مربی سواد رسانه و بازی مطرح کرد

۵ نکته مهم برای مدیریت بازی های رایانه ای توسط والدین/ اگر گیم را فقط با عینک سرگرمی ببینید ضرر کرده اید

” مرتضی جمشیدی” مربی سواد رسانه و بازی با بیان اینکه اگر گیم را فقط با عینک سرگرمی ببینید ضرر کرده اید گفت: لنز سرگرمی تنها یک جهت از نگاه به بازی است و ما می توانیم بازی را از لنز رسانه، سرگرمی، فرهنگ و زندگی یا همان راه و رسم، دانش، آموزش و …ببنیم.

۵ نکته مهم برای مدیریت بازی های رایانه ای توسط والدین/ اگر گیم را فقط با عینک سرگرمی ببینید ضرر کرده اید

به گزارش هشت دی سومین هفته از دوره حضوری و مجازی مربی گری سواد رسانه‌ای گیلان امروز در سالن جلسات بسیج دانشجویی گیلان و به همت سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان و با حضور مرتضی جمشیدی از مربیان سواد رسانه و بازی کشور برگزار شد.

جمشیدی در این برنامه با تأکید بر شناخت بازی ها از سوی والدین در بحث سواد نظری گفت: بازی رایانه‌ای، بازی ویدئویی و گیم و … را باید به خوبی بشناسیم تا بتوانیم مسائل پیش رو در این زمینه را به درستی مدیریت کنیم.

وی افزود: مربیان سواد بازی باید بازی های رایانه ای را جدی بگیرند تا بتوانند علاوه بر مدیریت فرزندان، روی آن ها تأثیر مثبت داشته باشیم. کار امروز برای پدران و مادران بسیار سخت است و با نسل باهوشی سر کار دارند.

نگاه مسئولان به بازی‌های رایانه‌ای در سال های گذشته‌ جا مانده!

این مربی سواد رسانه ای ادامه داد: متأسفانه نگاه بسیاری از مسئولان مرتبط با موضوع بازی، همان نگاه سال‌های اولیه پیدایش بازی های رایانه ای است و این نگاه نمی‌تواند در این حوزه موفق باشد.

جمشیدی با بیان اینکه سن شناختی فرزندان تحت تأثیر مسائل مختلف نسبت به سن زیستی بسیار بالاتر است اظهار کرد: منابع شناختی فرزندان بسیار متفاوت است و نمی توان با استدلال ساده آن‌ها را توجیه کرد که مثلا از انجام بازی های مثبت ۱۸ پرهیز کنند.

وی ادامه داد: نمی توان برای بازی‌های آینده فرزندان برنامه ریزی کرد چون بازی‌ها و شرایط تغییر می‌کند. در سواد بازی باید تلاش کنیم عقل فرزندان را فعال کنیم و لازم نیست همه اطلاعات را به فرزندان منتقل کنیم اما میزان انتقال دانش به فرزند در زمینه بازی باید به اندازه ای باشد که فرزند با والد خود هم‌صحبت شود و بیان مشترک پیدا کند.

این مربی سواد رسانه ای با بیان اینکه گیم‌ها دارای قانون هستند گفت: در بازی خلاقیت و متفاوت فکر کردن مهم است. رفتارسازی با استفاده از بازی را باید آموزش دید و یاد گرفت و این امور را می‌توان در مجله بازی بان پیگیری کرد. این نشریه در حوزه مختلف دین، اقتصاد و … قدرت بازی را بررسی کرده است.

سرانه بازی برای هر ایرانی ۳۰ تا ۳۵ دقیقه؛ سرانه مطالعه ۱۶دقیقه

جمشیدی با طرح قدرت بازی گفت: سرانه بازی برای هر ایرانی ۳۰ تا ۳۵ دقیقه در روز اما سرانه مطالعه در کشور در حد ۱۶ دقیقه است. این در حالی است که بازی شأنیت فرهنگی پایین تری نسبت به سایر کالاهای فرهنگی مثل موسیقی، سینما و … در همه جوامع دارد. این تفکر بر ما حاکم است و به همین دلیل ردیف بودجه ها برای کتاب و سینما و … است اما اعتباری برای بازی نیست و پولی در این حوزه برای فرهنگ سازی هزینه نمی شود.

ایران ۳۲ میلیون نفر گیمر دارد

وی ادامه داد: ایران ۳۲ میلیون نفر گیمر دارد (بر مبنای گزارش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای) و ایران جز کشورهای برتر درآمدزا در حوزه بازی در منطقه خاورمیانه است اما از کشوری مثل ترکیه در این حوزه عقب تر هستیم.

این مربی سواد بازی با اشاره به قدرت درونی بازی اظهار کرد: گیم لذت بخش است چون الگوها از گیم در کتابخانه ذهن نهادینه می شود و از آن آلگو استفاده می کنیم.

اگر گیم را فقط با عینک سرگرمی ببینید ضرر کرده اید

جمشیدی با بیان اینکه اگر گیم را فقط با عینک سرگرمی ببینید ضرر کرده اید گفت: لنز سرگرمی تنها یک جهت از نگاه به بازی است و ما می توانیم بازی را از لنز رسانه، سرگرمی، فرهنگ و زندگی یا همان راه و رسم، دانش، آموزش و …ببنیم. قطعا گیم ها هنر هستند و شامل تصاویر هنری و داستان های جالب تو در تو است. بازی دانش است و کسانی که روانشناسی، هنر و رایانه و … خوانده است در ساخت بازی نقش داشته است. بازی ها ابزارهایی هستند که برای سلطه بر دنیا از آن ها استفاده می کنند و برای این کار هم زرنگ هستند.

۵ نکته مهم برای مدیریت بازی های رایانه ای توسط والدین

این مربی سواد رسانه ای گفت: والدین برای اینکه بتوانند موضوع بازی را در منزل مدیریت کنند باید به ۵ نکته مهم شامل مدیریت نیاز، مدیریت محتوا، مدیریت ابزار، مدیریت زمان و مدیریت مکان توجه کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه