تعاون روستایی گیلان توزیع بذر گواهی شده برنج را آغاز کرد

مدیر تعاون روستایی گیلان از آغاز توزیع بذرگواهی شده برنج از امروز “شنبه” در بین شالیکاران این استان خبر داد.

تعاون روستایی گیلان توزیع بذر گواهی شده برنج را آغاز کرد

به گزارش ۸دی، عباس جعفرپور اظهار داشت: حدود ۲ هزار و ۲۰۰ تن بذرگواهی شده برنج امسال برای توزیع بین شالیکاران در گیلان تولید شده که نزدیک به یک هزار و ۱۰۰ تن توسط شبکه تعاونی روستایی استان انجام گرفته است.

وی با اشاره به توزیع بذرگواهی شده برنج در مراکز کارگزاری های اتحادیه تعاونی های روستایی شهرستان های مختلف استان گیلان خاطر نشان کرد: شالیکاران علاقمند برای دریافت بذرهای بوجاری شده می توانند به این مراکز در شهرستان محل سکونت خود مراجعه کنند.

وی  با بیان اینکه بذرهای گواهی شده برنج به صورت یارانه ای کیلویی ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش می رسد، اضافه کرد: بذرهای گواهی شده برنج بر اساس میزان اراضی شالیزاری هر کشاورز با توجه به حواله یا هماهنگی های انجام شده از سوی جهادکشاورزی توزیع می شود.

مدیر تعاون روستایی گیلان بیان داشت: با توجه به اینکه در این استان برنج از نوع هاشمی مورد استقبال است لذا تولید ما در بذرهای بوجاری با توجه به نیاز گیلان و کشور  از نوع هاشمی است.

وی با اشاره به خلوص بذرهای بوجاری شده برنج تصریح کرد: در بذرهای بوجاری شده ضایعات وجود ندارد لذا این مهم برای کشاورزی مقرون به صرفه است ضمن اینکه در اراضی شالیزاری استفاده شده از بذرهای بوجاری، محصول یکنواخت رشد کرده، برداشت با ماشین آلات راحتر است و در بازار آسان تر به فروش می رسد.

جعفرپور با بیان اینکه میزان تولید بذرهای بوجاری شده برنج امسال در گیلان افزایش یافته، خاطر نشان کرد: سال گذشته یک هزار و ۶۰۰ تن بذربوجاری شده در این استان تولید شد و قرار است تا سال آینده با افزایش تولید بذرهای بوجاری شده این میزان به سه هزار و ۲۰۰ تن برسد.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

بیشترین اراضی شالیکاری استان نیز در شهرستان‌های رشت و صومعه سرا واقع است.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه