منطقه آزاد انزلی دروازه صادراتی ایران به اوراسیا و شرق آسیا

طبق اعلام مدیرعامل منطقه آزاد انزلی، با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین کنفدراسیون صادرات ایران، سازمان منطقه آزاد انزلی و سازمان توسعه تجارت در آینده نزدیک قرار است به کانون صادرات محصولات کشور به اوراسیا و شرق آسیا تبدیل شود.

منطقه آزاد انزلی دروازه صادراتی ایران به اوراسیا و شرق آسیا

به گزارش ۸دی، گیلان در مسیر کریدورهای چین، قزاقستان، ایران و همچنین شمال جنوب قرار دارد. بندر کاسپین و بندرانزلی نیز جزو دو بندر مهم حوزه دریای خزر هستند و با نقش صادراتی و تجارت می‌توانند دروازه دریایی کشورهای حاشیه خزر و همچنین اوراسیا باشند. توسعه صادرات غیر نفتی از اولویت های گیلان بوده و قرار هست تنها استان گیلان طی امسال ۷۰۰ میلیون دلار درآمد ارزی داشته باشد. اخیراً نیز طی نشست هایی که مسؤولان منطقه آزاد انزلی با فعالین اقتصادی و تجار داشته اند، مقرر شده تا به زودی منطقه آزاد دروازه صادراتی ایران شود. صادرات غیر نفتی، به گفته علی اوسط اکبری مقدم از اولویت‌های سازمان منطقه آزاد انزلی محسوب می‌شود.

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی طبق اعلام فارس بیان کرد: در همین رابطه نشست هایی با رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و همچنین رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه برگزار شده است. بنا بر امضای تفاهم نامه همکاری کنفدراسیون صادرات ایران، سازمان منطقه آزاد انزلی و سازمان توسعه تجارت، در آینده نزدیک منطقه آزاد انزلی کانون صادرات محصولات کشور به اوراسیا و شرق آسیا خواهد شد. وی هدف از انعقاد این تفاهم نامه را فعال سازی بیشتر کریدور چین، قزاقستان و ایران برشمرده و بیان کرده که این کریدور از مسیرهای مهم در صادرات کالاهای غیر نفتی است و بنادر شمالی از جمله بندر کاسپین نقش به سزایی در تحقق آن دارند.

به گفته اکبری مقدم، منطقه آزاد انزلی در صادرات کانتینری موفق عمل کرده و برگزاری نشست‌هایی با مسؤولان اتاق بازرگانی ایران و چین و سازمان توسعه صادرات ایران نیز در راستای فعال تر شدن آن بوده است. آنطور که در تفاهم‌نامه همکاری منطقه آزاد، اتاق‌های بازرگانی و سازمان توسعه صادرات به آن اذعان شده، با تعرفه ظرفیت بندرکاسپین و بندرانزلی، تجاری که در حال حاضر از بندر جنوب به صورت سنتی نسبت به صادرات و واردات کالا اقدام می‌کنند، با توجه به وضعیت و فرصتی که در این بندرها به وجود آمده، می‌توانند از این کریدور بهره‌مند شوند.

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی کاهش زمان تردد کالا که اکنون به نصف تقلیل پیدا کرده و همچنین کاهش هزینه‌های تجارت که به ۳۰ درصد کاهش یافته را از دلایل فعال‌تر شدن بنادر شمالی در منطقه آزاد دانسته است. در حال حاضر در دو بندر، انزلی و کاسپین ۱۵ پست اسکله فعال است و به زودی حداقل سه پست اسکله دیگر نیز به ظرفیت آن‌ها افزوده می‌شود.

صادرات کالاهای غیر نفتی از اولویت‌های بنادر شمالی از جمله بندر کاسپین است و هم‌اکنون صادرات محصولات کشاورزی، خشکبار، مصالح ساختمانی و غیره در آن انجام می‌شود و این در حالی است که در گذشته اغلب این صادرات به صورت سنتی و از بنادر جنوب کشور انجام می‌شد. فراهم شدن زیرساخت‌های لازم و تشدید تحریم‌های آمریکا در حوزه دریای عمان از دیگر مزیت‌هایی است که منطقه آزاد انزلی و بنادر کاسپین و انزلی را برای دروازه صادراتی شدن مقرون به صرفه کرده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه