مدیرکل هواشناسی گیلان:

منشا گرد و خاک امروز گیلان کم بارشی و بیابان زایی اطراف خزر است

مدیرکل هواشناسی گیلان، با بیان اینکه خشکسالی های مکرر در منطقه آسیای میانه شرایط افزایش وقوع پدیده گرد و خاک را تسهیل و مهیا کرده است، گفت: امروز همه ایستگاه های جلگه ای گیلان، هوای غبارآلود، کاهش دید افقی، کاهش کیفیت هوای تنفسی و پدیده گرد و خاک را تجربه کردند.

منشا گرد و خاک امروز گیلان کم بارشی و بیابان زایی اطراف خزر است

به گزارش ۸دی،محمد دادرس پدیده گرد و خاک را یکی از پدیده های مخاطره آمیز زیست محیطی دانست و اظهار کرد: این پدیده علاوه بر کاهش کیفیت هوای تنفسی می تواند اثرات سو برای بخش های کشاورزی، حمل و نقل، گردشگری، صنعتت، انرژی و… به دنبال داشته باشد.

وی افزود: اهمیت این پدیده به ویژه در سرزمین ایران که طی دهه های اخیر به شدت متاثر از خشکسالی و گسترش بیابان زایی چه در پهنه های داخلی کشور و چه در مناطق خارج از مرزهای ایران و کشورهای همسایه به اندازه ای است که مرکز ملی پایش خشکسالی و گرد و خاک به طور مستمر این پدیده را رصد و پایش می کند.

مدیرکل هواشناسی گیلان با بیان اینکه وقوع پدیده گرد و خاک و گسترش آن به استان توسط اداره کل هواشناسی گیلان طی ۱۰ سال گذشته شناسایی، معرفی و پایش می شود، تصریح کرد: اگر چه گیلان استانی سرسبز و با پوشش گیاهی مناسب است، اما می تواند توسط جریان های جوی بزرگ مقیاس از بیابان های دورتر متاثر از گرد و خاک شود.

دادرس، با بیان اینکه در مجموع دو دسته گرد و خاک گیلان را متاثر می کند که دسته اول از غرب است، گفت: منشا گرد و خاک غرب از سمت بیابان های کشورهای خاورمیانه مانند عراق، عربستان، سوریه و… است که با جریان های جوی بخش های غربی ایران را متاثر می سازد و در حرکت به شرق با توجه به نفوذ به عمق جو می توانند علاوه بر گذر از تنگه منجیل به ترازهای بالایی جو نفوذ کرده و از سد البرز بگذرد و به جلگه گیلان گسترش پیدا کنند. این دسته غبارها به دلیل طی مسافت طولانی، ذرات درشت دانه آن در مسیر ته نشین شده و ذرات ریزتر به منطقه ما می رسند که نفوذ بیشتری به درون ریه انسان دارند.

وی اضافه کرد: دسته دوم ناشی از بیابان های بخش های شرقی، شمالی و غربی دریای خزر است که با جریانات شمالی در فصول گرم سال و در شرایط کاهش بارش در آن مناطق به گیلان نفوذ می کنند. این دسته به دلیل عبور از پهنه خزر و فقدان دیواره حائل مانند البرز به راحتی به منطقه ما نفوذ می یابند و در سال های اخیر فراوانی وقوعشان افزایش یافته است.

مدیرکل هواشناسی گیلان، با بیان اینکه خشکسالی های مکرر در منطقه آسیای میانه شرایط افزایش وقوع دسته دوم گرد و خاک ها را تسهیل و مهیا کرده است، یادآور شد: جنس و اندازه ذرات بسته به جنس خاک در منطقه شکل گیری چشمه گرد و خاک که می تواند دریاچه ها، تالاب های خشکیده یا بیابان های شنی باشد، متفاوت بوده و گاهی از جنس شن، ماسه و حتی ذرات نمک است که خورندگی بیشتری دارند.

دادرس، با بیان اینکه از حوالی صبح امروز با شکل گیری چشمه های گرد و خاک روی مناطق بیابانی کشور آذربایجان و بخش هایی از سواحل روسیه مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: با توجه به جهت شمالی جریانات از سمت مناطق یاد شده، توده گرد و خاک به سمت بخش های جنوبی دریای خزر و به ویژه ایستگاه های ساحلی گیلان گسیل یافت و به تدریج با افزایش سرعت باد شمالی، تقریبا همه ایستگاه های جلگه ای گیلان، هوای غبارآلود، کاهش دید افقی، کاهش کیفیت هوای تنفسی و پدیده گرد و خاک را تجربه کردند.

وی ادامه داد: این پدیده به خوبی در تصاویر دریافتی از ماهواره قابل مشاهده بوده و توسط کارشناسان هواشناسی، پیش بینی و اعلام شد لذا جنس این ریزگرده می تواند با توجه به منشا، ترکیبی از ذرات شن، ماسه و نمک بوده و ابعادشان بین دو تا ۱۰ میکرون است.

مدیرکل هواشناسی گیلان یادآور شد: با توجه به شرایط کم بارشی امسال، کاهش رطوبت خاک در سرزمین های کم بارش اطراف خزر و گسترش بیابان زایی، احتمال افزایش وقوع پدیده گرد و خاک در تابستان امسال وجود دارد.

دادرس، پدیده گرد و خاک را یکی از پیامدهای افزایش دما و خشکسالی دانست و عنوان کرد: استان گیلان چند سالی است که با پدیده گرد و خاک مواجه است و طولانی ترین گرد و خاک را در سال ۹۷ داشتیم که ۱۳ روز طول کشید، اما پدیده امروز شدید نیست.

وی با بیان اینکه بارندگی های فراوان سال ۹۸ موجب شد با پدیده گرد و خاک مواجه نشویم، تصریح کرد: هرچقدر هوا گرم تر شود و باران نبارد، گرد و خاک بیشتر خواهیم داشت و احتمالا امسال بیشتر شاهد این پدیده خواهیم بود.

مدیرکل هواشناسی گیلان، از افراد مسن و کودکان و بیماران قلبی خواست در معرض گرد و خاک قرار نگیرند و اضافه کرد: منشا پدیده امروز از بیابان های جمهوری آذربایجان است که ابتدا مناطق ساحلی گیلان و سپس مناطق مرکزی درگیر گرد و خاک شدند، اما با گسترش آن به سمت کوهستان شاهد توقف حرکت هستیم که موجب افزایش غلظت این آلاینده شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
با سلام بنده راننده اتوبوس هستم امروز وقتی از محور گیلان عبور میکردم جای تعجب داشت واقعن خیلی زیاد بود گردو خاک امروز بعضی جا کاهش دید شدید بود سوال دارم از کارشناسان آیا ریزگرد میتونه حمل کرونا کنه ؟ واقعن خاک فراوان خوردیم تایم استراحت
در حاشیه