پژوهشگر مسائل بین‌الملل در گفتگو با ۸دی مطرح کرد:

تأثیرات منطقه‌ای اعلام آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز قدس و بررسی اهداف کوتاه مدت و بلند مدت آن

“توحید محمدزاده” با بیان اینکه امام خمینی از همان آغاز وجهه اسلامی و بعد اعتقادی مبارزه با رژیم صهیونیستی را کارسازترین روش برای بسیج ملت مظلوم فلسطین و جلب حمایت امت اسلام از آنان معرفی کرد، گفت: از جمله اهداف امام خمینی(ره) درباره فلسطین را می‌توان به بازیابی هویت اسلامی و بازگشت به اسلام، افشای نقشه رژیم صهیونیستی مبنی بر «گسترش مرزهای رژیم صهیونیستی از نیل تا فرات» و تأکید بر خطر توسعه طلبی این رژیم کودک کش، تفکیک یهود از صهیونیزم و اتحاد امت اسلام اشاره کرد.

تأثیرات منطقه‌ای اعلام آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز قدس و بررسی اهداف کوتاه مدت و بلند مدت آن

به گزارش هشت دی امام خمینی در پیام نام‌گذاری آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز قدس فرموده‌اند: «جمیع مسلمان جهان را دعوت می‌کنم که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می‌تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد به عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین اعلام نمایند».

همچنین امام خمینی در دومین سالگرد روز قدس فرمودند: «در شب قدر، مسلمانان با شب زنده داری و مناجات خود از قید بندگی غیرخدای تعالی که شیاطین جن و انس هستند، رها شده و به عبودیت خداوند در می‌آیند، و در روز قدس که آخرین روزهای شهرالله اعظم است، سزاوار است که مسلمانان جهان از قید اسارت و بردگی شیاطین بزرگ و ابرقدرت‌ها رها شده و به قدرت لایزال الله بپیوندند و دست جنایتکاران تاریخ را از کشورهای مستضعفان قطع و رشته طمع آنان را بگسلانند».

“توحید محمدزاده” پژوهشگر مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار هشت دی، در رابطه با انتخاب آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس از سوی امام خمینی (ره)، اظهار کرد: اساساً اسلام یک دین اجتماعی است و فرد مسلمان نمی‌تواند نسبت به اوضاع جامعه و جهانی که در آن زندگی می‌کند بی‌تقاوت باشد و این امر در مورد حیات و بقای یک ملت مسلمان نمود بیشتری دارد چرا که رژیم صهیونیستی در حال نابود کردن حیات ملت مستضعف فلسطین است، پس بر ما واجب است که در حمایت از ملت فلسطین و در مبارزه با رژیم جعلی صهیونیستی اقدام کنیم.

وی افزود: اقدام علیه رژیم صهیونیستی محدود به یک نوع اقدام نیست. از آنجایی که تهاجم رژیم صهیونیستی به فلسطین کل منطقه غرب آسیا یک تهاجم چند وجهی یا به اصطلاح حمله هیبریدی است. پس دفاع ما نیز باید یک دفاع چندجانبه باشد. روزی دفاع ما باید حقوق بشری باشد و از حقوق ملت مستغعف فلسطین در مجامع بین المللی دفاع کنیم و روزی دیگر باید ملت را مسلح کنیم و بتوانیم آنها را در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی توانمند کنیم.

پژوهشگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: حمایت همه جانبه دولت تروریستی آمریکا از رژیم جعلی صهیونیستی باعث شده که حضور رژیم صهیونیستی در خاک فلسطین ابعاد بین‌المللی داشته باشد. بنابراین اقدامی که در برابر آن انجام می‌گیرد باید دارای ابعاد بین‌المللی باشد. نام گذاری آخرین جمعه مبارک رمضان به عنوان روز قدس یک اقدام بین‌المللی و یک ابتکار جهانی بود که همه مسلمانان جهان ر به میدان مبارزه آورد و لزوم مبارزه با رژیم صهیونیستی را برای همه آشکار کرد.

 

اهداف کوتاه و بلند مدت نام گذاری روز قدس از سوی امام خمینی(ره)

 

محمدزاده با بیان اینکه امام خمینی(ره) در زمانی که قدرت نظام ستم شاهی در اوج بود، افشاگر روابط پنهان رژیم شاه و رژیم صهیونیستی بود و مقابله با خطر این رژیم جعلی را برای جهان اسلام بسیار جدی می دانست و آن را پیگیری می کرد، افزود: او اولین مرجع تقلید بود که مجوز حمایت از مبارزین فلسطینی از وجوهات شرعی، زکات و صدقات را صادر نمود.

وی با بیان اینکه امام خمینی از همان آغاز وجهه اسلامی و بعد اعتقادی مبارزه با رژیم صهیونیستی را کارسازترین روش برای بسیج ملت مظلوم فلسطین و جلب حمایت امت اسلام از آنان معرفی کرد و اتخاذ مشی های دیگری همچون تکیه بر قومیت عربی و نگرش‌های ناسیو نالیستی و دیگر ایدئولوژی‌های وارداتی و غیر اسلامی را انحراف در مسیر مبارزه برای آزادی قدس می دانست، گفت: از جمله اهداف امام خمینی(ره) درباره فلسطین می‌توان به بازیابی هویت اسلامی و بازگشت به اسلام، افشای نقشه رژیم صهیونیستی مبنی بر «گسترش مرزهای رژیم صهیونیستی از نیل تا فرات» و تأکید بر خطر توسعه طلبی این رژیم کودک کش، تفکیک یهود از صهیونیزم و اتحاد امت اسلام نام برد که بهره‌گیری از فرصت‌ها و قابلیت‌های جهان اسلام که اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به روز جهانی قدس اهداف این رژیم غاصب را آشکار کرد و ملت‌های منطقه را نسبت به خطر این ویروس خطرناک آگاه کرد.

این پژوهشگر مسائل بین الملل تصریح کرد: بدین ترتیب اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در کوتاه مدت باعث آگاهی از حضور این رژیم در سرزمین‌های اشغالی شد و در بلند مدت لزوم اتحاد ملت‌های این منطقه را آشکار کرد و بیش از پیش برنامه‌های رژیم جعلی صهیونیستی برای تغییر ژئوپلیتیک منطقه و نقشه‌های آمریکا برای تبدیل این رژیم به قدرت مسلط غرب خاورمیانه را آشکار کرد.

 

آینده منطقه غرب آسیا با وجود تحولات مختلف

“محمدزاده” ادامه داد: بدون شک، آینده متعلق به اسلام و پیروان راستین این دین آسمانی است و بنابر وعده الهی مبنی بر پیروزی حق بر باطل، تلاش‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا برای تغییر نظم منطقه‌ای و تبدیل رژیم صهیونیستی به قدرت مسلط غرب آسیا هرگز تحقق نخواهد یافت. ملت‌های منطقه با اعتقاد به مبانی اسلام و همچنین مبانی انسانی و حقوق بشری به خوبی از خطراتی که رژیم صهیونیستی برای آنها ایجاد کرده است آگاهند و به هیچ نحوی در مقابل زیاده خواهی‌های این رژیم کوتاه نمی‌آیند. اما در برخی از کشورهای منطقه حاکمانی خود باخته بر سر کارند که عموماً هم هیچ مشروعیتی ندارند و به زور اسلحه و حمایت آمریکا حکومت را در دست گرفته‌اند و از آنجا که از بقای خود نگرانند و می‌دانند که اگر حمایت آمریکا از بین برود ماهیت و هستی آنها نیز از بین خواهد رفت تمام تلاش خود را برای اثبات سر سپردگی خود به آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌کنند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین طرح ضد فلسطینی دونالد ترامپ یعنی «معامله قرن» به معنای زیر پا گذاشتن همه حقوق فلسطینیان بود و با این طرح ثابت کرد که عملا به دنبال حل درگیری فلسطینی-صهیونیستی نیست، بیان کرد: دولت تروریستی آمریکا با رونمایی از این طرح بزرگ‌ترین خیانت را در حق مردم فلسطین انجام داد چرا که به موجب آن، دولت یهود به عنوان یک دولت رسمی با پایتختی قدس شناخته می‌شود و عضویت فلسطین در سازمان ملل ممنوع می‌شود. این طرح همچنین فعالیت‌های جبهه مقاومت را تروریستی می‌داند و آغازگر عادی سازی کشورهای عربی با اسرائیل است.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: عادی‌سازی روابط برخی از کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی مصداق بارز این وابستگی به غرب است. کشورهای سازشکار عربی مانند امارات متحده عربی انگیزه خود برای عادی‌سازی با اسرائیل را حمایت از فلسطینیان و جلوگیری از اجرای طرح‌هایی مانند الحاق کرانه باختری اعلام می‌کردند اما با برقراری روابط پیدا و پنهان با رژیم صهیونیستی ثابت کردند که ‎«مسئله فلسطین» از اولویت‌های آنها خارج شده است.

وی افزود: دومین کشور عربی که پس از امارات به سمت صلح با اشغال‌گران صهیونیست کشیده شد، بحرین بود که به نه معیارهای خاصی در این اقدام داشت و نه اهداف ویژه‌ای از آن دنبال می‌کرد و تنها صرف تبعیت از سیاست‌های عربستان سعودی که مشوق اصلی رژیم‌های عربی برای سازش با تل‌آویو است، تن به این توافق داد. اما در امارات متحده عربی، مردم پیش از برگزاری مراسم رسمی امضای توافق میان تل‌آویو و ابوظبی در کاخ سفید، با تاکید بر اینکه جامعه امارات توافق سازش میان کشورشان با رژیم صهیونیستی را قاطعانه رد می‌کند اعلام کردند که یک انجمن اماراتی مخالف عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی شروع به فعالیت کرده است. اعضای این انجمن تاکید کردند که ملت امارات همچنان پشتیبان و حامی مسئله و ملت برادر فلسطین هستند که حقوق و سرزمینشان توسط رژیم تروریستی اسرائیل غصب شده است.

محمدزاده ادامه داد: در بحرین نیز پس از عادی‌سازی رژیم آل خلیفه با رژیم اشغالگر صهیونیستی مردم این کشور علاوه بر راه اندازی پویش‌های مردمی در شبکه‌های اجتماعی مستقیما به خیابان‌ها ریخته و پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها شعارهایی در محکومیت عادی سازی روابط مانند «جمعه مقاومت دربرابر عادی سازی» و «عادی سازی خیانت است»، «اسرائیل یک غده سرطانی است که باید ریشه‌کن شود» درج شده بود. ائتلاف «جوانان انقلاب ۱۴ فوریه» بحرین نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها، آنها را به ارتکاب جنایت‌های بیشتر علیه فلسطینیان گستاخ‌تر می‌کند و سازشکاران مسئول پیامدهای خطرناک آن هستند. این ائتلاف تاکید کرد که ملت بحرین نیز هرگونه اقدام کوچک یا بزرگ و در هر زمینه‌ای در عادی سازی با رژیم اشغالگر را رد می‌کنند و هرگز اجازه نخواهند داد که زمین کشورشان تبدیل به جای پای صهیونیست‌ها شود.

وی گفت: برخی کشورهای منطقه به دلیل سرسپردگی به آمریکا و یا دریافت حمایت از دولت سعودی تن به این سازش و خیانت می‌دهند اما ملت‌ها هرگز این رویه و این عادی سازی را قبول نمی‌کنند. بنابراین احتمال شعله‌ور شدن خشم مردمی در کشورهای عربی علیه عادی‌سازی دولت‌هایشان با اشغالگران صهیونیست تا مرز بروز جنگ داخلی نیز وجود دارد. درحالی که رژیم‌های سازشکار عربی برای کسب دستاوردهای احتمالی و کوتاه‌مدت از توافق با رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند، در یک بازه زمانی که خیلی دور نیست شاهد فروپاشی ارکان خود خواهند بود-خواه این اتفاق از خلال اشغالگری رژیم صهیونیستی و تکرار توطئه‌های این رژیم که بارها ثابت کرده طمع‌ورزی‌های آن در منطقه عربی تنها محدود به مرزهای فلسطین نیست، در این کشورها رخ دهد-خواه از خلال خشم مردمی و جنگ داخلی.

این پژوهشگر مسائل بین الملل با بیان اینکه روز قدس نیز این فرصت را در اختیار ملت‌های منطقه قرار می‌دهد تا به هر نحو ممکن مخالفت خود را با این رژیم جنایت کار نشان دهند، تصریح کرد: هم اکنون کمپین‌های مختلفی در فضای مجازی تشکیل شده و پویش‌های گسترده مجازی و حضوری به راه افتاده است، همانطور که امام خمینی بیان فرموده‌اند اگر هرکدام از مسلمانان یک سطل آب به اسرائیل بریزند او را سیل می‌برد و دیگر اسرائیلی باقی نخواهد ماند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه