واکنش فعالان سیاسی _ اجتماعی گیلان به لابی گری برخی نمایندگان در عزل و نصب ها؛

وقتی فرماندار جوان زیر بار توصیه های انتصاباتی نماینده نمی رود

دخالت های برخی نمایندگان در امور اجرایی و انتصاب مدیران دولتی در شهرستان های گیلان صدای فعالان رسانه ای استان را در آورد. آن ها خواستار توجه نمایندگان به تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر عدم دخالت در مسائل اجرایی شدند.

وقتی فرماندار جوان زیر بار توصیه های انتصاباتی نماینده نمی رود

به گزارش هشت دی، ورود نمایندگان مجلس به کار اجرایی خطر دارد. این هشدار رهبر انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به نمایندگان مجلس است. حالا، اما گاه و بی گاه حرف‌هایی از جلسات پشت پرده شنیده می‌شود که حکایت از دخالت و اعمال فشار‌های غیرمستقیم برخی نمایندگان به نمایندگان دولت در استان‌ها و به ویژه در گیلان برای عزل و نصب‌ مدیران و فرمانداران دارد.

رهبر معظم انقلاب، در دیدار تصویری خردادماه سال جاری به نمایندگان مجلس گفتند که «یکی از آسیب‌ها ورود نمایندگان در مسائل اجرایی است؛ فرض بفرمایید وارد شدن در اینکه مدیرکل فلان تشکیلات در شهر ما یا در استان ما مثلاً فرض کنید که چه کسی باشد، چه کسی نباشد؛ استاندار، فرماندار و از این قبیل. حالا یک وقت در مواردی یک حالت اضطراری ممکن است رخ بدهد که آن موارد استثنایی را من کاری ندارم، امّا به طور معمول نمایندگان محترم از این مسائل اجرایی باید کناره بگیرند، وارد شدن در این مسائل و با مسئول اجرایی در این زمینه گفتگو کردن و توافق کردن و امثال این‌ها خطراتی دارد؛ از این بایستی اجتناب بشود.»

برخی نمایندگان، اما کم توجه به هشدار و توصیه رهبر انقلاب، مسیر دیگری را می‌پیمایند. یکی از آسیب‌هایی که مانند گذشته گریبان دولت و نمایندگان را گرفته است، سفارش یا بهتر بگوییم دخالت نمایندگان در امور جاری است. البته بدیهی است که به واسطه نقش ملی و منطقه‌ای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، آن‌ها نمی‌توانند نسبت به امور کشور و حوزه انتخابیه خود بی تفاوت باشند، اما نظارت آنان به معنای دخالت در امور اجرایی کشور نیست و آن‌ها به دور از هرگونه سهم خواهی، اختیارات خود را باید از طریق قانون اعمال کنند.

چنین انتظاری از مجلسی که از سوی رهبر معظم انقلاب متصف به صفت «انقلابی بودن» است، به مراتب بیشتر است، در غیر این صورت به تعبیر معظم له «این آسیب‌ها اگر شناسایی نشود و انسان دچار این آسیب‌ها بشود، آن وقت وضع مجلس فرق خواهد کرد».

به رغم تاکیدات رهبر انقلاب شاهدیم میزان و حجم دخالت برخی نمایندگان بالا است. به طور مثال در ماه های اخیر بود که مدیر عامل یک کارخانه تولیدی در یکی از شهرستان‌های غرب گیلان از افراد بسیار نزدیک به نماینده همین حوزه منصوب شد.

وقتی فرماندار جوان زیر بار توصیه های انتصاباتی نماینده نمی رود

دخالت های نماینده مجلس در انتصابات در یکی از شهرستان های شرق گیلان، صدای فعالان رسانه‌ای استان را هم در آورده است، به نحوی که “محمدرضا عوض نیا”، فعال فرهنگی و رسانه‌ای استان در یک استوری اینستاگرامی به این موضوع پرداخت و ضمن انتشار سخنان رهبر معظم انقلاب درباره عدم دخالت نمایندگان در عزل و نصب مدیران اجرایی نوشت:

«زمانی که همگان مشغول دعواهای بی خود هول فجازی و کوفت و زهر مار هستیم یکی از نمایندگان به اصطلاح انقلابی و مورد وثوق شورای ائتلاف، پای خودش را توی یک کفش کرده که فلان فرماندار جوان و به درد بخوری که جدیداً در یکی از شهرستان‌های شرق گیلان منصوب شده باید برکنار شود، حالا چرا؟ چون این جوان حاضر به رفتن زیر بار انتصاب افراد مورد نظر نماینده برای مدیریت‌های شهرستان نرفته! چون باز هم پای مافیای شن و ماسه به میان آمده و آن‌ها می‌خواهند مثل گذشته کسی به کسی نباشه در این شهر!

از همه جوانان انقلابی و دلسوز استان خواهش می‌کنم جلوی این رفتار و دخالت نماینده مجلس این حوزه را بگیرند و گرنه نه‌تنها انتصابی از جنس جوان و انقلابی را در این استان شاهد نخواهیم بود بلکه اندک فرمانداران و مدیران جوان منصوب فعلی هم یا ناچارند بله قربان گوی این نماینده باشند یا به راحتی برکنار شوند».

لطفا نماینده مردم باشید نه رضاخان میرپنج!

“مجتبی صولتی”، دیگر فعال رسانه‌ای گیلان هم در یک استوری اینستاگرامی در واکنش به دخالت‌های این نماینده نوشت: “آقای نماینده مردم فهیم خطه‌ای از شرق گیلان در مجلس شورای اسلامی! سلام! لطفاً دست از سر فرماندار منصوب شده شهرستان … بردارید! تلاش کردیم در لفافه تذکر بدهیم اما اگر فشار شما برای برداشتن فرماندار ادامه پیدا کند با اسم از شما مطالبه می‌کنیم و بعد از آن می‌آیید زیر ذره‌بین مطالبه‌گری و میدان جولانی براتون باقی نخواهد ماند لطفاً نماینده مردم باشید نه رضاخان میرپنج!

 

“محمد ستوده”، دیگر فعال رسانه‌ای گیلان هم در یک استوری اینستاگرامی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب درباره عدم دخالت نمایندگان مجلس در انتخاب استانداران، فرمانداران و مسائل اجرایی نوشت: آقای نماینده‌ای که با داعیه ولایت مداری و انقلابی گری رأی آورده‌ای! بله با شما هستم پات رو از گلوی فرماندار جوان مؤمن و انقلابی بردار! ادعای ولایت می‌کنید اما بر خلاف دستور واضح ولی فقیه گام برمی دارید! آیا شخص مورد نظر شما که اتفاقاً از اعضای ستادتان هست بهتر از نیروی جوان کاربلد فعلی می‌تواند امورات همه شهرستان را انجام دهد؟ حاضر به مقایسه رودر روی گزینه مدنظرتان با فرماندار فعلی در حضور رسانه‌ها هستید؟!

 

اینطور که پیدا است توجه به تاکیدات رهبر انقلاب در برخی از امور برای برخی از مسئولان مخصوصا آنجا که پای منافعشان وسط می آید، سخت است که از خداوند متعال برایشان آرزوی سربلندی از این آزمون خطیر را داریم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
شرق گیلان به این آقایان استوری باز چه ربطی دارد؟ آیا رهبری فرمودند اینها باید برای مردم تصمیم بگیرند فرمانداری که فعلا سرپرست هستند برای دیگران شاخ و شانه میکشد و بلد نیست چگونه با مسولین ادارات خودش رفتار کند و آنها به چه کسی جز نماینده میتوانند مراجعه کنند وآیا اگر نماینده ضعف های ایشان را به مافوق شان گفته به معنای دخالت است یا نظارت؟
ناشناس در پاسخ به
چون دست گذاشت روی نوندونی بعضیا، شده ضعیف. اگر این فرماندار مقتدر، سالم و کاربلد، طبق روال قبل فرمانداران سابق، دست تو لونه زنبورتان نمی کرد میشد، قوی. آدم حسابی، شما رو اگر ول کنند کل شهرستان رو میفروشید یک لیوان آب هم روش.......
ناشناس
با دخالت های بی جای خودتان شهرستان ها را هم آشفته نکنید فعلا در مرکز استان دخالت میکنید برای هشت سال آینده کفایت میکند شهرستانها نیاز به قیم ندارند آنهم از مرکز استان خودشان جمع میکنند اگر شما ها بگذارید فعلا که اوضاع را بدتر کردید
در حاشیه