نایب رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس؛

اخلال در توسعه روستاهای کشور/ بسیاری از روستاها فاقد سند روستایی هستند

حجت‌الاسلام صفری ملک میان با بیان اینکه بسیاری از روستاها فاقد سند روستایی هستند تغییر در برخی از سیاست‌های کلان از جمله سیاست‌های بنیاد مسکن را خواستار شد و گفت: این امر مصداق بارز اخلال در توسعه روستایی است.

اخلال در توسعه روستاهای کشور/ بسیاری از روستاها فاقد سند روستایی هستند

به گزارش ۸دی،حجت‌الاسلام «محمد صفری ملک میان» امروز (شنبه ۲۷ آذر) به جلسه روز گذشته کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با محوریت بررسی اشکالات طرح هادی روستاها و پیشنهادها اشاره کرد  گفت: در حوزه تعیین تکلیف طرح‌های هادی باید سازمان‌های دیگر را هم به میدان بیاوریم.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با بیان اینکه در فعالیت‌های بنیاد مسکن اشکالات و ایراداتی وجود دارد اعمال ماده چهار را خواستار شد و عنوان کرد: منابع طبیعی در بسیاری از جاها آمادگی انجام این کار را دارد اما بنیاد مسکن فعلا توان لازم را ندارد و زیر بار نمی‌رود.

صفری ملک میان موضوع دیگری که بین سازمان ثبت اسناد و املاک و بنیاد مسکن وجود دارد را هم مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: امروزه بسیاری از روستاهای ما فاقد سند روستایی هستند و این امر مصداق بارز ایجاد اخلال در توسعه روستایی است زیرا با اهداف سند چشم‌انداز مطابقت ندارد.

نماینده مردم شهرستان‌های رودسر و املش در مجلس ادامه داد: گاهی در طرح‌های هادی که توسط مشاوران تهیه می‌شوند می‌بینیم که برای یک روستای ۵۰ خانواری تکه زمینی را اداری و پارکینگ قرار می‌دهند در حالیکه این امر به هیچ عنوان ضرورتی ندارد و مشکلات زیادی را هم برای روستائیان ایجاد می‌کند.

وی تغییر در سیاست‌های کلان بنیاد مسکن را خواستار شد و اظهار داشت: تهیه هر طرح هادی میلیون‌ها تومان هزینه دارد و از پول بیت‌المال خرج می‌شود بنابراین انتظار داریم طرح‌های هادی تدوین شده از پول بیت‌المال موجبات توسعه روستاها را فراهم کند نه اینکه در روند پیشرفت روستاها مانع ایجاد نماید.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس ادامه داد: گاهی مشاهده می‌کنیم به طور مثال بنیاد مسکن ۳۰ سال قبل مسیر دسترسی روستایی را آسفالت کرده است در حالی‌که در روستای همجوار آن هیچ خبری از آسفالت راه نیست.

صفری ملک میان عدم وجود عدالت در توزیع سرانه‌ها را مورد انتقاد قرار داد و ابراز داشت: مصداق بارز این امر را در استان گیلان می‌توانیم به وضوح ببینیم که شاخص برخورداری یک شهرستان از حیث اجرای طرح‌های روستایی ۹۵ درصد است در حالیکه در منطقه ما که دارای ۶۰۰ روستا و  دو شهرستان است شاخص برخورداری‌اش تنها ۳۶ درصد است.

وی تغییر رویکردها نسبت به موضوعات اشاره شده را توسط دستگاه‌های متولی خواستار شد و خاطرنشان کرد: ما به عنوان خدمتگذار مردم در مجلس برای حل و فصل چالش‌ها و دغدغه‌های آن‌ها پیگیری‌ و رایزنی‌‌های لازم را انجام می‌دهیم اما از مسئولان ذیربط هم انتظار مساعدت و همیاری ویژه داریم.

در جلسه کمیسیون امورداخلی و شوراها علاوه بر اعضای این کمیسیون، نیکزاد رئیس بنیاد مسکن کشور، دکتر منصور رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، اورنگی رئیس سازمان امور اراضی کشور، اشکان جعفر کریمی مدیرکل عمرانی و خدمات روستایی، بالمعروف مدیریت زیستگاه‌ها وامور مناطق سازمان محیط زیست شرکت داشتند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه