نوغانداری؛ فعالیتی جانبی اما اقتصادی؛

راه اندازی صنایع ابریشم گیلان بعد از ۱۲ سال تعطیلی/ حلقه مفقوده توسعه نوغانداری کجاست؟

نوغانداری به عنوان یک فعالیت و شغل جانبی در بخش کشاورزی از دیرباز مورد توجه مردم گیلان بوده است و در سال‌های متمادی با افت و خیزهای متعددی همراه بوده در حالیکه به گفته رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور عدم ورود شرکت های دانش بنیان در تولید فراورده های نوین ابریشمی از جمله چالش های این بخش محسوب می شود.

راه اندازی صنایع ابریشم گیلان بعد از ۱۲ سال تعطیلی/ حلقه مفقوده توسعه نوغانداری کجاست؟

به گزارش هشت دی، نوغانداری به عنوان یک فعالیت و شغل جانبی در بخش کشاورزی از دیرباز مورد توجه مردم گیلان بوده است و دستان مردان و زنان گیله مرد زیادی تاکنون پیله های ابریشم را با دقت و مهر پرورش داده و به ثمر رسانده است.

اگر چه این صنعت در طول سال‌ها با افت و خیزهای فراوانی همراه بوده و با گذشت زمان و به دلایلی نظیر به صرفه نبودن و عدم حمایت های کافی نوغانداری در مقطعی، کمرنگ شده اما هیچ گاه از بین نرفته و همواره به عنوان یک درآمد جانبی مورد توجه مردم قرار داشته است.

نوغانداری علاوه بر تامین نیازها و اهداف سازمان های دولتی مربوطه، منبع درآمد خانوارها به ویژه کشاورزان و همچنین اشتغال هر چند موقتی اما ادامه دار برای فعالان و علاقمندان به این صنعت است لذا توجه به کیفی سازی و کمی سازی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

نوغانداری در دهه ۸۰ با کاهش تعرفه واردات، شدیداً نزولی شد

“عدیل سروی” رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در گفتگو با خبرنگار هشت دی، با بیان اینکه نوغانداری از جمله فعالیت های جانبی است که در کنار سایر فعالیت های اصلی، به اقتصاد خانوار روستایی کمک می کند گفت: نوغانداری با داشتن زنجیره ارزش افزوده موجب رونق صنایع دستی و ایجاد مشاغل خانگی و فراهم کردن فرصت جاذبه گردشگری و افزایش درآمد کشاورزان و افراد فعال در صنعت ابریشم می‌شود.

وی با بیان اینکه اگرچه این حرفه در دهه ۸۰ با کاهش تعرفه واردات، شدیداً نزولی شد اما طی سال‌های اخیر مورد اقبال کشاورزان قرار گرفته است افزود: استان‌های فعال در حوزه نوغانداری از ۲۲ استان به ۳۱ استان افزایش یافته است و میزان تولید پیله ابریشم از ۹۸۰ تن به ۱۷۰۰ تن و خودکفایی صنعت ابریشم از ۲۹ درصد به ۵۲ درصد ارتقا یافته است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد خانوارهای فعال در حوزه نوغانداری از ۱۵ هزار و ۷۰۰ خانوار به بیش از ۲۷ هزار خانوار افزایش یافته است.

تولید یک میلیون و صد هزار اصله نهال توت در ۵ استان کشور

سروی تصریح کرد: امسال بالغ بر یک میلیون و صد هزار اصله نهال توت در ۵ استان کشور تولید می‌شود که در نوع خود بی‌سابقه است زیرا طی ۱۵ سال گذشته متوسطه تولید و توزیع سالیانه نهال توت حدود ۲۰۰هزار اصله بوده است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده طی ۵ سال آینده ۱۰ میلیون نهال توت تولید و در اختیار نوغانداران قرار می‌گیرد و این مقدار نهال توت زمینه پرورش ۵۰ هزار جعبه تخم نوغان را فراهم می‌کند که با ظرفیت‌های موجود منجر به خود اتکایی صنعت فرش و منسوجات ابریشمی تولید داخل و زمینه رونق صنعت ابریشم و اشتغال مستقیم ۴۵ هزار خانوار نوغان دار را فراهم می کند.

وی با بیان اینکه پس از چندین سال وقوع بیماری پبرین به عنوان عامل بازدارنده، خوشبختانه با هماهنگی دامپزشکی اجازه تولید ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان هیبرید داده شده است افزود: امسال ۱۵۰۰۰ جعبه تخم نوغان در استان گیلان تولید می شود در حالی که در سال های گذشته میزان تولید ۵۰۰۰ جعبه بوده است.

سروی با بیان اینکه توزیع تخم نوغان از اولین روز بهار در مناطق گرمسیری آغاز شده است گفت: در استان گیلان از ۷ اردیبهشت شروع و تا ۷ خرداد ادامه دارد و در ۱۱ شعبه منتخب نوغانداری و هشت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان در قالب یک شبکه تخم نوغان در اختیار نوغانداران قرار می گیرد و هر جعبه تخم نوغان ۱۵ هزار تومان و بدون افزایش قیمت نسبت به سال گذشته است.

وی تصریح کرد: تاکنون بالغ بر ۴۴ هزار تخم نوغان توزیع شده که سهم استان گیلان ۱۴ هزار جعبه است و امیدواریم به بیش از ۱۵ هزار جعبه افزایش یابد.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور بیان داشت: در حال حاضر نوغانداران در استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان در حال برداشت پیله هستند و از ۲۱۰ تا ۲۵۰ هزار تومان با توجه به کیفیت پیله، خرید و فروش انجام می گیرد.

راه اندازی صنایع ابریشم گیلان بعد از ۱۲ سال تعطیلی

وی عنوان کرد: راه اندازی صنایع ابریشم گیلان بعد از ۱۲ سال تعطیلی علاوه بر امکان تولید با کیفیت ترین نخ ابریشم کشور و تامین مواد اولیه باکیفیت برای صنعت فرش کشور، موجب رونق در بازار پیله و رغبت بیشتر نوغانداران به این حرفه شده است.

سروی افزود: توانمندسازی کارشناسان و انجام آموزش های ضمن خدمت جهت اجرای برنامه‌های آموزشی نوغانداران در کشور و اجرای بیش از ۱۰ هزار نفر روز آموزش حمایت بیمه و پرداخت ۸۰ درصد هزینه بیمه محصول توسط دولت، تشکیل شبکه مراقبت بیماریهای کرم ابریشم توسط دامپزشکی، تشکیل شبکه گسترده توزیع تخم نوغان، ارتقاء تولید تخم نوغان داخلی از جمله اقدامات دولت در جهت حمایت از صنعت نوغانداری بوده است.

کاهش تعرفه واردات نخ ابریشم از ۲۰۰ درصد به ۱۰ درصد در دهه ۸۰ آسیب جدی به نوغانداری وارد کرد

 

وی با اشاره به چالش های صنعت ابریشم کشور گفت: بیش از ۹۰ درصد نخ ابریشم تولیدی در صنعت فرش مورد استفاده قرار می‌گیرد و رونق این صنعت و صادرات آن بر روند نوغانداری تاثیر مستقیم دارد و هرگونه عواملی که صادرات آن را تحت تاثیر قرار دهد به صورت غیرمستقیم به نوغانداری نیز تاثیر می‌گذارد و همچنین کاهش تعرفه واردات نخ ابریشم از ۲۰۰ درصد به ۱۰ درصد در دهه ۸۰ آسیب جدی به نوغانداری وارد کرده و افزایش آن طی سالهای اخیر به ۲۶ درصد گامی مثبت اما ناکافی است.

وی با بیان اینکه بالا رفتن سن نوغانداران و تغییر کاربری باغات توت به ویژه در استان‌های شمالی آثار نامطلوبی بر روند تولید پیله ابریشم گذاشته است تصریح کرد: امید آن است که افزایش تولید نهال توت ضمن کمک به جایگزینی باغات توت فرسوده با توسعه باغات توت که با اقبال کشاورزان مواجه است در رونق این صنعت موثر باشد.

ضرورت ورود شرکت های دانش بنیان در تولید فراورده های نوین ابریشمی

سروی عدم ورود شرکت های دانش بنیان در تولید فراورده های نوین ابریشمی را از دیگر چالش‌های صنعت نوغانداری دانست و بیان کرد: کشورهای پیشرو در این زمینه فعالیت‌های خوبی دارند و تولید محصولات جدید با کاربردهای بهداشتی و پزشکی به اقتصادی تر شدن صنعت نوغانداری کمک می‌کند و خلع این موضوع در کشور ما به شدت احساس می‌شود.

 

سیده سمیه رعد

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه