معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان:

گیلان در تشکیل دفتر حمایت حقوقی از کودکان کار پیشگام است

معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان بخش عمده‌ای از کودکان خیابانی را کودکان کار عنوان کرد و گفت: گیلان در تشکیل دفتر حمایت حقوقی از کودکان کار پیشگام است.

گیلان در تشکیل دفتر حمایت حقوقی از کودکان کار پیشگام است

به گزارش ۸دی،رضا جعفری شامگاه شنبه (۸ آبان) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری ضمن اشاره به فرارسیدن روز نوجوان، روند اجرای برنامه‌های حمایتی بهزیستی برای این قشر جامعه را برشمرد و اظهار داشت: دوران کودکی و نوجوانی از مراحل مهم در تحول شخصیت و هویت اجتماعی و فردی است.

معاون اجتماعی و فرهنگی اداره کل بهزیستی گیلان با بیان اینکه هرگونه اختلال در فرآیند رشد دوران کودکی و نوجوانی می‌تواند آسیب‌ها و پیامدهای ناگواری بر جای بگذارد تصریح کرد: در شاخص‌های بین‌المللی یکی از شاخصه‌های مهم میزان توجه به جایگاه و موقعیتی است که کودکان و نوجوانان در آن جامعه دارند.

جعفری کودکان را پایه‌های توسعه پایدار برای هر کشوری خواند و با اشاره به اینکه در کل دنیا امروزه معنای توسعه پایدار دچار دگردیسی و تغییر شده است عنوان کرد: توسعه پایدار فقط حفظ و نگهداشت محیط زیست نیست، بلکه تربیت و پرورش نسل سالم و خلاق است زیرا عموما همه مؤلفه‌های توسعه روی انسان سالم متمرکز می‌شود.

وی در مورد قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در کشورمان توضیحاتی ارائه داد و با تاکید بر اینکه موضوع کودکان کار و خیابانی از دیربار مورد توجه بهزیستی بوده است افزود: کودکان خیابانی از معضلات جامعه به ویژه در کلان‌شهرها محسوب می‌شود و امروزه همزمان با توسعه هر چه بیشتر شهرها نمود بسیار زیادی هم پیدا کرده است.

معاون اجتماعی و فرهنگی اداره کل بهزیستی گیلان اینکه اولین آئین نامه حمایتی از کودکان خیابانی در سال ۸۴ به تصویب هیئت وزیران رسید را متذکر شد و اضافه کرد: در کنار بهزیستی ۱۱ سازمان و دستگاه دیگر در بخش حمایت، ساماندهی و توانمندسازی کودکان خیابانی وظیفه و تکلیف دارند.

جعفری با بیان اینکه ساماندهی کودکان خیابانی در اداره کل بهزیستی از سال ۹۳ و در قالب و چهارچوب مرکز حمایت و آموزشی کودک و خانواده در شهر رشت و با همکاری شهرداری رشت شروع شد گفت: از آن سال تاکنون چیزی حدود ۱۹۰ کودک خیابانی را شناسایی کردیم و با اقدامات خوبی که انجام شد ۹۴ کودک هنوز در چرخه حمایتی بهزیستی قرار دارند.

وی از شناسایی تمامی کودکان خیابانی شهر رشت توسط بهزیستی گیلان و سایر دستگاه‌های همکار خبر داد و اظهار داشت: از ۹۴ کودک خیابانی که هم‌اینک در چرخه حمایتی بهزیستی قرار دارند برای ۶۰ نفرشان کمک هزینه در نظر گرفتیم و حدود ۱۳ درصدشان هم تحت پوشش سازمان بهزیستی، کمیته امداد، تامین اجتماعی و سایر مؤسسات خیریه هستند.

معاون اجتماعی و فرهنگی اداره کل بهزیستی گیلان با تاکید بر اینکه حدود ۳۱ نفر از خانواده‌های کودکان خیابانی دارای درآمد متوسط هستند یادآور شد: موضوع کودکان خیابانی فقط ناشی از فقر اقتصادی نیست و عواملی نظیر خرده فرهنگ‌های کار در برخی خانواده‌ها در بروز و ظهور این پدیده نقش دارند که یک سوم از کودکان شناسایی شده همین وضعیت را دارند.

جعفری از اختصاص مبالغ قابل توجهی توسط بهزیستی گیلان برای توانمندسازی خانواده‌های محروم خبر داد و با بیان اینکه این حمایت‌ها حمایت‌هایی مشروط در ازای عدم روانه کردن کودکان به خیابان بوده است افزود: متاسفانه برخی از همین خانواده‌ها با اینکه از حمایت سازمان بهزیستی برخوردار شدند باز هم کودکان خود را به خیابان گسیل می‌کنند.

وی حضور کودکان در خیابان برای کار را یکی از مصادیق بارز کودک‌آزاری دانست و خاطرنشان کرد: این دسته از خانواده‌ها در واقع بدسرپرست محسوب می‌شوند که از ایفای وظایف خود شانه خالی می‌کنند به واسطه همین بهزیستی جلساتی را با دادستان گیلان برگزار کرد تا قانون حمایت از اطفال و نوجوانان اجرایی شود.

معاون اجتماعی و فرهنگی اداره کل بهزیستی گیلان تدوین آئین نامه اجرایی قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در این نهاد را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: در این آئین نامه که توسط بهزیستی تهیه شده اسامی تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی آورده شده و وظایف و تکالیفشان در باب کودکان خیابانی مشخص است.

جعفری همکاری دادستان استان گیلان و بهزیستی را برای مقابله با پدیده کودکان خیابانی بسیار تاثیرگذار دانست و خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی طبق قانون حمایت از اطفال و نوجوانان می‌تواند و تکلیف دارد با حکم قضایی سلب حضانت را از این دسته از خانواده‌ها انجام دهد و کودکان خیابانی را در مراکز خود نگهداری کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه