افزایش استفاده از آب سبز برای تولید برنج گیلان

معاون سازمان جهاد کشاورزی گیلان در امور آب و خاک گفت: برنامه داریم استفاده از آب سبز را برای تولید برنج سفید گیلان افزایش دهیم.

افزایش استفاده از آب سبز برای تولید برنج گیلان

به گزارش ۸دی،مجتبی شاه نظری در گفتگو با ایسنا، گفت: هر ساله مقداری از آب سبز (آب حاصل از نزولات جوی) وارد دریای خزر می‌شود که در صورت بهره‌برداری می‌توان از این امکان برای تولید بیشتر برنج و کلزا استفاده کرد.

وی با بیان اینکه آب سبز آب سازگار با زیست بوم است و آب بندان ها یکی از مصادیق بارز تامین آب سبز هستند، افزود: گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و در ۳۸ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان با آب سبز، نیاز برنج اراضی تامین می شود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی گیلان ادامه داد: برنامه داریم استفاده از آب سبز را برای تولید برنج استان افزایش دهیم و خوشبختانه در سفر هیات دولت به گیلان برای اجرایی شدن این امر برنامه ریزی های خوبی صورت گرفته است.

شاه نظری تصریح کرد: برنامه داریم ۸۵۰۰ هکتار از آب بندان های گیلان بازسازی شود و با انجام این کار، به ظرفیت حجم آب سبز گیلان اضافه خواهد شد.

وی در امور آب و خاک گفت: زهکشی اراضی شالیزارها نیز در حال انجام است تا زمینه توسعه کشت دوم در شالیزارها بیش از پیش فراهم شود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: با افزایش استفاده از آب سبز علاوه بر برنج برای کشت دوم سایر محصولات کشاورزی در گیلان نظیر کلزا نیز اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

شاه نظری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ۸۵ درصد دانه‌های روغنی و مواد اولیه تهیه روغن مورد نیاز کشور از خارج وارد می‌شود، تولید کلزا با آب سبز می‌تواند قسمتی از نیاز داخلی روغن کشور را تامین کند و این امکان در گیلان وجود دارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه