مدیر اندیشکده روابط بین الملل در گفتگو با ۸دی مطرح کرد:

عدم استقلال بسیاری از کشورهای دنیا از لحاظ سیاسی/ زیر سوال بردن نظام سلطه از سوی ایران دلیل اصلی هجمه تبلیغاتی دشمن است

“سید عبدالمجید زواری” مدیر اندیشکده روابط بین الملل با بیان اینکه ایران در زمینه تصمیم گیری کلان سیاسی مستقل عمل می کند و نیازی به تاییدیه خارجی ندارد، گفت: مهمترین دلیلی که جامعه ایران به شکل گسترده ای مورد هجمه جریان سلطه قرار گرفته است، زیر سوال بردن نظم حاکم و نظام سرمایه داری است. در حقیقت انقلاب اسلامی عملاً به جهانیان اعلام کرد به دنبال ایجاد نظمی جدید است.

عدم استقلال بسیاری از کشورهای دنیا از لحاظ سیاسی/ زیر سوال بردن نظام سلطه از سوی ایران دلیل اصلی هجمه تبلیغاتی دشمن است

“سید عبدالمجید زواری” مدیر اندیشکده روابط بین الملل در گفتگو با خبرنگار هشت دی، یکی از مزیت های نظام جمهوری اسلامی ایران را استقلال و عدم وابستگی به کشورهای دیگر دانست و اظهار کرد: منظور از استقلال و عدم وابستگی این است که ما در زمینه تصمیم گیری کلان سیاسی مستقل عمل می کنیم و نیازی به تاییدیه خارجی نداریم.

 

وی افزود: این نکته در ظاهرا شاید خیلی ساده بیاید اما خالی از لطف نیست که بدانیم کشورهایی پیشرفته ای همچون کانادا، استرالیا، کره جنوبی، و خیلی از کشورهای کوچک و بزرگ دیگر به دلیل برخی ملاحظات سیاسی، برای برخی از مسایل کلان خود نیازمند تاییدیه از خارج کشور هستند. برای مثال فرماندار کل در کانادا و استرالیا به عنوان نمایندگان ملکه انگلستان اگرچه اختیارات فراوانی دارند و با وجود حاکم بودن نظام پارلمانی، در بسیاری از تصمیم های مهم باید همسو با سیاست های کلان بریتانیا عمل کنند.

مدیر اندیشکده روابط بین الملل افزود: از این رو اهمیت استقلال و عدم وابستگی ایران در تصمیم های کلان سیاسی مشخص می شود؛ چرا که ما با وجود هجمه های مختلف خارجی به صورت مستقل تصمیم گیری می کنیم و رئوس سیاست های کلان کشور در داخل همین مرز و بوم طراحی و اجرا می شود.

زواری در پاسخ به این سوال که جمهوری اسلامی برای رسیدن به اهدافش باید بر چه شاخص هایی توجه ویژه داشته باشد، گفت: از زمان قاجار که به تدریج جامعه ایران با پی بردن به عمق عقب ماندگی خود به فکر پیشرفت افتاد، دو تفکر و دیدگاه در زمینه پیشرفت در بین نخبگان جامعه شکل گرفت. گروهی تنها راه پیشرفت را الگوگیری از غرب می دانستند و معتقد بودند برای پیشرفت باید سرتاپا غربی شد و گروهی دیگر با اشاره به پیشینه تاریخی کشور، استفاده از الگوهای بومی و مذهبی را توصیه می کردند. در حقیقت از آن زمان تاکنون ساختار سیاسی کشور عرصه رقابت این دو گروه برای استقرار الگوهای مطلوب خود در جامعه بوده است.

تلاش خزنده جریان غربگرا برای سوق دادن جامعه به غرب

زواری افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی تا حدودی فضا به نفع طرفداران الگوهای بومی مساعدتر شد با این حال طی سالهای گذشته به دلیل نفوذ عمیق طرفداران جریان غرب گرا همچنان شاهد تلاش های خزنده آنها برای سوق دادن جامعه به غرب بودیم

وی بیان کرد: در زمینه تحقق الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت باید بخاطر داشته باشیم که ایرانیان با بهره گیری از دانش بومی قرنها به عنوان قدرت برتر یا یکی از قدرت های برتر جهان محسوب می شدند. بنابراین در زمان حال نیز می توان با تکیه بر الگوی های بومی طرحی نو متناسب با شرایط جدید در انداخت. از نظر اسلامی، در نظر داشته باشیم چگونه با استفاده از آموزه های اسلامی در صدر اسلام، یکی از بدوی ترین و عقب مانده ترین جوامع آن زمان در مدت کوتاهی به امپراتوری بزرگ و پیشرفته ای بدل شد. بنابراین بهره گیری از الگوهای بومی ایرانی و همچنین الگوهای صدر اسلام قطعا می تواند در تحقق پیشرفت مطلوب و همسو با ارزش های جامعه مسلمان ایران موئثر باشد.

مدیر اندیشکده روابط بین الملل در پاسخ به این سوال که یکی از دلایل عمده ای که ایران مورد هجمه شدید تبلیغاتی و رسانه ای دشمنان است، گفت: مهمترین دلیلی که جامعه ایران به این شکل گسترده مورد هجمه جریان سلطه قرار گرفته است، زیر سوال بردن نظم حاکم و نظام سرمایه داری است. در حقیقت انقلاب اسلامی با استقرار نظام اسلامی و شعار نه شرقی نه غربی، عملاً به جهانیان اعلام کرد که بر خلاف رویه رایج آن زمان به هیچ یک از بلوک شرق و غرب وابسته نیست و به دنبال ایجاد نظمی جدید است. موضوعی که با توجه به شعارها و اهداف اول انقلاب خیلی زود مورد استقبال آزادی خواهان جهان قرار گرفت و نگرانی عمیق جریان های سلطه را در بر داشت. بنابراین جریان سلطه برای حفظ برتری خود، با ابزارها و شیوه های مختلف تلاش می کند تا با مخدوش کردن تصویر ایران یا انواع هجمه علیه انقلاب اسلامی، تاثیر گذاری این حرکت عظیم را خنثی یا در حد امکان کند نماید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه