وظیفه مردم در قبال “هادی” زمان چیست؟!

فراهم کردن زمینه ورود شیعه به عصر غیبت، مبارزه با انحرافات، تربیت نیرو و افراد شایسته تقویت سازمان وکالت، از اقدامات اساسی امام هادی (ع) است.

وظیفه مردم در قبال “هادی” زمان چیست؟!

به گزارش خبرنگار ۸دی، حضرت امام علی النقی (ع) ملقب به امام هادی (ع) درنیمه ذی‌حجه سال ۲۱۲ هجری قمری به دنیا آمدند، پدر آن حضرت امام محمد تقی جواد الائمه (ع ) و مادرش سمانه از زنان پاکدامنی بود که دست قدرت الهی او را برای تربیت مقام ولایت و امامت مأمور کرده بود.

حضرت علی النقی (ع) برای نشر احکام اسلام و آموزش و پرورش و شناساندن مکتب و مذهب جعفری و تربیت شاگردان و اصحاب گرانقدر گامهای بلندی برداشت و نه تنها تعلیم و تعلم و نگاهبانی فرهنگ اسلامی را در مدینه عهده دار بود، و لحظه‌ای از آگاهی دادن به مردم و آشنا کردن آنها به حقایق مذهبی رها نمی‌شدند، بلکه در امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه پنهان و آشکار با خلیفه ستمگر وقت یعنی متوکل عباسی لحظه‌ای آسایش نداشتند.

فراهم کردن زمینه ورود شیعه به عصر غیبت، مبارزه با انحرافات، تربیت نیرو و افراد شایسته تقویت سازمان وکالت، از اقدامات اساسی امام هادی (ع) است.

هادی؛ به معنای هدایت کننده و دستگیر

حجت الاسلام پورعیسی، استاد دانشگاه گیلان در گفت و گو با خبرنگار هشت دی، با بیان اینکه امام علی النقی (ع) امام دهم شیعیان و مشهور به هادی در سال ۲۱۲ ذی الحجه در یکی از شهرهای مربوط مدینه متولد شد اظهار کرد: ایشان در ماه رجب به شهادت رسیدند و از این جهت که هدایت کننده بودند به هادی مشهور شدند.

پورعیسی، استاد دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه هادی به معنای هدایت کننده و دستگیر است افزود: امام هادی (ع) مانند دیگر انبیا وظیفه هدایت انسان ها به سمت خداوند را بر عهده داشت و این هدایت همان هدایت در مقابل گمراهی است.

استاد دانشگاه گیلان تصریح کرد: امام از این جهت هادی است که دست انسان ها را می‌گیرد و افراد را در مسیر توحید، خداشناسی، اجرایی کردن احکام الهی هدایت می‌کند.

وی با اشاره به ویژگی های فرد هادی گفت: همه کسانی که ادعای رهبری یا لیدر بودن یک گروه یا قومی را می‌کنند هادی هستند اما این که به چه سمت و سویی مردم را می‌برند مهم است، در فرهنگ شیعه و دینی کسانی را هادی، رهبر و‌ پیشوا میدانیم که منتخب نبوده و منتصب باشند یعنی از سوی خداوند منصوب شده باشد.

پور عیسی با تاکید بر اینکه در فرهنگ شیعه امامت انتصابی است ابراز کرد: کسانی که هدایت کننده انسان ها به سمت پروردگار هستند مجری احکام شریعت محسوب می‌شوند؛ در واقع امام کسی است که احکام دین را اجرا کند.

کارشناس حوزه معارف اسلامی با اشاره به اینکه در فرایند تاریخی ما بجز امام علی (ع) و امام صادق (ع) کسی حکومت نکرد افزود: امامان ما امامت کرده و انسانهای بزرگی تربیت کردند و وظیفه خود را در قبال مردم انجام دادند.

وی از شاخصه های هدایت از گمراهی را معصوم بودن خواند و گفت: در فرهنگ شیعه و اعتقادات ما امام معصوم است و امام معصوم بهترین هدایت کننده است.

پورعیسی با تاکید بر اینکه جامعه دوران امامان، بسیار خفقان بود و مردم با حبس رهبران خود مواجه بودند اذعان کرد: تحریم های کنونی شیعه نیز نمودی از محرومیت ها و محبوس کردن‌های آن دوران است امروز امام معصوم نداریم اما ولایت فقیه داریم که به معنای فقیه جانشین رسول الله و مجری احکام الهی است.

استاد دانشگاه گیلان با بیان اینکه اگر بخواهیم جامعه امامتی و ولایتی باشد و این میراث گنجینه امام خمینی (ره) حفظ شود باید تابع ولایت فقیه باشیم گفت: جامعه ای که از این مسیر منحرف شود هرگز به مقصد نخواهید رسید و حتما قربانی گرگ ها خواهد شد چنانچه امروز کشورهای اسلامی بسیاری داریم که از نظر ظاهری شبیه به هم ولی از نظر محتوایی متفاوت اند.

وی تصریح کرد: اگر جامعه دینی پیروی امامت و ولی فقیه باشد هم از انحرافات کمتری برخوردار خواهد بود و هم قدرت پالایش و آرایش خود را خواهد داشت.

پورعیسی تنها راه سعادت جامعه را مسیر امامت، ولایت و ولی‌ فقیه دانست و افزود: هر جامعه ای دچار فساد می‌شود و در بطن خود انسانی هایی دارد که می‌توانند منحرف شود، از زمان امام راحل تا امروز که ۴ دهه گذشته دلیل انحراف‌ برخی از افراد خروج از همین مسیر بود.

به گزارش هشت دی، تمام انبیای الهی و ائمه معصومین(ع) هدایتگر هستند و امامان نیز امام هدایت هستند و اثبات یک لقب و به کار بردن آن برای یک امام به معنای نفی آن برای دیگر ائمه(ع) نیست از طرفی امام هادی(ع) در برهه‌ای از زمان زندگی می‌کردند که دستگاه حکومت سختگیری شدیدتری در برابر ائمه(ع) داشت شاید بتوان گفت توصیه‌های ایشان که نجات شیعیان از فتنه‌ها و مخمصه‌های حکومت متوکل را در پی داشت باعث شد که یاران امام به ایشان لقب هادی دهند.

شخص هادی و هدایت گر باید ویژگی های خاصی نسبت به سایرین داشته باشد که ازجمله آنها طبق گفته‌ حجت الاسلام والمسلمین نقدی، امام جمعه شهرستان فومن به تسلط، دلسوزی، شناخت دقیق و عمل به گفتار اشاره کرد

شخص هادی باید مسلط به موضوع و دلسوز باشد

حجت الاسلام والمسلمین نقدی، امام جمعه‌ فومن در گفت و گو با خبرنگار هشت دی با بیان اینکه برای هدایتی گری جامعه شرایط خاص و ویژه‌ای نیاز است اظهار کرد: شخصی که قصد دارد در موضوعی هدایت گری کند ابتدا باید تسلط کامل داشته و بر مسیر مرتبط اشراف کامل داشته باشد.

امام جمعه فومن شرط هدایت گری را شناخت دقیق نسبت به موضوع عنوان کرد و ادامه داد: ممکن است شخصی قصد هدایت داشته‌ باشد اما به علت عدم شناخت از موضوع مسیر را اشتباه معرفی کند بنابراین شناخت و علم به مسئله لازمه هدایت گری است‌.

وی با تاکید بر اینکه شخص هدایت گر خود باید عامل به گفته‌های خود باشد گفت: شخص هادی باید هم در زبان و هم در عمل هدایت گری کند همانطور که امام صادق (ع) می‌فرماید: مردم را با غیر از زبان خود به خوبی ها دعوت کنید.

حجت الاسلام نقدی با تاکید بر اینکه گفتار و کردار باید در یک مسیر باشند افزود: دلسوزی از دیگر ویژگی های فرد هادی است زیرا طبق روایات امام جامعه مثل یک پدر مهربان است.

وظیفه مردم در قبال هادی زمان چیست؟

امام جمعه فومن با بیان اینکه اگر هدایت گر مسلط به موضوع باشد، علم کافی داشته‌ باشد، اهل عمل و دلسوز باشد قطعا جواب مثبت خواهد گرفت اذعان کرد: همانطور که شخص هادی باید نسبت به موضوعات شناخت داشته باشد مردم نیز باید به هدایت گر یا ولایت فقیه در جامعه کنونی شناخت داشته‌ باشند.

وی عدم شناخت مردم نسبت به مقام و شخص ولایت را یکی از مشکلات در طول تاریخ ‌و تا به امروز دانست و عنوان کرد: امام علی (ع) مظلوم واقع شد چون مردم اورا نشاختند؛ یک مسیحی در رابطه با امام علی (ع) می‌گوید: ای کاش خداوند خیلی از نعمت ها را از ما می‌گرفت و یک علی دوم به دنیا میداد.

حجت الاسلام نقدی ادامه داد: در زمان ما نیز چنین شناختی نیست، در کشور های دیگر چه مسلمان و چه غیر مسلمان و حتی دشمنان ما تعابیر اعجاب انگیز از امام (ره) و مقام معظم رهبری دارند، نبوغ سیاسی، تسلط به مسایل اجتماعی یا زندگی ساده رهبری از زبان بیگانگان می‌شنویم متوجه می‌شویم گاهی بیگانگان ولی فقیه ما را بیشتر از ما میشناسند.

امام جمعه شهرستان فومن در پایان تاکید کرد: وقتی شناخت باشد قطعا پیروی و دلدادگی بیشتر خواهد شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه