درآمد میلیاردی کشاورزان گیلانی با کشت دوم

رییس سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت: برداشت راتون از ۵۵ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان آغاز شد. پیش بینی شده شالیکاران گیلانی امسال بیش از ۳۸ هزار تن شلتوک به ارزش ۹۲۴ میلیارد تومان برداشت کنند.

به گزارش ۸دی،مسعود الماسی گفت: پیش بینی شده شالیکاران گیلانی امسال بیش از ۳۸ هزار تن شلتوک به ارزش ۹۲۴ میلیارد تومان برداشت کنند.

وی با اشاره به اینکه در ۵۵ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان راتون کشت می‌شود افزود: علاوه بر آن کشت دوم سایر محصولات شامل پاچ باقلا، باقلا برکت، سبزیجات برگی و غده‌ای و شبدر در ۳۰ هزار هکتار از شالیزار‌های استان انجام شد که پیش بینی می‌شود از این زمین‌ها ۲۸۰ هزار تن محصول برداشت شود.

شالیکاران گیلانی، با پرورش راتون پس از برداشت برنج و کشت و کار محصولات دوم در شالیزار‌ها باعث رونق تولید و درآمدزایی بیشتر می‌شوند.

در نیمه دوم سال، بسیاری از کشاورزان گیلانی تقریبا بیکارند که با کشت دوم شالیزار‌ها از بیکاری در می‌آیند و درآمد خوبی هم نصیبشان می‌شود؛ درآمدی که می‌تواند هزینه‌های آماده کردن شالیزار‌ها و کشت و کار برنج را در بهار و تابستان تامین کند.

به گفته کارشناسان کشاورزی تقریبا بیشتر ارقام کیفی و محلی زودرس برنج استان گیلان از استعداد راتون زایی برخوردار بوده و برای این منظور کنترل دام‌های اهلی به ویژه گاو، گاومیش و گوسفند در زمان پرورش راتون توسط روستاییان ضروری است.

استان گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه