افزایش چندبرابری کود و سم معضل کشاورزان؛

گیلان رتبه پنجم در تولید مرکبات کشور/ ضعف دولت در قطع دست واسطه گران در عرضه محصولات کشاورزی

گیلان در رتبه پنجم تولید مرکبات در کشور را دارا است و دومین استان تولیدکننده کیوی کشور است، به نوعی که کیوی استراتژیک ترین محصول باغی صادراتی گیلان محسوب می شود این در حالی است که حذف واسطه گران و ایجاد زیر ساخت های مناسب راه حل مناسبی در حمایت از تولید و مصرف کننده محصولات کشاورزی است.

گیلان رتبه پنجم در تولید مرکبات کشور/ ضعف دولت در قطع دست واسطه گران در عرضه محصولات کشاورزی

به گزارش هشت دی، گیلان از قطب های تولید کیوی در ایران است و بیش از ۴۵درصد کیوی های گیلان به دیگر کشورها صادر می شود.

ایران در رده هفتم تولید کیوی جهان قرار دارد و گیلان دومین استان تولیدکننده کیوی کشور است، به نوعی کیوی استراتژیک ترین محصول باغی صادراتی گیلان محسوب می شود این در حالی است که حذف واسطه گران و ایجاد زیر ساخت های مناسب راه حل  مناسبی در حمایت از تولید و مصرف کننده محصولات کشاورزی است.

هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق بازگانی، کشاورزی و معادن گیلان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار هشت دی، با اشاره به افزایش صادرات کیوی نسبت به سال گذشته از استان گیلان به بازار روسیه اظهار کرد: کریسمس و ژانویه زمان مناسبی برای صادرات مرکبات بویژه کیوی از طریق مرز زمینی آستارا است و امسال بدلیل افزایش قیمت ها صادرکنندگان برای صادر کردن کیوی ترغیب شدند و به همین دلیل میزان صادرات کیوی افزایش پیدا کرده است.

تیزهوش تابان با بیان اینکه بسیاری از تولیدات کشور از طریق مرز زمینی آستارا خارج می شوند، افزود: عمده محصولات صادراتی استان گیلان کیوی، پرتقال از مازنداران، صیفی جات از جیرفت کرمان و سایر استان های کشور محصولات و کالاهای خود را از این مسیر به خارج از کشور صادر می کنند.

مرتفع ساختن محدودیت ها و ارتقاء‌بخشیدن زیر ساخت ها در جهت افزایش صادارات

رئیس اتاق بازگانی، کشاورزی و معادن گیلان با تاکید بر اینکه صادرات کاری تخصصی و نیازمند به زیرساخت ها و امکاناتی ویژه است گفت: هرکالایی به راحتی قابلیت صادرات ندارد از طرفی دیگر برای صادرات کالا باید زیرساخت های مناسب در بحث ناوگان زمینی، مرزها و…آماده و مناسب باشند.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی و نقشه راهی برای صادرات کالاها از طریق مرز های دریامحور، افزایش کامیون ها و کانتینرهای یخچالدار، کشتی های مخصوص صادرات و مرتفع ساختن محدودیت ها و ارتقاء‌بخشیدن زیر ساخت از جمله اقداماتی است که دولت می بایست در جهت افزایش صادرات انجام دهد.

تغییر آیین نامه و بخشنامه ها مانعی در راه صادرات

تیزهوش تابان با اشاره به تغییر آیین نامه ها در مدت زمان کوتاه گفت: در جهت کمبود داخلی و تنظیم بازار اولین کاری که انجام میشود تغییر در صادرات و تدوین آیین نامه و بخشنامه های جدید است که مانع پیشروی امور در سایر بخش ها میشود، امیدواریم روزی برسد که یک بخشنامه به مدت حداقل ۱۰سال بدون تغییر و ثابت باقی بماند.

برداشت ۱۹۰هزار تن مرکبات از باغ های گیلان

منوچهر پارسافر مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در گفتگو با خبرنگار هشت دی، در تشریح برداشت محصول مرکبات در استان گیلان اظهار کرد: تاکنون حدود ۱۵درصد محصولات جمع آوری شده است و پیش بینی میشود امسال ۱۹۰هزارتن مرکبات از باغات استان برداشت شود‌.

پارسافر با بیان اینکه سطح زیرکشت مرکبات در گیلان بالغ بر ۱۱هزار و ۱۶۳هکتار است افزود: ۹۰درصد مرکبات شامل پرتغال از ارقام تامسون، خونی و محلی، ۵درصد تولیدات نارنگی و ۵درصد دیگر شامل سایر مرکبات مثل گریپ فروت، نارنج، دارابی و بالنگ است.

۱۰هزارتن افزایش برداشت کیوی نسبت به سال گذشته

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به افزایش برداشت کیوی در مقایسه با سال گذشته گفت: گیلان در برداشت کیوی در وضعیت مطلبوبی به سر میبرد، پیش بینی میشود امسال بالغ بر ۱۹۰هزار تن برداشت کیوی داشته باشیم که در مقایسه به سال گذشته ۱۰هزار تن بیشتر است.

وی از کیوی بعنوان یک محصول صادراتی و استراتریک یاد کرد و افزود: بیشترین صادرات محصول صادراتی استان گیلان کیوی است که حدود ۵۰درصد این محصول به کشورهای حوزه خلیج فارس، آذربایجان، روسیه، گرجستان ، عراق و هند صادر میشود.

پارسافر درباره طرح توسعه باغات استان گیلان گفت: از طریق یارانه نهال، نهال های سالم و استاندارد برای کسانی که میخواهند در طرح توسعه یا اصلاح باغات شرکت کنند کمک میشود که از این طریق بتوانند باغات خود را بویژه در خصوص ارقامی که قابلیت سازگاری با شرایط اقلیمی استان را دارند توسعه دهند.

 ۱۷ استان کشور در تولید مرکبات فعالیت دارند

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به رتبه پنجم گیلان در کشور در تولید مرکبات بیان کرد: ۱۷ استان کشور در تولید مرکبات فعالیت دارند که استان گیلان در رتبه پنجم قرار دارد و مازندران بدلیل اینکه سطح زیر کشت باغات مرکبات آنها بیشتر است در رتبه اول قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه گیلان در شب عید با کمبود میوه مواجه نخواهد شد گفت: با توجه به مقدار تولیدات مرکبات و کیوی،
در کنار صادرات به استان های همجوار سعی کردیم بیشترین تولیدات خود را برای مصارف شب عید استان قرار دهیم.

پارسافر ادامه داد: ۲۶هزار بهره بردار در بحث مرکبات در استان گیلان فعالیت میکنند و شهرهای رودسر، املش و لنگرود بیشترین ظرفیت تولید را دارند، بر اساس پیش بینی های انجام شده میوه مصرفی مردم برای شب عید تامین است و گرانی احتمالی میوه به دلیل کمبود میوه نخواهد بود و به عوامل متعدد و واسطه ها بازمیگردد.

باغدار نمونه رودسر و کسب برچسب میوه سالم با نظارت جهاد کشاورزی

شهاب صادقی باغدار نمونه رودسر در سال جاری نیز در گفتگو با خبرنگار هشت دی درباره متراژ و میزان محصول قابل برداشت خود اظهار کرد: در حال حاضر تعداد هزار و ۱۰۰نهال در باغ وجود دارد که میانگین میزان باردهی هر نهال ۷۰ کیلوگرم است، ۷۰۰ نهال در حال حاضر بارور هستند و امسال ۵۰ تن کیوی از باغ برداشت کردیم.

وی در تشریح روند انتخاب باغدار نمونه گفت: امسال موفق به کسب عنوان باغ سالم و باغدار نمونه شدم و در نتیجه به محصولات باغ برچسب میوه سالم چسبانده میشود، این برچسب نشان میدهد که محصول عاری از مواد مضر شیمیایی است و در نتیجه فروش بهتری خواهد داشت و مشتری پسند است.

صادقی ادامه داد: جهادکشاورزی مسئولینی را جهت سرکشی از باغ ها به لحاظ آزمایش و بررسی کوددهی، نوع خاک، آب دهی و…تعیین میکنند، زیرا گاهی برخی باغداران به درختان کود تزریق می کنند یا با سم پاشی های بی موقع باعث می شوند میوه مرغوب و سالم نباشد‌ به همین منظور افرادی از جهاد هفته ای دوبار به باغ ها سرکشی و نظارت مستقیم دارند.

باغدار نمونه رودسری درباره وضعیت صادرات محصول کیوی باغ خود گفت: بخشی از این محصولات به صورت مستقیم به شهرستان های شیراز ،تبریز، قم و تهران بارگیری و صادر میکنیم و بخشی دیگر از طریق سازمان تعاون به جهت تنظیم بازار شب عید از کشاورزان خریداری میشود.

وی تصریح کرد: برای ارسال محصولات خود به خارج از کشور از واسطه کمک می گیریم و معمولا کشاورزان شرایط ارسال مستقیم ندارند زیرا به جهت خریدار و دریافت پول دچار مشکل می شوند هرچند وجود واسطه باعث کم شدن سود دریافتی میشود اما واسطه ها مشتری ثابت دارند.

افزایش چندبرابری کود و سم معضلی برای کشاورزان

صادقی از کود و سم بعنوان معضلی برای کشاورزان نام برد و گفت: معمولا میزان باردهی و کیفیت محصول هرساله متفاوت است و با افزایش کیفیت قیمت نیز افزایش پیدا میکند اما مشکل اصلی کشاورزان افزایش دو تا سه برابری قیمت کود و سم است در صورتیکه قیمت خرید میوه از کشاورزان تغییر چندانی نکرده است.

این باغدار نمونه با اشاره به تفاوت قیمت میوه نسبت به سر باغ و در بازار بیان کرد: تا حدود ۱۰سال قبل خودمان در میادین میوه و تربار تهران عرضه مستقیم مرکبات و کیوی داشتیم ولی دولت عرضه مستقیم مرکبات را در میادین تره بار را مزایده ای کرده است.

واسطه های بین باغداران و مردم عامل گرانی میوه

وی ادامه داد: در حال حاضر واسطه ها در هر کاری ورود کردند و از طرفی دیگر هیچ میوه و مرکبات داری نمیتواند به صورت مستقیم به آن میادین ورود کند و در گذشته بدلیل نبود واسطه هزینه ها برای مردم و کشاورزان مقرون به صرفه تر بود.

صادقی با بیان اینکه در سالهای قبل سازمان میادین برای واگذاری میادین میوه و تره بار طبق مدارک کشاورزی و مرغوبیت محصولات جایگاهی را برای کشاورزان تعیین میکرد افزود: در حال حاضر اگر همان مکان را کشاورزان بخواهند اجاره کنند باید حداقل ماهی ۲۰ ـ ۳۰ میلیون تومان پرداخت کنند، دولت با این روند دسترسی مستقیم مردم به کشاورزان را قطع کرده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه