رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گیلان در گفت و گو با 8دی:

رتبه ۱۴ ایران در جهان از نظر میزان تولیدات علمی/ هر کشوری که می خواهد قدرت جهانی داشته باشد باید در دانش رشد کند

محمد دوستار با بیان اینکه ایران در سایه توجهات جمهوری اسلامی در تولید مقامات علمی در منطقه در برخی از رشته ها رتبه اول را دارد گفت: همچنین ایران از نظر میزان تولیدات علمی در جهان جز ۱۴ رتبه اول و بسیار ممتاز است.

رتبه ۱۴ ایران در جهان از نظر میزان تولیدات علمی/ هر کشوری که می خواهد قدرت جهانی داشته باشد باید در دانش رشد کند

محمد دوستار، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در گفت و گو با خبرنگار هشت دی، با بیان اینکه دستاورد های انقلاب اسلامی قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست‌ اظهار کرد: در حوزه آموزش عالی و پژوهش و فناوری تعداد دانشجویان ما با قبل از انقلاب و بعد آن قیاس مع الفارق است.

دوستار افزود: تعداد دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، توسعه آنها، مقاطع مختلف تحصیلی، پژوهش های مختلف اعم از بنیادی، کاربری، فناوری های تولید شده، مراکز رشد پژوهشکده‌ها، تنوع دانشگاه های مختلف اعم از دانشگاه سراسری، پیام نور، آزاد اسلامی، علمی کاربردی، غیر انتفاعی مجازی نشان دهنده توجه جدی متولیان انقلاب اسلامی و مدیران در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عرصه دانش است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان دانش را قدرت و یکی از ابزارهای در دست استکبار دانست افزود: هر کشوری که می خواهد قدرت جهانی داشته باشد باید در دانش رشد کند.

رتبه ۱۴ ایران در جهان از نظر میزان تولیدات علمی

وی با بیان اینکه ایران در سایه توجهات جمهوری اسلامی در تولید مقامات علمی در منطقه در برخی از رشته ها رتبه اول را دارد گفت: همچنین ایران از نظر میزان تولیدات علمی در جهان جز ۱۴ رتبه اول و بسیار ممتاز است.

دوستار در رابطه با تفاوت های کمی و کیفی قبل و بعد از انقلاب، بیان کرد: قبل از انقلاب تعداد مراکز آموزشی عالی ۲۲۰ بود و الان حدود ۲ هزار و ۶۰۰ مرکز داریم، همینطور جمعیت دانشجویی در سال ۵۷، ۱۷۵ هزار نفر بود و الان نزدیک به ۴میلیون نفر دانشجو داریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با اشاره به اینکه رتبه علمی ما در حال حاضر در منطقه اول و در جهان ۱۴ است خاطر نشان کرد: از نظر ثبت اختراع در سال ۵۷ در جهان رتبه ۳۸ بودیم و الان رتبه ۷ دنیا را داریم و همینطور از نظر علم نانو در سال ۵۷ رتبه ۵۸ جهان را داشتیم در حالیکه اکنون رتبه ۱۶ جهان متعلق به ما است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه انتشار مدارک علمی اعم از مقاله ها و پژوهش ها نرخ رشد علمی ایران حیرت انگیز است گفت: اکنون ۱۱ برابر متوسط جهان و رتبه اول منطقه را داریم در حالیکه در سال ۵۷ رتبه پنجم بودیم که این رشد علمی به خصوص در ثبت مقالات علمی در جهان برای همه حیرت انگیز است که این امر مهم در سایه تلاش شبانه روزی جوانان ایران زمین است که توانستند این رتبه های خوب را در جهان بدست بیاورند.

دوستار در ادامه‌ با اشاره به اینکه قبل از انقلاب فقط در حوزه بهداشت و درمان، اکثر بیمارستان دولتی در شهرستان ها پر از پزشکان خارجی بود گفت: اکنون ایران در بسیاری از حوزه های تخصصی و پیوند های مختلف کلیه، قرنیه چشم و .. یک مرجع شده و بسیاری از عمل جراحی های سنگین توسط اندیشمندان ایرانی انجام می‌شود.

ایران قطب ممتاز جهان در حوزه های نانو، فناوری هسته ای، پزشکی هسته ای و…

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با تاکید بر اینکه حوزه های نانو و فناوری هسته ای و استفاده از آنان در حوزه برق و پزشکی هسته ای، ایران یکی از قطب های ممتاز جهان است اذعان کرد: در مقاطع مختلف تحصیلی علاوه بر اینکه نیاز به اعزام دانشجو به خارج از کشور نداریم بلکه خیلی از تخصص ها را جهانیان در ایران آموزش می‌بینند که نشان دهنده‌ توجه جدی جمهوری اسلامی ایران به مقوله دانش است.

وی با اشاره به وجود گستردگی در آموزش عالی گفت: اکنون بسیاری از تخصص ها در همه استان‌ها دایر است و نیازی به مهاجرت نیست.

دوستار با بیان اینکه حتی تعداد دانشجویان بعد از انقلاب با قبل آن قابل به مقایسه نیست افزود: اکنون هرکسی اراده کند در دانشگاه درس بخواند می‌تواند به راحتی به نزدیک ترین دانشگاه محل زندگی خود مراجعه کند؛ از کارمند تا خانم خانه دار امکان تحصیل در دانشگاه ها را دارند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با بیان اینکه در نسبت ارتقای مدارج علمی نیز در سازمانهای اداری با قبل از انقلاب نیز مقایسه ای نمیتوان کرد گفت: در حوزه های فناوری توجه ویژه ای به مراکز رشد، پارک های علم آوری، هسته های فناور و شهرک ها و شرکت های دانش بنیان شده ثبت اختراعات متنوع، تولیدات فناوری متنوع و … شده است.

یکی از معیارهای رقابت در بین دانشگاه ها تولید ثروت از فناوری و تجاری سازی محصولات دانش است.

وی با بیان اینکه دانشگاه های ما از مرز گسترش دانش و ترویج دانش و تولید علم به مرحله تولید فناوری و ثروت دست پیدا کردند افزود: الان یکی از معیارهای رقابت در بین دانشگاه ها تولید ثروت از فناوری و تجاری سازی محصولات دانش است.

دوستار افزود: در رنکینگ دانشگاهی نیز دانشگاه های ایران رتبه های خوبی در منطقه دارند، از لحاظ کمی در فارغ‌التحصیلی رشته‌های مهم جهانی رتبه های خوبی داریم.

اهمیت نظرات دانشجویی در فرایند تصمیم گیری ها

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با اشاره به اهمیت ایجاد فضا برای اعمال نظرات دانشجویی در فرایند تصمیم سازی ابراز کرد: تشکل های متنوع مختلف دانشجویی در دانشگاه ها عرصه را برای دیدگاه های مختلف مهیا کرده است؛ قبل از انقلاب اگر هم تشکلی وجود داشت سفارشی شده و جهت دار بود و از یک یا دو مطلب از کشور تجاوز نمی‌کرد اما الان با توجه به سلیقه ها و گرایش های سیاسی مختلف زمینه برای فعالیت های سیاسی، فرهنگی و معنوی فراهم است.

وی با تاکید بر توجه جدی در دانشگاه ها در بحث کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی خاطرنشان کرد: این فضا برای دانشجویان فراهم شده تا دیدگاه ها و نقد و نظرات، مطالبات به حق خود را ارائه دهند و زمینه را برای تصمیم گیری های مناسب ایجاد کنند.

دوستار ادامه داد: دانشجویان در فرایند های مختلفی که نیازمند ‌مشارکت آحاد مختلف جامعه به خصوص مناسبت های ملی که اوج آن در انتخابات است نقش محوری در ایجاد شور، هیجان و ارائه دیدگاه ها برای انتخاب فراهم می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با بیان اینکه این بستر سازی که در حوزه مشارکت فراهم می‌شود زمینه تمرین اجرایی و مدیریتی را برای دانشجویان فراهم می‌کند گفت: ارتقای کرسی های نظریه پردازی و آزاد اندیشی یکی از فاکتورهای مهم در رتبه بندی دانشگاه ها است به طوری که الان علاوه بر مباحث پژوهشی و تولید ثروت از فناوری به عنوان فاکتور های مهم، تعداد این کرسی ها در رتبه بندی دانشگاه ها نیز موثر است.

وی با اشاره به اینکه توانمندی عمومی و توانمندی مهارتی فارغ‌التحصیلی دانشجویان در مقایسه با کشورهای منطقه بسیار بالا است گفت: دانشجویانی که بنا بر دلایلی به خارج از کشور اعزام می‌شوند اذعان دارند که کیفیت ارتقای علمی دانشگاه‌های ممتاز ما واقعا در مقایسه با کشورهای دیگر بالا است و هم اکنون آخرین دستاوردهای علمی در دانشگاه ها توسط اساتید و همکاری خود دانشجویان در معرض نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه