رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری رشت:

با محصور سازی و جنگل کاری از جنگل فتاتو حفاظت می کنیم

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رشت با بیان اینکه در همکاری با میراث فرهنگی و برنامه ریزی در قالب جنگل کاری و اجرای برنامه های حفاظتی بدنبال محصور سازی جنگل فتاتو هستیم ،گفت: با حفاظت ۱۰۰ درصدی این جنگل به طور طبیعی خود را احیاء می کند .

با محصور سازی و جنگل کاری از جنگل فتاتو حفاظت می کنیم

به گزارش ۸دی،وحید مثمری، رئیس منابع طبیعی شهرستان رشت در حاشیه بازدید از جنگل فتاتو در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از سیاست‌های سازمان برخورد با قاچاقچیان و سودجویان است، اظهار کرد: بر اساس سیاست سازمان اولویت برخورد با قاچاقچیان یکی از اولویت‌های مهم و در راه تحقق این امر با هیچ فردی مماشات نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در همکاری با میراث فرهنگی و برنامه ریزی در قالب جنگل کاری و اجرای برنامه های حفاظتی بدنبال محصور سازی جنگل فتاتو هستیم گفت: با حفاظت ۱۰۰ درصدی این جنگل به طور طبیعی خود را احیاء می کند .

مثمری یکی از مشکلات اصلی ورودی متعدد به جنگل فتاتو دانست و بیان کرد: جنگل‌های فتاتو دارای اراضی بسیار زیاد است لذا در راستای حفاظت از این جنگل وعدم تصرف نیاز به حضور موثر بسیج و نیروهای مردمی به منظور حضور در ورودی جنگل‌های فتاتو داریم.

 رئیس منابع طبیعی شهرستان رشت تصریح کرد: در سنوات گذشته در حاشیه این جنگل تصرفاتی انجام شده که در حال حاضر به صورت اراضی کشاورزی وجود دارد . هماهنگی ها در قسمت مرکزی نشان می دهد هیچ گونه دخل و تصرف زراعی وجود ندارد.

مثمری با ارائه پیشنهاد نهال کاری در این قسمت از جنگل برای بازگشت به وضعیت سابق در خصوص حواشی ایجاد شده در روزهای اخیر گفت: با توجه به هماهنگی های قضایی اقدامات قانونی را انجام می دهیم تا اینجا را به محدوده جنگل برگردانیم و با جنگل کاری و محصور سازی اصولی و حفاظت درست می خواهیم در سال‌های آینده کارنامه خوبی از خود برجا بگذاریم.

وی یاد آور شد : واحد منابع طبیعی خمام با توجه به تعداد اندک نیروهای و امکانات محدودی که داردبه فعالیت خود را ادامه می دهد اما تعدد ورودی های جنگل فتاتو رادنمی توان همزمان کنترل کرد. با بضاعت اندک خود تلاش داریم با کشیک های شبانه از ایندمنابع طبیعی حفاظت کنیم و پرونده هایی که برای این جنگل و قسمتی از منابع طبیعی رشت تشکیل شده نشان از این موضوع دارد.

پرونده متخلفان جنگل فتاتو به دادسرا ارسال می شود

دادستان خمام در حاشیه این بازدید اظهار داشت : با بررسی از تصرفات اطراف این جنگل مقرر شد پس از شناسایی متصرفان ، پرونده افراد متخلف به دادسرا ارسال شود و در صورت وقوع جرم به جرایم آنها اضافه شود.

حامد اصیلی گفت: در راستای گزارشات واصله مبنی بر اینکه چند نقطه از جنگلهای فتاتو از درخت خالی شده و تصرفاتی صورت گرفته است و با شناسایی این نقاط مشخص شد مورد گزارش شده، آبگیر است.

وی ادامه داد: در این نقاط درخت رشد نمی کند و در بررسی از تصرفات اطراف جنگل فتاتو مقرر شد پس از شناسایی متصرفان پرونده افراد متخلف به دادسرا ارسال شود و در صورت وقوع جرم به جرایم آنها اضافه شود.

دادستان خمام تاکید کرد: بدنبال آن هستیم تا قسمتی از جنگل فتاتو که مورد دست اندازی اشخاص قرار گرفته با کمک متولیان امر اعم از گروه های مردم نهاد ،منابع طبیعی و میراث فرهنگی حفظ شود.

اصیلی خاطر نشان کرد: در بررسی های میدانی مشخص شد درختی قطع نشده بلکه درختان از ریشه پوسیده و ریشه کن شده بودند و برای ترمیم این لکه های خالی در صورت برهم نخوردن اکوسیستم، درختان مناسب در محل کاشته شود در غیر این صورت این نقاط به همین صورت باقی می ماند.

وی در خصوص استفاده از این محل برای گردشگری نیز گفت: متولیان باید با بررسی اکوسیستم و بدون قطع درخت یا بوته ای وضعیت منطقه را برای صدور مجوز بررسی کنند که اگر این موضوع موجب دست اندازی و تصرف جنگل شود جلوی کار رامی گیریم.

در لایه های خاک جنگل فتاتو آثار سکونت مشاهده شده است

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمام نیز با بیان اینکه در لایه های خاک جنگل فتاتو آثار سوختگی و سفال و حفاری دیده می شود که نشان دهنده سکونت در این قسمت است، تصریح کرد: این سوختگی ها نیاز به بررسی دارد اما در نقشه های ۴۰۰ سال گذشته، این منطقه لنگرگاه بوده و کشتی ها تردد می کردند که نیاز به بررسی دارد.

محمود الخاص پور جنگل فتاتو را یکی از آخرین بازمانده جنگل های هیرکانی در محدوده جلگه ای دانست و افزود: وظیفه ما ممارست و حفاظت از این جنگل هاست که میراث فرهنگی حسب رسالت خود این جنگل به عنوان یک میراث معنوی ثبت کرده تا مورد دستبرد قرار نگیرد.

وی تصریح کرد : این میراث معنوی باید با حفاظت بهینه برای آیندگان حفظ شود و با توجه به اینکه جنگل ها در حیطه اختیار منابع طبیعی است میراث فرهنگی به عنوان عضو ناظر آماده هرگونه همکاری با منابع طبیعی است.

لزوم استقرار ادارات منابع طبیعی و محیط زیست در شهرستان خمام

بخشداری مرکزی خمام نیز گفت: به دلیل اهمیت جنگل هیرکانی استقرار ادارات منابع طبیعی ، محیط زیست و دستگاه‌های متولی برای حفظ و حراست از این میراث معنوی برای آیندگان لازم و ضروری است و اولین پیشنهاد ما استقرار این ادارات در شهرستان است.

عصمت محمد دوست اظهار داشت: به دهیاران و شوراهای اسلامی بخش مرکزی شهرستان خمام طبق قانون توصیه می کنم حق مهر زدن زیر هیچ گونه مبایعه نامه و استشهاد نامه را ندارند .

وی خاطر نشان کرد: دهیاران و شوراها نمی توانند نامه های بنیاد مسکن و منابع طبیعی که مالکیت اراضی و یا حق بریدن درختان را تایید می کنند مهر کنند . باید با بخشداری مکاتبه انجام شودو در صورت لزوم با هماهنگی های دستگاه‌های مرتبط این مجوزها صادر شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه