مدیر اندیشکده روابط بین الملل در گفتگو با ۸دی:

تعامل افراطی با غرب مانع استفاده از ظرفیت های کشور شده است/ ضرورت توجه دولت آینده به جوانان و متخصصان ایرانی

مدیر اندیشکده روابط بین الملل، گفت: متاسفانه طی سالهای گذشته در برخی مقاطع به صورت افراطی همه ظرفیت های کشور در گرو تعامل با غرب یا بالعکس در تقابل با آنها بوده است و این رویکرد مانع از آن شده تا بتوان از ظرفیت های کشور به صورت شایسته و بایسته برای آبادانی ایران بهره برد.

تعامل افراطی با غرب مانع استفاده از ظرفیت های کشور شده است/ ضرورت توجه دولت آینده به جوانان و متخصصان ایرانی

سید عبدالمجید زواری، مدیر اندیشکده روابط بین الملل در گفتگو با خبرنگار هشت دی با اشاره به دو رویکرد در سیاستمداران ایرانی در رابطه با توسعه کشور، اظهار کرد: از زمان قاجار پس از آنکه اولین گروه ازدانشجویان ایرانی به اروپا اعزام شدند، به تدریج دو نگاه در مورد توسعه کشور مطرح شد.

وی ادامه داد: گروهی که عمدتا دانشجویان بازگشته از اروپا بودند و معتقدند بودند برای جبران عقب ماندگی در کشور باید راه اروپا را در پیش گرفت و در تمامی امور حتی پوشاک و لباس و رفتار از آنها تقلید کرد.

مدیر اندیشکده روابط بین الملل ادامه داد: در مقابل این دیدگاه گروهی دیگر ضمن پذیرش ضرورت توسعه کشور، معتقدند بودند برای این زمینه می توان از الگوها و ظرفیت های داخلی بهره برد.

زواره ای افزود: از آن زمان تاکنون، تقابل این دو دیدگاه، یکی از مباحث رایج جامعه ایران بوده است و طرفداران هر دیدگاه استدلال ها و دلایل متعددی برای درستی دیدگاه خود مطرح می کنند.

وی با بیان اینکه این مساله حتی در گفتمان روسای جمهور سابق و کاندیداهای فعلی ریاست جمهوری هم دیده می شود و گروهی پیش شرط توسعه کشور را در هضم شدن در ساختارهای مختلف جهانی می دانند، بیان کرد: گروهی نیز بر ضرورت تکیه بر ظرفیت های داخلی و استفاده از الگوها و راهکارهای بومی تاکید دارند.

مدیر اندیشکده روابط بین الملل ادامه داد: به اعتقاد بنده با توجه به چندین دهه تحریم کشور، ترمیم روابط سازنده با جهان قطعا یکی از اولویت های رئیس جمهور آینده خواهد بود. با این حال در این ترمیم روابط باید دقت کرد که از ظرفیت های تمام کشورهای جهان متناسب با اولویت ها و معادلات جدید قدرت بهره برد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در سال های گذشته در روابط خارجی عمدتا بر بهبود روابط با کشورهای غربی تاکید می شد، این در حالی است که با توجه به اولویت های کشور، بسیاری از نیازها را می توان از طریق تعامل با همسایگان، کشورهای منطقه و بازارهای بکر آفریقا تامین کرد.

زواره ای ادامه داد: با توجه به تجربه سال ها بدعهدی و تحریم کشورهای غربی، و همچنین موفقیت جوانان و متخصصان ایرانی در بسیاری از حوزه های فنی و فناورانه، دولت بعدی می بایست ضمن حمایت از این ظرفیت ها، زمینه شکوفایی آنها را فراهم کرده تا ضمن خودکفایی و تامین نیازهای داخلی، از طریق توجه به فرصت های کشورهای پیرامونی و بازارهای بکر آفریقا، زمینه ارزآوری و توسعه این صنایع و کسب و کارها را فراهم کند.

وی ادامه داد: متاسفانه طی سالهای گذشته در برخی مقاطع به صورت افراطی همه ظرفیت های کشور در گرو تعامل با غرب یا بالعکس در تقابل با آنها بوده است و این رویکرد مانع از آن شده تا بتوان از ظرفیت های کشور به صورت شایسته و بایسته برای آبادانی ایران بهره برد.

مدیر اندیشکده روابط بین الملل خاطرنشان کرد: چنانچه رئیس جمهور بعدی بتواند با برقراری تعادل میان این دو دیدگاه، از ظرفیت های بی بدیل داخلی برای صادرات کالا و خدمات، و بیشینه کردن اقتدار و تامین منافع ملی در منطقه و جهان استفاده کند قطعا شاهد جهش چشمگیری در توسعه و پیشرفت کشور خواهیم بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه