تصنیف میرزا کوچک خان ثبت ملی شد

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، گفت: تصنیف پرآوازه میرزا کوچک خان که از جمله آثار برجسته فرهنگی اجتماعی استان گیلان به شمار می‌رود در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.

تصنیف میرزا کوچک خان ثبت ملی شد

به گزارش ۸دی،ولی جهانی از ثبت ملی تصنیف میزا کوچک خان به مناسبت یکصدمین سالگرد شهادت ایشان خبر داد و اظهار کرد: در جلسه ۲۱ دی ۱۴۰۰ شورای ملی ثبت آثار ناملموس کشور، تصنیف پرآوازه میرزا کوچک خان که از جمله آثار برجسته فرهنگی اجتماعی استان گیلان به شمار می‌رود در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان افزود: براساس مطالعات انجام شده بر روی منابع موجود سراینده این اثر ماندگار مشخص نیست، اما قدمت آن در حدود یکصد سال تخمین زده شده است.

وی عنوان کرد: به این تصنیف نخستین بار به صورت مکتوب در کتاب «سردار جنگل» اثر مرحوم ابراهیم فخرایی در سال ۱۳۴۴ اشاره شده است و یکی از دلایل ماندگاری این سروده را می‌توان استفاده از آن در تیتراژ پایانی سریال «میرزا کوچک خان» در سال ۱۳۶۶ به کارگردانی بهروز افخمی، آهنگسازی محمد میرزمانی و صدای استاد پیشکوست موسیقی فولکرویک گیلان ناصر مسعودی برشمرد.

جهانی، میراث ناملموس فرهنگی را عنصری برای وحدت فرهنگی عامه مردم برشمرد و تاکید کرد: عناصر فرهنگی از جمله تصنیف‌ها و مکتوبات هنری که در طی نسل‌های مختلف منتقل شده است؛ از جمله میراث گرانقدر فرهنگی به شمار می‌رود که لازم است با مستندنگاری علمی، علاوه بر حفظ و حراست از آنها، زمینه انتقال آن به نسل‌های بعدی فراهم شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه