مجید عزیزی در گفتگو با ۸دی مطرح کرد:

مدیریت “احمدی” در شهرداری بر اساس روزمره‌گی بود/ نگذاریم گیلان، خوزستان دوم شود/ رشت با مشکلات مالی اساسی مواجه است

“مجید عزیزی” عضو شورای شهر رشت با حضور در تحریریه پایگاه خبری و تحلیلی ۸دی به بیان نقطه نظراتش در رابطه با مدیریت شهری، معضلات حاشیه نشینی و محلات کم برخوردار شهر و حواشی پیرامون استعفای “سید محمد احمدی” از سمت شهرداری رشت و… پرداخت.

مدیریت “احمدی” در شهرداری بر اساس روزمره‌گی بود/ نگذاریم گیلان، خوزستان دوم شود/ رشت با مشکلات مالی اساسی مواجه است

به گزارش هشت دی، “مجید عزیزی” عضو شورای شهر رشت با حضور در تحریریه پایگاه خبری و تحلیلی هشت دی به بیان نقطه نظراتش در رابطه با مدیریت شهری، معضلات حاشیه نشینی و محلات کم برخوردار شهر و حواشی پیرامون استعفای “سید محمد احمدی” از سمت شهرداری رشت و… پرداخت.

در ادامه مشروح این گفتگو را در دو بخش می خوانید:

“مجید عزیزی” عضو شورای شهر رشت در ابتدای سخنانش با اشاره دوران مدیریت اصلاحات در کشور، اظهار کرد: در دهه ۸۰ اوج افتضاحات سیاسی دولت “خاتمی” را شاهد بودیم، یادم است که “تاجزاده” آن زمان می‌گفت: «۱۱ هزار نیرو را وارد وزارت کشور کرده‌ایم»، این بدان معناست که این افراد باید حدوداً ۳۰ سال در این مجموعه و با تفکرات اصلاح طلبی در این سیستم مدیریت داشته باشند.

وی ادامه داد: در همان زمان یک سری تحرکات سیاسی انجام شد که به جهت پاسدار بودن امکان حضور در فضاهای میدانی سیاسی وجود نداشت، بنده با توجه به اینکه علاقه‌مند به لباس مقدس سبز پاسداری بودم اما لازم دانستم با همان تفکرات پاسداری جهت تاثیرگذاری بیشتر وارد میدان سیاست شوم، لذا این بارقه برای بنده به وجود آمد که چرا ما در این عرصه‌ها نباشیم و قشری در میدان باشد که بعضا این نظام را باور ندارد.

عضو شوری شهر رشت با اشاره به اینکه نگرش سیاسی بنده انگیزه‌ای شد تا علاقه‌مند به تاثیرگذاری با تفکر پاسداری در عرصه سیاست باشم، تاکید کرد: از دوستان درخواست می‌کنم اگر زمینه‌ای در آنها وجود دارد و این خودباوری را دارند که می‌توانند در خط مقدم خدمت‌رسانی عرصه سیاسی که خیلی از موضوعات را در جامعه می‌تواند مدیریت کند، ورود کنند. بنابراین این تفکر موجب آن شد که بنده علی رغم میل باطنی از سپاه استعفا دهم اما معتقدم که همچنان تفکر پاسداری را حفظ و آن را تقویت کرده‌ام تا در عرصه یک ثباتی از لحاظ سیاسی و فکری داشته باشم و در راستای عهد خود با شهدا و آرمان‌های امام و انقلاب، نقش خود را در دفاع از حقانیت نظام و حقوق و نیازمندی‌های مردم انجام دهم.

عزیزی با یادآوری اینکه چهار دولت “هاشمی”، “خاتمی”، “موسوی” و “روحانی” تقریباً تفکر حاکم بر اکثریت دوره چهل ساله انقلاب است که نتیجه آن از دست دادن بسیاری از عرصه‌ها و فرصت‌های شکوفایی نظام بود، خاطرنشان کرد: در دولت ۸ساله “روحانی” تمام تخم‌مرغ‌های وی در سبدی به نام برجام گذاشته شد، برجامی که همه افراد و تمام کارشناسان دلسوز می‌دانستند که به نافرجام تبدیل می‌شود، حتی غربی‌ها هم به این دولت باور نداشتند. تجربه نشان داده که دولت‌های غربی به یک دولت منسجم ِ باور گرایِ ارزشی بیشتر رغبت نشان داده و همکاری می‌کرده تا یک دولت وا داده با تفکر مطابق آنها، که اکنون نیز اینگونه است.

واکسن‌هایی که می‌توانست جان مردم را نجات دهد

عزیزی اضافه کرد: نتیجه ۸ سال دولت بی‌تدبیر “روحانی” این شد که ما در بسیاری از عرصه‌ها با چالش اساسی روبرو شدیم به عنوان مثال موضوع واکسن کرونا که مشکل آن در یک ماه اخیر حل شد، با توجه به اینکه بر فرض مثال دولت “روحانی” بحث گفتمان با غرب را داشت این موضوع واکسن را به کجا رساند؟ بحث FATF را ملاک عدم مبادلات مالی و دارویی قرار داد این در حالی است که دولت رئیسی در همین مدت کوتاه هر روز شاهد واردات واکسن‌هایی هستیم که می‌تواند جان مردم را در خیلی از شهرها نجات دهد.

در حاشیه شهر هیچ مدیریتی در بحث زیرساخت‌ها حاکم نیست

وی با اشاره به اینکه در بحث مدیریت شهری با یک ولنگاری چندین ساله روبه‌رو هستیم، عنوان کرد: این به یک شورا برنمی گردد بلکه باید شوراهای قبلی و مدیریت‌های قبلی را ملاک قرار دهیم که به چالش‌های اساسی برخورد کرد و نتوانست بر اساس نیازمندی‌های هر دوره، امکانات، خدمات زیربنایی و اصول مدیریتی را در شهر حاکم کند لذا نتیجه انباشت این سوء مدیریت‌ها منجر به این شد که ما اکنون در یک باتلاقی از لحاظ زیرساختی در شهر مواجه هستیم. در حاشیه شهر هیچ مدیریتی در بحث زیرساخت‌ها حاکم نیست و مردم بنا به نیاز خود ساخت و سازها را انجام داده اند با اینکه حاکمیت، یعنی مدیران ارشد استان و نمایندگان ادوار گذشته در این چالش نقش دارند و نتوانستند خیلی از امکانات را در همان زمان به بدنه شهری جهت پیشرفت و توسعه تزریق کنند.

این عضو شورای شهر رشت اضافه کرد: از سوی دیگر به جهت اینکه متاسفانه رشت شهری مهاجرپذیر بود، مهاجرت بی‌رویه از استان‌های دیگر، ساخت و سازهای بی‌رویه و عدم حرکت گام به گام مدیران به سمت نیازها و ساخت و سازها موجب شد کنترل از دست مدیران خارج گردد و خیلی از ساخت و سازها به صورت غیر اصولی انجام شود که در بحث زیرساخت‌ها با مشکلات اساسی مواجه شدیم و اکنون تنها به یک مدیریت جهادی نیاز داریم تا بتوانیم از این بحران خارج شویم.

رشت با مشکلات اساسی مالی مواجه است

عزیزی با بیان اینکه شهر رشت در مباحث مالی با مشکل اساسی مواجه است و مدیریت شهری تنها ظرفیت این را دارد که بتواند حقوق و مزایای پرسنل خود را تامین کند، گفت: ۲ الی ۳ برابر بودجه جاری می‌بایست بودجه عمرانی باشد تا بتواند به توسعه شهر کمک کند این در حالی است که ما توان ۲برابرشدن آن را هم نداریم و در حال حاضر تمام ظرفیت مدیریت شهری در این است که بتواند درآمد را کسب کند تا حقوق پرسنل خود را بدهد و باقی مانده این درآمد هم صرف حفظ و نگهداری ابنیه‌ها و حفظ وضعیت موجود می‌شود.

وی بیان کرد: مدیریت شهری در حال حاضر دچار این مشکلات است که برای برون‌رفت از این قضیه می‌بایست نگاه و نگرش تفکر جهادی و ورود همه عرصه‌ها مدیریتی اعم از مدیریت کلان استانی و نمایندگان را مورد توجه قرار دهد در غیر اینصورت هر روز بیشتر با چالش‌های اساسی مواجه می‌شویم. معضلات زیست محیطی که امنیت مردم را به خطر انداخته است و معضلات اجتماعی در محلات کم‌برخوردار که از لحاظ فقر فرهنگی و اجتماعی عذاب می‌بینند. این در حالی است که ما مناطق محروم و کم‌برخوردار را به حال خود رها کرده‌ایم و البته در مناطق اشراف‌نشین و به عبارتی به اندازه خود برخوردار هم کار خاصی انجام نداده‌ایم و تنها نیازهایی که یک شهروند داشت را در بعضی از مناطق فراهم کرده‌ایم.

این عضو شورای شهر رشت تصریح کرد: در برخی از مناطق همچون جماران، بیجارپس، معلولین و… که تاثیرگذار هستند و جمعیت قابل توجهی را هم دارند غفلت شده است، محلاتی با جمعیتی وفادار به نظام که مشارکت آنها در انتخابات همیشه فوق العاده بالا بوده است. متاسفانه نتوانستیم به مناطق افرادی که از روی اخلاص در انتخابات شرکت می‌کنند و وفادارتر به نظام و ارزش‌ها هستند، خدمات را به سَویه و مساوی حاکم کنیم این در حالی است که زمینه، استعداد و برنامه وجود دارد اما نیازمند یک انسجام در حد استانی و چه بسا در سطح ملی هستیم.

نگذاریم گیلان، خوزستان دوم نشود

عضو شورای شهر رشت متذکر شد: ما مسئولین نباید کاری را انجام دهیم که گیلان یا رشت، خوزستان و اهواز دوم شود، یعنی کار را به جایی برسانیم که نارضایتی مردم به بالاترین حد خود برسد و خدای ناکرده اتفاقی در سطح شهر رخ دهد و بعد تازه ما به این نتیجه برسیم که باید یک سری امکانات و خدماتی را به شهر رشت تزریق کنیم، شهری که اولین بلدیه و شهردار را داشت.

وی تصریح کرد: شهر رشت که پیشینه مدیریت شهری دارد نباید در آن این وضعیت به وجود می‌آمد. به نوبه خود از این وضعیت متاسفم و این موضوع را نمی‌پذیرم لذا جهت برون‌رفت از این وضعیت باید به همدیگر کمک کنیم و خیلی از سلایق و اختلافات را کنار بگذاریم. در دوره ما این اختلافات وجود ندارد و ان‌شاالله در دوره ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی اختلافات به کمترین حد خود برسد و مدیران دلسوزی وارد عرصه شوند و این قضیه و نقیضه را برطرف کنند.

لزوم جلوگیری از مدیریت رانتی و باندی

عزیزی با بیان اینکه ما با نگاه امیدواری و نگاه تغییر وضعیت موجود وارد عرصه شدیم و خوشبختانه نگاه تمام همکاران مدیریت شهری این است که ما یکدست و یک صدا جهت رفع مشکلات مردم در حد خود بکوشیم، گفت: از بین بردن انباشت افتضاحات مدیریتی چندین ساله، در ۴سال برطرف نمی‌شود اما از هرجا جلوی ضرر را بگیریم برای ما موفقیت خواهد بود. ما باید تمام ظرفیت مدیریتی را با نگاه جهادی وارد عرصه کنیم تا از نقصان قبلی، ضعف مدیریت رانتی و باندی که به وفور فراوان بوده است، جلوگیری کنیم و با اصلاح این ساختار می‌توانیم زمینه بهبود شرایط فعلی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر اولویت برای بنده امنیت شهروندان و موضوع سراوانی است که پاشنه آشیل امنیت جانی و روانی مردم شده به گونه‌ای که اگر هم‌اکنون هیچ پسماندی در آن ریخته نشود شیرابه‌های فعلی آن دارد به اندازه ۳۰ سال آب‌های زیرزمینی ما را آلوده می‌کند. متاسفانه تمام آبهای زیرزمینی ما به انواع آلاینده‌های بسیار سمی آلوده است با این روال به نظر شما در زمان مدیریت آقایان! حمایت از یک تیم مهم بود یا وضعیت سراوان؟ وقتی پولی دست مدیران می‌رسید به جای مدیریت کردن و ارائه خدمات به مردم وارد این بازی‌ها شدند تا نظر فلان نماینده یا عضو شورا را جلب کنند. بنده مخالف به ارائه خدمات فرهنگی و ورزشی نیستم اما می بایست اولویت‌ها مشخص گردد تا همه چیز را از دست ندهیم.

مدیریت “احمدی” بر اساس روزمره‌گی بود

عزیزی در بخش دیگری از سخنان خود به مخالفت خود با رأی شورای ششم به “احمدی” شهردار مستعفی رشت اشاره کرد و گفت: مخالفت بنده در نقد به مدیریت‌های باندی و رانتی بوده و هیچ گونه نگاه شخصی به وی نداشته‌ام، احمدی از دوستان ما بود اما مصلحت ما مصلحت شهر است. بنده به مردم قول داده‌ام که امانتدار آنها باشم و باید این امانت را به دست کسی می‌سپردم که مطمئن باشم تا در بحث راستای تغییری که مردم از ما انتظار دارند، تصمیم بگیریم. بنده می‌دانستم که رأی به “احمدی” یعنی رفتار روزمره‌گی.

این عضو شورای شهر رشت ادامه داد: احمدی۱۰ ماه در شهرداری مسئول بود اما تغییرات محسوسی در سطح شهر رویت نشد و تغییراتی جدیدی هم در برنامه نداشت. مدیریت “احمدی” مدیریت روزمره‌گی است به گونه ای که درآمدی کسب شود و حقوق کارمندان داده شود. بنده از کارمندان شهرداری جویای علت حفظ “احمدی” در سمت مدیریت شدم و تنها پاسخی که شنیدم این بود که وی حقوق کارمندان را به موقع پرداخت می‌کند. درست است که کارمندان می‌بایست امنیت شغلی داشته باشند اما بنده عضو شورای شهر رشت یعنی همه مردم رشت هستم که اعضای شهرداری جزیی از آن هستند پس هر شخصی که می‌آید باید پرداخت به موقع حقوق برای کارمندان اتفاق بیفتد و آنها امنیت شغلی داشته باشند تا در چهارچوب آرامش خدمات به مردم و تکریم ارباب رجوع را محقق نمایند.

علت پیش‌دستی “احمدی” در استعفا چه بود؟

“عزیزی” با اشاره به اینکه “احمدی” رای اعتماد را گرفته بود و از جانب شورا مشکلی نداشت، تصریح کرد: بنده گواهی می‌دهم که دوستان شورا هیچ‌وقت وی را تحت فشار قرار ندادند. بنده هیچ نگاه شخصی ندارم و تنها به دلایل متعددی به “احمدی” رای منفی دادم و همچنان هم بر حرف خود هستم و اکنون هم بیاید باز هم رای منفی می‌دهم زیرا با تعریف بنده در حوزه مدیریت، توسعه و رونق شهری همخوانی ندارد و جزء انتخاب بنده نمی‌باشد.

وی ادامه داد: وقتی “احمدی” رای آورد نزد وی رفتم و گفتم شما در حال حاضر شهردار قانونی این شهر هستید و بر من وظیفه است از شما حمایت کنم پس با تمام وجود در خدمت شما هستم و هرجا مشکل و نقیصه‌ای دیدید و مشکلی خدای نکرده با همکاران ما داشتید حاضر به رفع آن هستم. تعامل همکاران ما با شهردار در این حد بوده و در این بازه کم فرصتی نبود تا بین اعضای شورا و شهردار چالشی به وجود آید تا شهردار استعفا دهد، فلذا اعضا شورای شهر با شهردار هیچ مشکلی نداشتند.

عضو شورای شهر رشت با بیان اینکه در رابطه با موضوع شخصی که “احمدی” عنوان کرد، بنده در مصاحبه‌ای به شهردار مستعفی گفتم که شما برای جلب اعتماد شورای جدید از هر اهرمی برای بقا در این جایگاه استفاده کردید چه شد که پس از گذشت سه هفته با مطرح کردن بیماری خود استعفا دادید؟ از وی خواستم که جهت شفاف‌سازی و آگاهی مردم که دانستن حق آنهاست توضیح دهد و اگر مشکلی وجود دارد آن را با شجاعت و شهامت مطرح کند.

عزیزی تصریح کرد: بنده به صراحت اعلام می‌کنم که در استعفای “احمدی” به هیچ وجه بحث اختلاف با شورا وجود نداشته است و از طرف دیگر تاکنون هیچ مستنداتی دال بر بیماری وی رویت نشده است.

قسمت دوم این گفتگو بزودی منتشر می شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
آقای عزیز کمی ارام تر.تجربه شورای سوم را بخوان.....
در حاشیه