حسن اسدنیا

پروژه سیسمونی گیت، طرحی تازه برای تضعیف قالیباف و انشقاق دولت و مجلس

تولید محتوا و هجمه سنگین در فضای مجازی همراه با کامنت نویسی های هدفمند و بی هدف برخی کاربران و انتقام گیری سیاسیون، سیسمونی گیت قالیباف را به مساله اول کشور تبدیل کرد، تا جایی که مسائل مهمی چون مشکلات اقتصادی مردم و بحث برجام و سایر امور به ورطه فراموشی سپرده شد.

هشت دی: پروژه سیسمونی گیت خانواده قالیباف در حالی کلید خورد که در ابتدای امر پس از انتشار آن توسط وحید اشتری ؛ که به عنوان یک چهره مدعی مذهبی مطالبه گر عدالتخواه شناخته می شود ؛ با واکنش فرزند رئیس مجلس مواجه شد.

الیاس قالیباف در صفحه شخصی خود سفر خانواده اش به ترکیه را خطای نابخشودنی قلمداد کرد.

موضوعی که نشان می دهد خانواده قالیباف اشتباه خودشان را پذیرفته اند. اما چرا بعد از قبول اشتباه ؛ حجم بالای انتقادات و تخریب ها بار دیگر محمد باقر قالیباف را هدف گرفت. از جریانات اصولگرایان ناموافق با قالیباف تا اصلاح طلبان موقعیت سنج و همچنین رسانه های معاند و جریانات ضد انقلاب آن سوی آب که از هیچ فرصتی برای تخریب و حمله به اصل نظام و انقلاب دریغ نمی کنند.

تولید محتوا و هجمه سنگین در فضای مجازی همراه با کامنت نویسی های هدفمند و بی هدف برخی کاربران و انتقام گیری سیاسیون، سیسمونی گیت قالیباف را به مساله اول کشور تبدیل کرد، تا جایی که مسائل مهمی چون مشکلات اقتصادی مردم و بحث برجام و سایر امور به ورطه فراموشی سپرده شد.

پروژه سیمونی گیت، ابعاد و اهداف مختلفی را دنبال می کند؛ که نتایج آن هرگز به نفع کشور نخواهد بود.

این طرح انشقاق دولت و مجلس را نشانه گرفته است. نباید در ابتدای کار دولت ها، با هر سلیقه و منشی، به فکر انتقام گیری سیاسی باشیم، بلکه هنر در آن است که با تقویت همگرایی زمینه را برای رفع مشکلات کشور فراهم کنیم.

نباید از چارچوب اخلاق خارج شویم و بذر بی اعتمادی را بین مردم و مسئولان به وفور بپاشیم. در حال حاضر با روی کار آمدن دولت آقای رئیسی ، همدلی و همکاری خوبی بین سه قوه ایجاد شده و شاهد آرامش سیاسی در سطح کلان هستیم تا شاید در حل مشکلات کشور ثمر بخش باشد و اگر ضعف و ایراداتی وجود دارد، می بایست با هم افزایی بیشتر رفع شود.

در طی ۸ ماه از روی کار آمدن دولت آقای رئیسی ، با وجود ضعف های موجود در کابینه دولت ، اقدامات شایسته ای نیز صورت گرفته که برای نمونه به بحث واکسیناسیون عمومی کرونا و تضعیف هیولای بیماری کرونا در کشور ، ایجاد شرایط مناسب برای زندگی عادی و حتی بازگشایی مدارس اشاره کرد.

بحث معیشت مردم و تقویت ارتباطات مردمی مسئولان و پیشرفت های ارزنده در مذاکرات برای به سر انجام رساندن برجام از دستاوردهای خوب دولت و مجلس است که بایستی تقویت شود و هدفمند دنبال شود. قطعاً با ایجاد اختلافات جناحی ، غوغاسالاری و جنجال های سیاسی و حاشیه سازی کاذب ؛ نمی توان مشکلات را حل کرد و به پیشرفت و بالندگی کشور امیدوار شد.

در بحث سفر خانواده قالیباف، باید گفت که انسان ممکن الخطا است. هر چند مسئولان ارشد کشور باید بیشتر به مساله خانواده توجه و برخی مسایل را رعایت کنند اما چه توفیری دارد که خرید کالسکه نوزاد ، که نمونه های خارجی آن در تهران به وفور یافت می شود؛ به ترند خبری تبدیل شود.

هر چند ضعف اطلاع رسانی رسانه ای در خصوص اهداف و چگونگی سفر خانواده قالیباف نیز مشهود است تا برخی رسانه های سعودی با اسناد جعلی از خرید آپارتمان توسط داماد قالیباف در ترکیه خبر بدهند. خبری که جعفرزاده نماینده دوره نهم و دهم رشت برای موج سواری رسانه ای بدون آگاهی آن را در مصاحبه ای تایید کرد. همه این فضاسازی های رسانه به قصد تخریب و انتقام گیری های سیاسی است و برای توجیه به ظاهر منطقی از منافع مردم سخن به میان می اید.

اگر به عملکرد همین نماینده محترم مجلس در طول هشت سال نگاهی در استان گیلان بیاندازید، به صراحت خواهید دید که جز دخالت در عزل و نصب ها و معرفی برخی از اقوام و نزدیکان برای تصدی پست های سیاسی و مصاحبه های رنگین، کارنامه ای از ایشان به چشم نمی آید به طوری که جعفرزاده با همراهی نوبخت به عنوان شاه مهره دولت روحانی، از تکمیل ۷ کیلومتر آزادراه قزوین به رشت (محدوده رودبار ) در طی ۸ سال صدارت عاجز ماندند، چه برسد به اشتغال زایی یا رونق بخش کشاورزی و گردشگری در گیلان زمین! بگذریم…

اما چرا شاهد هجمه های متعدد علیه قالیباف در ادوار مختلف هستیم؟ محمد باقر قالیباف شاید یک سیاستمدار مقتدری نباشد اما مدیر جهادی قدرتمندی است که کارنامه ای سنگین و درخشان دارد. قالیباف با قدرت به جلو می رود و مخالفان سیاسی وی در صدد هستند تا این چهره را به مرز تمام شدن نزدیک سازند.

از ماجرای جنجال آب بازی مختلط دختران و پسران در پارک آب و آتش و هجمه به قالیباف شهردار وقت تهران در اوایل دهه ۹۰ تا ماجرای سیاسی واگذاری املاک در شهرداری یا بدهی های نجومی شهرداری یا صدور هولوگرام از مطرح ترین اتهاماتی است که مخالفان قالیباف برای تخریب و تحریف افکار عمومی از آن استفاده کرده اند. ادعاهایی که هرگز به اثبات نرسیده است. یا اتهامی که دکتر حسن روحانی به قالیباف بست و عنوان نمود که برخورد گاز انبری با دانشجویان کوی دانشگاه ، با دستور قالیباف بوده است. در حالی که در همان سال ۱۳۸۲ ، دکتر حسن روحانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی بود و در جلسه ی محرمانه ای که با حضور ایشان و مصطفی معین و وزیر کشور برگزار شد به پلیس تهران ابلاغ کردند که وارد کوی شوند.

قالیباف در عرصه های مدیریتی همواره پرقدرت ظاهر شده تا جایی که حتی مخالفین وی نیز بر توانمندیش صحه می گذارند. زمانی که فرماندهی نیروی انتظامی کشور را عهده دار بود، نیروی انتظامی را بازسازی کرد. بازسازی ناوگان نیروی انتظامی و تجهیز خودروهای پلیس به مرسدس بنز و تویوتا، برخورد با ارازل و اوباش ، بستن مرزهای قاچاق کالا ، راه اندازی سامانه ۱۱۰ و ایجاد دفاتر خدمات دولت الکترونیک یا پلیس + ۱۰ و همچنین نهادینه کردن فرهنگ بستن کمربند و ایجاد ارتباط صمیمانه پلیس با مردم و جامعه ، از دستاوردهای وی در این عرصه بود.

آیا ۱۲ سال عملکرد قالیباف در شهرداری تهران ( طی سالهای ۸۴ تا ۹۶ ) را با عملکرد سایر شهرداران دوره اعتدال و اصلاحات ( نجفی ، افشانی و حناچی از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ ) و حتی قبل از آن مقایسه کرده اید؟؟ شاخص عملکرد شهرداری و شورا در دوره اخیر چه بوده است؟ آیا جز انجام امور عادی و روزمره شهرداری و یا تغییر و نامگذاری خیابان ها و معابر ، گزارش دیگری ارائه شده است؟ محمد باقر قالیباف چه در دوران تصدی مسئولیت شهرداری و چه بعد آن همواره مورد آماج حملات و هجمه های مخالفان خود بوده است.

ولی قالیباف بی توجه به انتقادات رسانه ها و روزنامه ها در شهرداری کارهای بزرگی را به ثمر رساند. آیا می دانید بیش از ۷۰ درصد عملیات احداث برج میلاد در دوره قالیباف اجرایی شد و در همان دوره افتتاح گردید؟ کار بزرگی که بعد از قالیباف ، شهرداران مختلف حتی یک گام کوچک برای توسعه یا تجهیز این برج عظیم از خود ، نشان ندادند.

با وجود تحریم ها ؛ حدود نصف زیرساخت های شهر تهران در دوره قالیباف ساخته شد. محاسبات نشان می‌دهد ۴۳ درصد از بزرگراه‌های شهر تهران معادل ۲۳۱ کیلومتر در دوره قالیباف ساخته شده است. طبق آمار تا سال ۸۴ تهران کلاً ۱۵۷ تقاطع غیرهمسطح شامل پل روگذر و زیر گذر و دسترسی ها داشت، اما در پایان دوره مدیریت قالیباف به حدود ۳۵۰ تقاطع غیرهمسطح رسید. به عنوان مثال فقط در اتوبان امام علی(ع) به تنهایی ۵۷ پل ساخته شد. تمامی تونل های شهری پایتخت در دوره قالیباف احداث شد.
تهران حدود ۱۲۰۰ بوستان و تفرجگاه داشت که در دوره قالیباف به ۲۲۰۰ بوستان رسید. ضمناً رود دره های مختلفی در تهران تبدیل به بوستان و پارک تفریحی شدند به مانند بوستان نهج البلاغه، بوستان جوانمردان، بوستان ولنجک، بوستان دربند، بوستان دارآباد و بوستان اوین درکه ، پارک آب و آتش و… حدود ۷۰ درصد ناوگان عملیاتی آتش نشانی در دوره قالیباف تجهیز شد. با راه اندازی پردیس های سینمایی حدود ۵ هزار صندلی به ظرفیت سینماهای تهران افزوده شد. سینما آزادی تهران توسط شهرداری بازسازی و احیاء شد. احداث و راه اندازی اتوبان ها و بزرگراههای امام علی ، صیاد شیرازی ، خرازی ، باکری ، زین الدین ، بابایی ، دستواره ، آزادگان و صدر و تغییر سیمای شهری تهران از یک شهر جنگ زده به یک شهر مدرن ؛ نمونه هایی از عملکرد درخشان و وزین دکتر قالیباف است که کمتر شهرداری می تواند عملکرد خویش را با وی مقایسه کند. هر چند عملکرد شهرداران گذشته را نیز نمی توان نادیده انگاشت و در دوره شهرداری کرباسچی و احمدی نژاد و … نیز اقداماتی صورت گرفته است.

قالیباف یک رزمنده ، فرزند جبهه و جنگ است که در یک سیستم اداری ، مدیری قدرتمند و اجرایی است اما چون سیاستمداری قدرتمند نیست ، در تعاملات سیاسی آسیب پذیر نشان داده است و مخالفان نیز برای مقابله با قدرت اجرایی وی ، با سلاح رسانه و تخریب به جنگش می روند. تخریب شخصیت ها در تاریخ جامعه شناختی ایران و در زمانی که رسانه ها هم نبودند و خیلی پیش تر از انقلاب ، بی سابقه نیست. در ادوار مختلف مردان سیاست که خدمات شایسته ای به ایران کرده اند ؛ توسط مردم همان دوران طرد شده اند و نابود شده اند و بعد از مرگ برای شان گریه کرده ایم و مرده پرست شده ایم. سرگذشت امیر کبیر و سرگذشت قائم مقام فراهانی که کارگزارانی خادم برای ایران و ایرانی بودند را حتماً خوانده اید. بر آنها چه گذشت و اگر در زمان حال بودند ، بر آنها چه می گذشت؟!.

از زمانی که اخلاق در ادبیات سیاسی ایران تنزل پیدا کرده ، توده مردم نیز به تأسی از مردان سیاست ، اخلاق را پایمال کرده اند. ما اکنون به تمدن خود فخر می فروشیم در حالی که در حال وضعیت خوبی نداریم. بی اعتمادی به اوج خود رسیده و آسیب های اقتصادی ، بیش از پیش طبقات اجتماعی را بدبین ساخته است و این بد بینی ، فرصتی برای اهل سیاست است تا از احساسات پاک مردم ، استفاده ابزاری کنند و در جنگ قدرت باز این مردم هستند که پایمال می شوند.

فضای مجازی فرصتی مناسب برای بالندگی و تهدیدی خطرناک برای اضمحال و فروپاشی است. باید از فرصت فضای مجازی برای روشنگری استفاده کنیم، نه شایعه سازی. نباید اجازه دهیم فضای مجازی ، هر چه دوست دارد ، با نقشه و برنامه به ما بقبولاند و ما نیز به جای حضور در فرهنگ سرا و کتابخانه ، در قلیان سراها با لایک و کامنت های نفرت انگیز ، مورد سوء استفاده عده ای قدرت طلب و فرصت طلب واقع شویم. فضای مجازی باید فضای آگاهی باشد ، نه فضای کلاهبرداری . فضای یادگیری باشد ، نه فضای مضحک و خنده . فضای امن باشد ، نه فضای فروش مواد مخدر و تبهکاری. در ساختن یک جامعه فقط حاکمان دخیل نیستند بلکه توده ها نیز باید برای سرنوشت خود حقی قائل شوند و با چشم و گوش بسته به دنبال اخبار راست و دروغ شبکه های اجتماعی و پیام رسان نباشند. هیچ صیادی در جوی حقیری که به گودالی می ریزد ، مرواریدی صید نخواهد کرد. برای داشتن کشوری قدرتمند باید اختلافات سیاسی را کنار بگذاریم. در داخل کشور همدلی و همگرایی ایجاد کنیم. به کارگزاران خادم وفادار باشیم. زیرساخت های کشور را توسعه دهیم و با استفاده از ظرفیت ها و توانمندیهای این کشور ، شرایط خوبی را برای زندگی و معیشت فرزندان خود فراهم کنیم. توده ها نباید به مردان سیاست با هر سلیقه و از هر جناحی ، موقعیت سوء استفاده دهند و با هر بادی به سویی حرکت کنند. کاش برای مدتی بساط جناح بازی و سیاسی کاری جمع شود تا ایران عزیز رنگ آرامش ببیند و جنگ های قدرت ، قدرت ایران را تضعیف نکند.

“حسن اسدنیا” روزنامه نگار

 

*بازنشر یادداشت های ارسالی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت ارتباط فعالان فرهنگی ـ اجتماعی ـ سیاسی با مخاطبان منتشر می شود

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه