه