رییس کانون کارفرمایی گیلان در گفتگو با ۸دی:

عادلانه سازی ارز ترجیحی یک اقدام شجاعانه است/ اجرای این طرح مانع قاچاق می شود/ رئیس جمهور آبرو گرو گذاشت

سماکچی، رییس کانون کارفرمایی گیلان با بیان اینکه اقدام اقتصادی دولت در دراز مدت یک کار اساسی و یک جراحی به معنی کامل کلمه برای برداشتن غده سرطانی در اقتصاد کشور است که همگی واقف به انجام این امر بودند اما کسی جرات اجرایی کردن آن را نداشت و شخص رییس جمهور با آبروی خودش به این مسئله ورود کرده است.

عادلانه سازی ارز ترجیحی یک اقدام شجاعانه است/ اجرای این طرح مانع قاچاق می شود/ رئیس جمهور آبرو گرو گذاشت

“محمد رسول سماکچی” رییس کانون کارفرمایی گیلان در گفتگو با خبرنگار هشت دی، با اشاره به اقدام اخیر دولت در عرصه اقتصاد، اظهار کرد: این اقدام مهم در کوتاه مدت ممکن است تبعات منفی به همراه داشته باشد اما در دراز مدت یک کار اساسی و یک جراحی به معنی کامل کلمه برای برداشتن غده سرطانی در اقتصاد است که هر کسی جرات انجام آن را نداشت.

وی با بیان اینکه برای این طرح، ریل گذاری مناسب انجام نشده، تصریح کرد: دهک ها به صورت کامل و شفاف مشخص نیست و باید دقیق باشد مثلا با توجه به نرخ تورم حقوق دریافتی افراد از ۱۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان باید دهک گذاری شود یا برای جامانده ها باید قبل از اجرایی شدن طرح، تمهیدات لازم انجام می شد و وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی که مسئول این امر است باید آمار دقیقی جمع آوری کند، این آمار همه مسائل را حل می کند. باید قبل از اجرای این پروژه عظیم و خوب نواقص را برطرف می کردند.

رئیس کانون کارفرمایی گیلان با بیان اینکه این طرح، صرفه جویی فراوانی به دنبال دارد و به نفع اقتصاد مملکت است ادامه داد: سرانه آرد استان با توجه به جمعیت مشخص است ولی شاهد دوبرابر شدن مصرف سالانه نسبت به مصرف حقیقی هستیم یعنی این مقدار مازاد قاچاق می شود و به کشورهای همسایه می رود. آرد با قیمت ارزان به کلوچه و ماکارونی و .. تبدیل می شود و به کشورهایی می رود که قیمت آرد در آنجا دوبرابر است. در این مصرف دوبرابری یک برابر آن قاچاق می شود ولی با این کارت الکترونیکی، هر نانوا با تعداد نان فروخته شده سهمیه آرد دریافت می کند و از فروش آرد با قیمت آزاد جلوگیری می شود.

سماکچی با تشریح اهمیت جایگاه آمار در کشور اظهار کرد: در زمینه اقتصاد، فرهنگ، سیاست و امور اجتماعی هر کشور، عامل مهم آمار است و اگر آمار درست در دسترس نباشد نمی توان جامعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی را کنترل کرد زیرا کنترل از طریق آمار صحیح ممکن است.

وی افزود: در حال حاضر سازمان برنامه و بودجه، مرکز آمار استان، بانک مرکزی، وزارت تعاون و اقتصاد باید آمار را یکپارچه و شفاف به همه اعلام کنند که تکلیف هرکس مشخص شود و این آمار برای موارد دیگر نیز مورد نیاز است.

سماکچی ادامه داد: مهم ترین مسئله، آمار صحیح است
یک آمار متشکل از یک سیستم یکپارچه که شامل همه دستگاه های نظارتی و عملیاتی باشد، سپس بر اساس این آمار می توان برای همه موارد مثل جوانگرایی، فرزند آوری، وام، مسکن، اقتصاد خانوار و تعیین خط فقر تصمیم گیری کرد. بدون آمار ممکن است بسیاری تصمیمات، اثرگذار باشد ولی آن اثر اصلی را نخواهد داشت.

وی در پایان با تاکید بر اینکه اجرای این طرح نیاز به جرات و شجاعت داشت، گفت: همگی واقف به انجام این امر بودند اما کسی جرات اجرایی کردن آن را نداشت و شخص رییس جمهور با آبروی خودش به این مسئله ورود کرده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه