قطع دست سودجویان با سیستمی شدن امور اقتصادی

راهکار قطع دست دلالان، سودجویان و رانت خواران در حوزه اقتصادی کشور بسیار مشکل اما شدنی است، برای از بین بردن دلال بازی ضمن اقتدار قوه قضاییه باید راه‌های نفوذ بسته شود. دولت و مجلس به کمک قوه قضاییه باید به تمام امور اقتصادی سیستمی و برنامه‌ای وارد شوند تا جلوی رانت خواری، قاچاق، واسطه گری، اختلاس و…گرفته شود.

قطع دست سودجویان با سیستمی شدن امور اقتصادی

۸دی: محمدرسول سماکچی، رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایی گیلان در رابطه با قطع شدن دست سودجویان به وسیله سیستمی شدن امور اقتصادی کشور متنی را منتشر کرد.

متن یادداشت بدین شرح است؛

بنام خدا

راهکار قطع دست دلالان، سودجویان و رانت خواران در حوزه اقتصادی کشور بسیار مشکل اما شدنی است.

واسطه گری و رانت خواری یک بیماری مزمن است و سابقه بیش از ۱۰۰ ساله در کشور دارد‌ که در گذشته و در زمان طاغوت بیشتر بصورت رشوه خواری(نزول خواری) در بدنه جامعه بود بطوری که در ادارات بدون رشوه و پارتی بازی امکان نداشت کار شما راه بیفتد و اختلاس، دزدی از بیت المال و دلالی اصلی در میان افراد خاص که وابستگی به قدرت یا دربار داشتند رونق داشت بطوری که خرید تسلیحات توسط چند نفر مشخص از تیمساران و وابستگان نزدیک دربار انجام می شد که شاه و نخست وزیر در جریان امور بودند و دزدی های کلان و دخالت در صادرات و واردات دست افراد مشخص وابسته به قدرت و شناخته شده بودند.

این بیماری مزمن در آحاد مردم ایران نهادینه شده بود و هرکدام به توانایی و وسع خود از این سفره گسترده برداشت می کردند. متاسفانه این بیماری در کشور عزیز ایران نهادینه شده که پس از پیروزی انقلاب شکوهمند ایران مدتی این بیماری از بین رفت و یا به حداقل رسید اما بعلت ۸ سال دفاع مقدس و مشغول بودن انقلابیون به معاش مردم عده ای سودجو و مریض‌های باقی مانده از قبل در شکل و شمایل جدید به دزدی بیت المال پرداختند.

در ایام جنگ این دزدی و دلال بازی بیشتر در قالب تعاونی ها انجام می گرفت بطوری که کالاها را به قیمت سوبسید دار تحویل می گرفتند کمی توزیع و بسیاری از آنها را در بازار آزاد می فروختند بطوری که ظرف چند سال افراد نوکیسه بوجود آمده بود که کم کم گسترش پیدا نمود.

در سالهای اخیر متاسفانه به خاطر چند نرخی بودن ارز عده ای از خدا بی خبر از موقعیت اقتصادی کشور سوءاستفاده نموده و با تشکیل باندهای واسطه گر و رانت خوار سرمایه مادی و معنوی مردم را غارت کردند بیشتر این افراد با پشتیبانی افراد ذی نفوذ دولتی یا نمایندگان مجلس یا تنی چند از قضات خائن سرمایه کلان کشور را غارت نمودند و در قالب وام های کلان از بانکها، واردات، صادرات، احتکار، دلال بازی در امور ارز و سکه و طلا، قاچاق بنزین و گازوئیل و.‌.‌‌ دارو و مایحتاج عمومی روزگار را برمردم صبور انقلابی تنگ کردند.

در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب برخوردهایی با بعضی از این دلالان انجام شد اما نتوانستند مبارزه سیستمی و یک پارچه‌ای انجام دهند و بیشتر مبارزه بصورت موردی بوده است. در دوره کوتاه ریاست قوه قضاییه آیت الله رئیسی اقدامات شایان توجه ای نسبت به مبارزه با دلالان، واسطه گران حرفه ای، اختلاسگران کلان کشور انجام شد و بارقه امید در مردم دمید باتوجه به اینکه هزاران میلیارد تومان و میلیاردها ارز از حلقوم کثیف گرفته شد ولی این مشکل بازهم در کشور ازبین نرفته است.

برای از بین بردن دلال بازی ضمن اقتدار قوه قضاییه باید راه های نفوذ بسته شود یکی از مهمترین عمل قوه مجریه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که فعلا در مورد چند قلم کالاهای اساسی در ماه‌های اخیر انجام گردید و فاصله قیمتی ارز دولتی و ارز آزاد در جیب رانت خواران و دلالان مفسد می رفت این یک عمل اساسی است البته باید همه جوانب را می دیدند و ریل گذاری صحیح انجام می دادند بنظر می رسد کمی عجله نمودند در هر صورت دولت و مجلس به کمک قوه قضاییه باید به تمام امور اقتصادی سیستمی و برنامه ای وارد شوند تا جلوی رانت خواری، قاچاق، واسطه گری، اختلاس و… گرفته شود.

“محمدرسول سماکچی”

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه