آقایان مسئول! گاهی زود دیر می شود

توقف کوه خواری در کندزر لنگرود/ صدای مردم شنیده شد + عکس و فیلم

درست است که حضور مسئولان قضایی استان در روستای کولاک محله لنگرود و رسیدگی به پرونده کوه خواری در این منطقه می تواند نقطه عطفی در برخورد با منفعت طلب ها و سودجویانی باشد و باید این مهم را غنیمت شمرد اما گاهی زود دیر می شود زیرا هم اکنون بعد از گذشت یک دهه از برداشت های بی رویه در این منطقه دیگر عملا چیزی از تپه کندزر باقی نمانده و بسیاری از زمین های چای مردم نابود شده؛ پس آقایان مسئولان یادتان باشد گاهی زود دیر می شود!

توقف کوه خواری در کندزر لنگرود/ صدای مردم شنیده شد + عکس و فیلم

به گزارش ۸دی، کندزر تپه ای بود بین دو روستای خرشتم املش و کولاک محله لنگرود. اما کولاک محله کجاست؟!

اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۰ بود، نوزادی که حسین نامیده شد در روستایی به نام کولاک محله لنگرود به دنیا آمد. روستایی که بعدها نامش به زبان ها افتاد. زیرا حسین آقای کولاک محله به سردار بی بدیلی تبدیل شد که ایثار و از خودگذشتگی را به معنای واقعی کلمه زندگی کرد. سرداری که علاوه بر رشادت هایش در دوران دفاع مقدس در گمنامی هم بی بدیل است زیرا ۳۳ سال پس از شهادتش هنوز پیکرش به آغوش شهر بازنگشته است.

حال عده ای سودجو به جان منابع طبیعی این روستا افتاده اند و سال ها از آن منفعت برده اند.

منطقه کندزر در بخش کومله شهرستان لنگرود یکی از مناطقی است که طی ۱۰ سال اخیر دستخوش ناملایمات شده، گفته می‌شود این کوه یا تپه در گذشته بخشی از شهر بوده و یکی از سکونت‌گاه‌های تاریخی استان گیلان به شمار می‌آید و حالا در معرض تخریب و نابودی است.

خرداد ماه سال گذشته بود که پایگاه خبری ۸دی در گزارش هایی به بررسی مسئله کوه خواری در کولاک محله لنگرود پرداخت.

 

اما یکی از مواردی که رهبر انقلاب از آن انتقاد می کنند عدم جرم انگاری تخریب محیط زیست است؛ ایشان معتقدند تخریب محیط زیست باید جرم محسوب شود. اما این مسئله زمانی رنگ دیگری به خود می گیرد که شاهد از بین بردن طبیعت با پوشش برداشت های قانونی و مجوزدار هستیم!

موضوعی که خبرنگار هشت دی سال گذشته در نشست گرامیداشت هفته قوه قضائیه از معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان پیگیر آن شد.

«جان احمد آقایی» معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در پاسخ به سؤال خبرنگار هشت دی، مبنی بر تخریب محیط زیست، منابع طبیعی و کوه خواری در قالب مجوزهای قانونی در لنگرود و سایر شهرستان های استان، اظهار کرد: ما همواره برطبق مستندات پیگیری می کنیم و نسبت به این مسائل بی توجه نیستیم؛ شاهد بوده ایم کسی که برای کارگاهی مجوز گرفته اما چیز دیگری برداشت می کند یا تغییر کاربری داده است و این مسائل مورد پیگیری قرار می گیرد.

وی افزود: به طور مثال کسی آمده برای پادگان سند گرفته! فردی برای ۸۰۰ هکتار از جنگل های هفت دغنان سند گرفته یا کسی برای ۶هزار هکتار از مراتع ماسال  سند گرفته به بهانه اینکه می خواهد واحد گردشگری بزند و تمام دامداران آن منطقه را که ۱۰۰۰ دامدار آنجا دارد را آواره کند! دستگاه قضا جلویش را گرفته، پس بنابراین این ها مواردی از جلوگیری دستگاه قضا از غارتگری سوداگرانی هستند که در پوشش قانون  می خواهند به مقاصد شوم خود برسند و این پیگیری ها ادامه دارد.

اما در این مدت با تلاش و پیگیری افراد دغدغه مندی که قلب و روح شان از منفعت طلبی عده ای که به نام پیشرفت و توسعه، آتش به جان مواهب خدادادی انداخته و زمین های مردم را نابود کرده اند نتیجه داده  و گویی مسئولان ذیربط بلاخره صدای مردم را شنیدند.

پخش تصاویری از کوه خواری در لنگرود به رسانه ملی رسید و نیما کرمی مجری تلویزیون در آنتن زنده با بیان این پرسش که “کوه کو؟!”، گفت: این کوه را چطور خوردید؟! مگر در بالای آن قله چه بوده؟!

 

 

“رضا هلالی” نیز یکی از هزاران کاربری است که در فضای مجازی با مردم همراه شد و با انتشار استوری به این حجم از نابودی منابع طبیعی و کوه خواری که در دولت روحانی اتفاق افتاده واکنش نشان داد.

و بلاخره رئیس کل دادگستری گیلان به همراه دادستان این استان به لنگرود رفت و فعالیت معدن مذکور متوقف شد.

سید مهدی فلاح میری امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برداشت بی‌رویه شن و ماسه در گیلان به یک معضل تبدیل شده است، اظهار کرد: گزارشاتی از برداشت بی‌رویه از معدن شن و ماسه در یکی از مناطق لنگرود ارسال و بنابر نگرانی‌های ایجاد شده امروز در این منطقه حضور یافتیم.

وی با اشاره به برداشت غیراصولی از معدن سنگ لاشه کولاک محله کومله در شهرستان لنگرود افزود: در یک بخش از این منطقه که جزو منابع طبیعی و باغات چای بوده مجوز غیراصولی برداشت معدن داده شده که جای بسیار تاسف دارد.

دادستان انقلاب مرکز گیلان ادامه داد: علیرغم ادعای پیمانکار مبنی بر قانونی بودن مجوز صادر شده در خصوص برداشت از معدن در این منطقه ولی برخی از نهادهای مربوطه با برداشت از این معدن مخالفت کردند ولی با این حال مجوز برداشت صادر (!) که قطعا با خاطیان برخورد شده و باید خسارت مربوطه را پرداخت کنند.

به گفته فلاح‌میری دستور توقف فعالیت این معدن صادر شده و با مسئولان که با ترک فعل چنین اتفاقاتی را رقم زدند برخورد می‌شود و کسانی که مجوز غیرقانونی صادر کردند باید پاسخگو باشند.

گاهی زود دیر می شود

درست است که حضور مسئولان قضایی استان در روستای کولاک محله لنگرود و رسیدگی به پرونده کوه خواری در این منطقه می تواند نقطه عطفی در برخورد با منفعت طلب ها و سودجویانی باشد و باید این مهم را غنیمت شمرد اما گاهی زود دیر می شود زیرا هم اکنون بعد از گذشت یک دهه از برداشت های بی رویه در این منطقه دیگر عملا چیزی از تپه کندزر باقی نمانده و بسیاری از زمین های چای مردم نابود شده؛ پس آقایان مسئولان یادتان باشد گاهی زود دیر می شود!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه