استاد دانشگاه در گفتگو با ۸دی مطرح کرد:

قدرت علمی از معیارهای مهم قدرت ملی یک کشور است/ برجام نتوانست منافع ایران را تامین کند

“عمران علیزاده” استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی در رابطه با نتیجه برجام برای کشور، گفت: ایران تمام تعهدات را در زمینه هسته ای در قضیه برجام انجام داد اما طرف غربی به تعهداتش عمل نکرد، بنابراین در بحث سودآوری و سازنده بودن، برجام برای کشور ما به هیچ عنوان نتوانست منافع کشور را تامین کند.

قدرت علمی از معیارهای مهم قدرت ملی یک کشور است/ برجام نتوانست منافع ایران را تامین کند

به گزارش هشت دی، ۲۳ تیر ماه مصادف با تصویب برجام توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان روز گفتگو و تعامل سازنده با جهان نام گذاری شده است. به همین مناسبت در رابطه با نتایج برجام و عائدی آن برای جمهوری اسلامی به گفتگو با “عمران علیزاده” استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی پرداختیم، که در ادامه می خوانید:

“عمران علیزاده” استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی در گفتگو با خبرنگار هشت دی در پاسخ به این سوال که نهایت آنچه که دولت تدبیر و امید از آن به عنوان تعامل سازنده در سیاست خارجی نام می برد منتج به برجام شد که ضعف عمده برجام تعامل با دنیا به هر قیمتی است؛ این دیدگاه به نظر شما چقدر درست است؟! اظهار کرد: باید در ابتدا تعامل سازنده را تعریف کنیم اینکه کشورها در سطوح برابر در دنیا بخواهند با هم همکاری کنند و فضای بین المللی را در فضای قابل زیست برای همه کشورها و ملت ها قرار دهند و از این تعامل همه کشورها و ملت ها سود ببرند را می توان تعامل سازنده نام برد.

وی افزود: اگر اینطور نباشد، زمانی که با کشوری خواستار امضا قرارداد هستیم مانند برجام سود برای یک طرف باشد و برای طرف دیگر سودی نداشته باشد قطعا این تعامل سازنده نیست که برای برجام هم همین اتفاق افتاد.

این کارشناس سیاسی در خصوص برجام، تصریح کرد: خواسته ی طرف غربی این بود که برنامه هسته ای ایران به سمت ساخت سلاح هسته ای است و ایران اعتماد سازی کند یعنی تعهداتی به دنیا بدهد که کار هسته ای آن کاملا صلح آمیز است.

وی افزود: ایران تمام تعهدات را در زمینه هسته ای در قضیه برجام انجام داد اما طرف غربی به تعهداتش عمل نکرد، بنابراین در بحث سودآوری و سازنده بودن، برجام برای کشور ما به هیچ عنوان نتوانست منافع کشور را تامین کند.

علیزاده در پاسخ به این سوال که راه درست گفتگو با دنیا چیست؟ آیا بله قربان گو بودن در عرصه سیاست بین الملل نشانه قدرت است؟، گفت: خیر! قطعا اینطور نیست البته عده ای در دنیا به دنبال سلطه بر دیگران هستند و کشورها را در سطح قدرت طبقه بندی می کنند، عده ای از کشورها که عمدتا کشورهای غربی هستند، خود را آقای همیشگی دنیا می دانند اما آمریکایی ها این را هم نمی پذیرند و صرفا خودشان را آقای دنیا و تک قدرت اثر گذار دنیا می دانند.

وی با بیان اینکه آمریکا و غرب، سایر کشورها را بله قربان گو می خواهند، گفت: قطعا این مورد را کشورهای مستقل که هویت مشخص تاریخی دارند و در طول تاریخ زیر بار زور هیچ کشور و ملتی نرفتند، نمی پذیرند و کشور ما جمهوری اسلامی ایران هم همینطور است.

این در ادامه با بیان اینکه استقلال طلبی برای همه کشورها یک آزمون بزرگ است، اظهار کرد: همه کشورها در راستای استقلال و اثرگذاری باید این مسیر را بروند.

این کارشناس سیاسی در پاسخ به این سوال که قدرت علمی چقدر می تواند در تعامل با دنیا راهگشا باشد؟ بیان کرد: قدرت علمی یکی از معیارهای بسیار مهم قدرت ملی یک کشور است.

وی ادامه داد: بدون قدرت علمی هیچ کشوری نمی تواند از نظر اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قدرت ملی کسب کند و از این طریق وزن خود را در تعاملات بین المللی بالا ببرد زیرا سرعت رشد علم هم با توجه به حضور فضای مجازی امروز نسبت به گذشته فوق العاده بیشتر است بنابراین هر چقدر در تولید علم و تبادل آن کوشا باشیم‌، قطعا سطح قدرت ملی خود را بالا برده ایم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه