رئیس ستاد کنگره ۸هزار شهید گیلان با حضور در تحریریه ۸دی مطرح کرد:

اگر فرهنگ ایثار و شهادت در اولویت نباشد هیچ مشکلی حل نمی‌شود/ گیلانی ها؛ اولین در میدان نبرد/ معرفی شهدای شاخص دانشجو و نخبه گیلان + فیلم

رئیس ستاد کنگره ۸هزار شهید گیلان، گفت: گیلان در دوران جنگ ۲.۷ درصد جمعیت کشور را داشت اما ۳درصد از شهدای کشور متعلق به استان ما است و این یعنی سهم استان با اینکه در منطقه جنگی نبودیم، بیشتر از نسبت جمعیت آن به کشور بود و این ناشی از روحیه شجاعت، شهامت و شهادت‌طلبی گیلانی ها است.

اگر فرهنگ ایثار و شهادت در اولویت نباشد هیچ مشکلی حل نمی‌شود/ گیلانی ها؛ اولین در میدان نبرد/ معرفی شهدای شاخص دانشجو و نخبه گیلان + فیلم

“غلامرضا ملک علیپور”، رئیس ستاد کنگره ۸هزار شهید استان گیلان با حضور در تحریریه پایگاه خبری و تحلیلی هشت دی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس با بیان اینکه دفاع مقدس از چند زاویه دارای اهمیت ویژه‌ای است، اظهار کرد: یکی از زوایای آن این است که انقلاب نوپای ایران قرار است نظام‌سازی و سیستم‌سازی کند و در ابتدای این راه مجموعه بزرگ ابرقدرت‌های شرق و غرب که نمیتوانند یک کشور مستقل مبتنی بر ارزش‌های دینی و ملی را در منطقه ببینند، کشور و نظامی را تحت عنوان نظام حزب بعث عراق ترغیب و علیه ایران جنگ راه می‌اندازند.

وی ادامه داد: نکته جالب ماجرا این است که از زمان تشکیل بلوک  شرق و غرب، شوروی و آمریکا تا آخر فروپاشی شوروی کنار هم نماندند به جز مسئله جنگ علیه ایران که بر این اساس عملاً جنگ جهانی سوم برعلیه کشور نوپا رخ داده است. در این جنگ ایرانی‌ها طولانی‌ترین جنگ قرن که ۸ سال بود را با کمترین امکانات اما با بیشترین همت و حمیت به حمدالله توانستند آن را اداره کنند و دشمن را شکست ‌دهند به گونه‌ای که نهایتا سازمان ملل با تمام ویژگی‌های سیاسی خود عراق را متجاوز اعلام می‌کند.

رئیس کنگره ۸هزار شهید استان گیلان تصریح کرد: ما در تاریخ حداقل ۲۰۰ ساله اخیر تنها جنگی که خاک از دست ندادیم همین دوران دفاع مقدس بوده است.

درصد شهدای گیلانی بیشتر از نسبت جمعیت استان به کشور در زمان جنگ است

ملک‌علیپور به جغرافیای گیلان در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: ارزش کار در موضوع دفاع مقدس برای مردم گیلان به قدری اهمیت دارد که ما نه مستقیم درگیر جنگ بودیم و نه تهدید می‌شدیم به جهت اینکه کمترین فاصله ما با منطقه نظامی ۱۱۰۰ کیلومتر بود بدین جهت ضرورتی نداشت که ما جزء اولین‌ها باشیم اما مشاهده می‌کنیم که دوم مهر گیلانی‌ها در قالب ۷۲ تن از رودسر در اهواز حضور پیدا می‌کنند و هفتم مهرماه هم مردم رشت در سرپل ذهاب حاضر می‌شوند که اکنون به شهدای سرپل ذهاب معروف هستند.

وی بیان کرد: با اینکه استان گیلان در دوران جنگ ۲.۷ درصد جمعیت کشور را داشت اما ۳درصد از شهدای کشور متعلق به استان گیلان است و این یعنی سهم ما با اینکه در منطقه جنگی نبودیم، بیشتر از نسبت جمعیت ما به کشور بود و این ناشی از روحیه شجاعت، شهامت و شهادت‌طلبی مردم گیلان است.

رئیس کنگره ۸هزار شهید استان گیلان در بخش دیگر از سخنان خود گفت: ما در مجموعه‌ای کار می‌کنیم که دو مرکز در کنار هم هستند که یک مرکز حفظ، آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه قدس گیلان است که اسناد، آثار، عملکرد سپاه و بسیج در دوران دفاع مقدس در قالب کتاب، فیلم، مصاحبه، اسناد مکتوب، اسناد گفتاری و نوشتاری و اسنادی که از عملیات‌ها و… بوده است می شود و مرکز دیگری که در کنار این مجموعه قرار دارد، ستاد کنگره سرداران، امیران و ۸۰۰۰ شهید استان گیلان است.

ملک علیپور اضافه کرد: ستاد کنگره سرداران، امیران و ۸۰۰۰ شهید استان گیلان بر موضوع شهدا متمرکز است که شامل همه نهادها در دوران دفاع مقدس و بعد از آن هم در موضوع دفاع از حرم، شمالغرب و امنیت حضور داشتند، می‌شود و در اینجا همه رده‌ها در قالب کمیته‌های ۱۶ گانه کار خود را انجام می‌دهند و مجموعه فعالیت‌های  یک دهه حوزه ایثار و شهادت در برنامه‌ای تحت عنوان کنگره ۸۰۰۰ شهید استان گیلان اجرا می‌شود.

دومین کنگره گیلان اردیبهشت ۱۴۰۴ اجرا می‌شود

وی با یادآوری اینکه نوبت اولین کنگره  گیلان در سال ۱۳۹۴ بود و با اندکی تاخیر به‌عنوان یک کنگره خوب و قوی در سراسر استان گیلان سال ۱۳۹۵ اجرا شد و مجموع آن در قالب یک برنامه ۶روزه در مرکز استان شهرستان رشت اجرا شد که سخنران پایانی آن حجت الاسلام نوری همدانی و سردار دلها حاج قاسم سلیمانی بود، خاطرنشان کرد: کنگره دوم قرار است در اردیبهشت  ۱۴۰۴ برگزار شود که در آن مقطع زمانی برنامه ما بدین شرح است که به عنوان تکمیل کنگره اول، تمامی شهرستان‌ها پیش‌کنگره را کنگره شهرستانی برگزار می‌کنند و مجموع فعالیتهای کنگره‌های شهرستانی می‌شود کنگره استانی. بنابراین بناست که در کنگره دوم آن جنبش و جوشش کنگره استانی در کل استان شکل بگیرد نحوی که همه مردم این عملیات بزرگ فرهنگی را احساس کنند.

 

۴۲۲۹برنامه در هفته دفاع مقدس در گیلان برگزار می‌‌شود

ملک‌ علیپور در ادامه گفت: امسال در سراسراستان ۴۲۲۹ برنامه به مناسبت هفته دفاع مقدس در ستادهای شهرستانی هفته دفاع مقدس، سپاه‌ها، حوزه، پایگاه و تمامی شبکه‌های مردم‌نهاد تعریف شده است که از این میزان ۳۰۰ مورد به عنوان برنامه شاخص انتخاب شده است که شهرستان‌ها قرار است آن را اجرا ‌کنند.

وی با بیان اینکه در مرکز استان به مناسبت آغاز چهل و دومین سالگرد دفاع مقدس ۴۲ برنامه شاخص انتخاب شده که با برد استانی اجرا می‌شود، افزود: در هفته دفاع مقدس از ۱۹ هزار رزمنده و خانواده شهید در قالب شبکه ستاد شهرستانی، سپاه‌های نواحی، حوزه، پایگاه، ناجا، ارتش، جهاد سازندگی، بسیج کارمندان و ادارات  دیدار خواهیم کرد که از ۲هزار پایگاه سهمیه هر پایگاه ۱۰ دیدار خواهد بود.

نمایشگاه رزمی _ فرهنگی هفته دفاع مقدس در گیلان

این مقام مسئول به یکی از برنامه‌های مهمی که در سال‌های گذشته اجرا می‌شد و امسال هم قرار است به دلیل وجود ویروس کرونا به روش و شکلی دیگر برگزار شود اشاره و عنوان کرد: نمایشگاه رزمی _ فرهنگی هفته دفاع مقدس از جمله برنامه‎های مهم در هفته دفاع مقدس است که امسال میزبان آن لشکرعملیاتی می‌باشد و این نمایشگاه به مدت ۷ شب رده‌های درگیر در موضوع دفاع مقدس شامل سپاه، ارتش، ناجا، جهاد سازندگی، بنیاد شهید و سازمان بسیج جامعه زنان به عنوان رده اعزام‌کننده زنان حوزه دفاع مقدس، فعالیت‌ها، عملکردها و امروزه دستاوردها و امکانات نظامی خود در این حوزه را در نمایشگاه می‌گذارند و هر شب یکی از این رده ها برنامه اجرا می کند.

وی ادامه داد: این برنامه بدون حضور بازدیدکننده اما به صورت زنده هر شب از سیمای گیلان و شبکه‌های متعدد پخش خواهد شد.

رئیس کنگره ۸هزار شهید گیلان با اشاره به اینکه از جمله برنامه مهم دیگراین است که در روز پنج‌شنبه، ساعت ۹ صبح همزمان گلباران مزار شهدا و دیدار لاله‌ها را خواهیم داشت و در این روز بیشترین یادواره‌های شهدا را در هفته دفاع مقدس داریم، گفت: ۸۴ یادواره محلی، حوزه و شهرستان در پنج‌شنبه جاری برگزار می‌شود، البته این مراسمات روز پنج‌شنبه در کل هفته دفاع مقدس برگزار می‌شود اما اوج آن در این روز است.

وی گفت: در روز جمعه به عنوان یکی از روزهای مهم هفته دفاع مقدس به تعبیر امام(ره) که فرمودند؛ نماز جمعه حج مساکین است، فرصتی است و در آن روز حضور حلقات صالحین در نماز جمعه، تبیین هفته و دوران دفاع مقدس و حضور اکثریت مردم در نماز جمعه می باشد. راه اندازی میز خدمت حضور بدون واسطه مسئولین با مردم، بیشترین ویزیت رایگان و توزیع بسته معیشتی در جمعه پیش‌رو انجام می‌شود.

توزیع ۴۲۰۰۰ بسته معیشتی و لوازم‌التحریر در گیلان

وی با بیان اینکه در طول هفته دفاع مقدس به مناسبت چهل و دومین سالگرد دفاع مقدس ۴۲ هزار بسته معیشتی و لوازم التحریر بین دانش‌آموزان و خانواده‌های کم‌برخوردار توزیع می‌شود، عنوان کرد: به جهت اینکه امسال در هفته دقاع مقدس همزمانی دهه آخر صفر و آغاز اربعین را داریم، بیشترین پیاده روی نمادین اربعین برای جاماندگان اربعین حسینی را در حوزه و پایگاه‌ها با رعایت اصول بهداشتی برگزار می‌کنیم که به نحوی تسلی یاد و خاطر دوران دفاع مقدس و اعزام‌های آن دوران است و از سویی دیگر این تجمعات و پیاده‌روی‌ها ما را به یاد پیاده روی اربعین که  نماد قدرت شیعه و انسجام واتحاد مسلمین می‌اندازد.

افتتاح ۴۲ واحد مسکن محرومین در هفته دفاع مقدس

رئیس کنگره ۸هزار شهید گیلان از جمله دیگر برنامه‌های مهم هفته دفاع مقدس را افتتاح ۴۲ واحد مسکن محرومین که توسط گروه‌های جهادی سپاه و بسیج و مردم ساخته شده است، بیان و اظهار کرد: افتتاح واحد مسکن محرومین همزمان در استان به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح می‌‎شود و به صورت نمادین در یکی از روستاهای شهرستان رودبار با حضور فرمانده سپاه قدس گیلان افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این هفته بیش از ۴ هزار جوان جهادی و دوستان دوران دفاع مقدس در بیمارستان‌ها، مراکز واکسیناسیون و  مراکز خدمات درمانی جهت خدمت‌رسانی به مردم در حوزه بهداشت و درمان حاضر می‌شوند، گفت: امسال به صورت روایتگری در بستر شاد تحت عنوان راهیان نوردانش‌آموزی فضای مجازی با همکاری آموزش و پرورش انجام شده که ۳۰۰هزار مخاطب بستر شاد عملاً افراد فعال در حوزه شنوندگی و روایتگری حضور پیدا می‌کنند و انجمن راهیان در این برنامه به عنوان راویان دوران دفاع مقدس حاضر می‌شوند. نمایش و تئاتر خیابانی، حضور نوازندگان موسیقی‌دان‌ها و تک‌خوان‌ها در میادین و چهارراه‌ها با موضوع دفاع مقدس برنامه را اجرا می‌کنند تا برای ما تداعی‌کننده گروه‌های سرود و تک‌خوان دوران دفاع مقدس شوند و برنامه‌های متعددی جهت پاسداشت مشترک هفته دفاع مقدس و ایام اربعین حسینی و دهه آخر صفر خواهیم داشت.

معرفی شهدای شاخص دانشجو و نخبه گیلان

ملک‌علیپور در بخش دیگر از سخنان خود با یادآوری اینکه در روزهای اول جنگ هنوز خیلی‌ها بر این باور بودند که پس از چند روز جنگ تمام می‌شود اما افرادی چون شهدای سرپل ذهاب با بصیرت در جبهه حاضر شدند و در همان روزهای ابتدایی بین روزهای نهم الی سیزدهم عنوان شهید را از آنِ خود کردند، بیان کرد: نمی‌توان شهدا را دسته بندی و رتبه بندی کرد اما اگر بخواهیم با معیار دنیوی شهدای شاخص را بسنجیم باید بگوییم که اولین شهید موشکی کشور شهید باستانی شعار، دانشجوی شهید ناصحی، معلم شهید تقی‌پور، شهید داداشی که جزو چند شهید خردسال دفاع مقدس و دانش آموز شهید روستاهای شهرستان املش که به سختی خود را به جبهه رساند، شهید تقی سرپناه که قبل از انقلاب شغل نانوایی، کارگری و بنایی داشت اما بعد از انقلاب این شهید اهل شهرستان املش می‌شود سرلشکر شهید تقی سرپناه یعنی این فرد در دوران دفاع مقدس به  حدی رشد می‌کند که معاون اطلاعات عملیات لشکر ۲۵ کربلا می‌شود، شهید سید جوادی دانشجوی پزشکی دانشگاه بیرمنگام انگلیس که اهل رشت بود از همه رتق و فتق‌ها، نگاه مادی و دنیای انگلیس و غرب می گذرد و به جبهه می‌رود.

شهید گیلانی که در ۱۳ عملیات نقش محوری داشت

وی در ادامه افزود: سردار شهید خوش سیرت با سن کم خود در ۱۳ عملیات حضور داشت و با تلاش خود به تمام رده‌های نظامی رسید و نهایتا در سال ۶۵ شهید شد این شهید حضور شاخص و مبنایی داشته به گونه‌ای که ما تقریباً شهیدی نداریم که در ۱۳ عملیات نقش محوری داشته باشد اما این شهید بزرگوار دارای این ویژگی است. حضرت آقا در رابطه با شهید املاکی نیز می‌فرمایند؛ قهرمان یعنی این. شهید بزرگوار دیگر که جزء شهدای شاخص می‌باشد شهید قلی‌پور است که در فعالیت‌های قبل از انقلاب برای پیروزی انقلاب و در فعالیت‌های بین انقلاب جهت تثبیت نظم و امنیت و در آغاز جنگ و حین جنگ، حضور میدانی داشته است. شهید بیگلو  تقریباً در کشور به عنوان نخبه آموزش نظامی و فعال بدون رقیب است به گونه‌ای که قبل از اینکه جنگ دو ساله شود این شهید گرانقدر ۲۶۰۰۰ نیروی نظامی را آموزش داده و وارد جنگ کرده است که نقش محوری و استخوان‌بندی لشکر ۲۵ کربلا  را رقم زده است به طریقی که منظور از لشکر ۲۵ کربلا یعنی نیروهای استان گیلان مازندران گلستان و بخشی از مردمان کهکیلویه و بویر احمد و استان چهارمحال و بختیاری که در مجموعه حضور پیدا می‌کردند.

این مقام مسئول گفت: ما شهدای جنگل و شهدای ترور را داریم که شاخص این شهدا شهید انصاری و شهید نورانی است. استان گیلان در هر حوزه‌ای اعم از حوزه کارگری، ورزش، کارمندی، معلم، دانش‌آموزی، عملیات، آموزش و حوزه اطلاعات بیش از ۱۰۰ شهید شاخص با رتبه‌بندی‌های دنیوی داریم که البته همه شهدا دارای رتبه‌بندی اخروی هستند.

رئیس کنگره ۸هزار شهید گیلان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در حوزه میراث اگر بگویند میراث فرهنگی استان گیلان چیست می‌گویم ۸ هزار شهید استان، بیان کرد: بنده در مدت خدمت در کنگره و حفظ آثار مشاهده کردم که با تمام اختلافات سلیقه‌ای و سیاسی که ممکن است وجود داشته باشد اما حوزه شهدا همانند حوزه اباعبدالله است، نقاط مشترک همه ما آدمها به حدی زیاد است که اختلافات سلیقه‌ای و سیاسی به اندازه موی کم‌رنگ می‌شود فلذا زشتی‌ها به جهت کم‌رنگ بودن دیده نمی‌شوند. از زیبایی‌های حوزه شهدا این است که  فکر می‌کردیم دوران دفاع مقدس پایان حوزه فرهنگ ایثار و شهادت است اما  امروزه وقتی با خانواده شهدای مدافع حرم مواجه می‌شوید می‌بینید که خداوند دریایی از نور و رحمت را مجدداً در دهه ۹۰ به روی ملت ایران از جمله استان گیلان گشوده است و شما نمی توانید شهید سیرت نیا، شهید کوچک زاده شهید مسافر شهید طاهر نیا و… را از شهدای شاخص جدا کنید.

اگر فرهنگ ایثار و شهادت اولویت کارها نباشد، هیچ مشکلی حل نمی‌شود

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی از مسئولین همچنان در اولویت‌بندی‌های خود دچار اشکال هستند و تفکر آنها این است که مهمترین مسئله کشور اقتصاد، معیشت و اشتغال است، تصریح کرد: اگر تمام کشور با تمام ویژگی‌ها آباد شود اما فرهنگ ایثار و شهادت وجود نداشته باشد در صف مرغ و گوشت و غیره می‌خواهیم بیشترین سفره را برای خود پهن کنیم لذا اگر مسئولین ما در همه کارها فرهنگ را مبنای اصلی کار خود قرار ندهند هیچ یک از مشکلات مملکت حل نخواهد شد.

ایران را در آینده محتاج نیروی کار خارجی نکنیم

ملک‌علیپور در بخش دیگر سخنان خود گفت: پیشرفت کشور به سمتی است که در آینده نزدیک ما یکی از کشورهای پیشرفته دنیا خواهیم بود اما فرهنگ زادآوری به سمتی پیش رفته که ما به نیروی کار خارجی نیازمند خواهیم شد، بر این اساس و بر مبنای فرهنگ شهدایی اگر کسی تشخیص دهد که در آینده، کشور نیازمند نیروی کار خواهد بود با ازدواج و فرزندآوری از خود گذشتگی می‌کند و ایثار به خرج می‌دهد درغیر اینصورت برای راحتی خود و فرزند خود تمام امکانات را در اختیار یک یا دو فرزند می‌گذارد و در این صورت آینده کشور را محتاج نیروی کار خواهد کرد.

وی اضافه کرد: تفاوت ما با دنیای غرب در این است که  دنیای غرب زمانی زادآوری را کم کرد و پیشرفته شد که تعداد کشورهای فقیر دنیا و مبتنی بر جمعیت فراوان زیاد بود اما در ۱۰ سال آینده در کشورهای اطراف که به ظاهر امروز فقیر هستند، نیروی کار وجود نخواهد داشت و این موضوع قطعا آینده مملکت ما را دچار مشکل خواهد کرد.

هیچ محدودیتی برای علاقه‌مندان خدمت در حوزه شهدا وجود ندارد

این مقام مسئول در ادامه گفت: علاقه‌مندان جهت برقراری ارتباط با مسئولین کنگره ۸هزار شهید استان گیلان می‌توانند از طریق پیج اینستاگرام و سایت کنگره ۸ هزار شهید استان گیلان و دفتر ستاد کنگره سرداران، امیران و ۸هزار شهید استان گیلان واقع در سه‌راه ‌پاستوریزه شهر رشت اقدام نمایند.

وی ادامه داد: در سپاه سراسر استان نیز مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس وجود دارد که هر شخصی از هر کجای استان با هر نگاه و سلیقه‌ای علاقه‌مند به تفحص، تحقیق و پژوهش در حوزه ایثار و شهادت باشد، خوشبختانه محدودیتی در واگذاری و پذیرش کار و سایر حوزه‌های خادمی همچون ساخت مستند، کلیپ، انیمیشن و غیره و هر روشی که ما را به جمع‌آوری، حفظ و نشر آثار دفاع مقدس نزدیک کند، محدویتی از نظر موضوع، زمان، مکان و منابع نداریم و معتقدیم که همانطور که تاکنون نیز اینگونه بوده، شهدا همیشه خودشان همه‌ی کارها را هماهنگ و درست می‌کنند.

ملک علیپور با بیان اینکه هر کسی که در حوزه شهدا کار کند قطعا مشمول رحمت و عنایت شهدا قرار خواهد گرفت و شهدا مشکلات او را حل خواهد کرد. گفت: امام فرمودند؛ مزار شهدا تا قیام قیامت محل زیارتگاه عاشقان و دلباختگان است، بدین ترتیب هرکسی به هر نحوی علاقه‌مند به کار در این حوزه باشد پذیرای آنها در این حوزه هستیم. علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند از طریق شماره ۰۹۱۱۲۳۳۶۷۵۴ تماس و یا از طرق مجازی پیام ارسال نمایند.

لزوم روایتگری فرهنگ دفاع‌مقدس برای ‌جنگ‌ندیده‌ها

وی با بیان اینکه در آینده‌ای نه چندان دور نسل جنگ ندیده‌های ما بیشتر از نسل جنگ‌دیده است، خاطرنشان کرد: برای اینکه نسل جنگ‌ندیده‌ها با فرهنگ جنگ و دفاع مقدس آشنا شوند نیاز است که به هر شکل ممکن موضوع دفاع مقدس و ارزش‌های آن روایتگری شود فلذا از عامه مردم و به طور اختصاصی از تمام مسئولین خواهشمندم که فرصتی برای خود فراهم نمایند و این خادمی را برای خود رقم بزنند که فردای قیامت شرمنده شهدا نباشیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه