هشت دی گزارش می دهد:

کاهش ۲۰ تا ۴۰درصدی قیمت پسته و بادام/ استقبال مردم از آجیل های محلی + قیمت انواع میوه در بازارهای گیلان

بازار شب یلدا با وجود شرایط نامناسب اقتصادی، رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.

کاهش ۲۰ تا ۴۰درصدی قیمت پسته و بادام/ استقبال مردم از آجیل های محلی + قیمت انواع میوه در بازارهای گیلان

به گزارش ۸دی، بازار شب یلدا با وجود شرایط نامناسب اقتصادی، رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.

این در حالی است که سال گذشته مغازه های آجیل فروشی به سبب رشد چندبرابری قیمت در کما به سر می بردند چرا که بسیاری از خانوارها آجیل را از سفره شب یلدا خود حذف کردند‌.

حال به سراغ مسئولان ذیربط می رویم تا از آخرین وضعیت بازار آجیل و خشکبار شب یلدا و تاثیر رشد چندبرابری تولید بر قیمت و وضعیت تقاضا با خبر شویم:

** از کاهش ۴۰ درصدی قیمت پسته تا کاهش ۲۰درصدی آفتاب گردان و بادام درختی 

حمید انزانی در گفتگو با خبرنگار هشت دی در خصوص وضعیت آجیل برای شب یلدا، اظهار کرد: امسال آجیل بدلیل عدم استقبال مردم در اقلام مختلف کاهش قیمت داشته است.

وی تصریح کرد: پسته بین ۳۰ تا ۴۰ درصد و سایر اقلام مثل کدو گوشتی، آفتاب گردان و بادام درختی حدود ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش قیمت داشته است.

رئیس اتحادیه صنف آجیل و خشکبار رشت دلیل اصلی را بالا رفتن بیش از اندازه قیمت ها در سال گذشته عنوان کرد و گفت: افزایش بیش از اندازه قیمت های انواع آجیل در سال گذشته موجب شده تا آجیل جزء کالای لوکس باشد و از سبد خانوارها خارج گردد.

وی ادامه داد: به دلیل افزایش قیمت ها استقبال سال گذشته مردم خیلی پایین بود اما امسال قیمت انواع اقلام آجیل کاهش یافته است.

انزانی در خصوص استقبال مردم با توجه به کاهش قیمت آجیل، بیان کرد: باز هم آنطور که باید آجیل فروش های ما راضی باشند، نیستند زیرا مردم بیشتر به سمت آجیل های محلی که شامل برنج های سرخ شده و سویا سوق یافتند.

 

** استقبال مردم بیشتر به سمت آجیل های محلی است

معاون اتاق اصناف گیلان تصریح کرد: استقبال مردم بیشتر به سمت آجیل های محلی است چون قدرت خرید مردم پایین رفته و نمی توانند خرید کنند به همین دلیل سود بیشتر کسبه، اعضاء اتحادیه و به ویژه تجار در فروش بیشتر که متاسفانه قیمت ها اینقدر بالا رفته که اقشار متوسط و دهک های پایین جامعه خرید کنند.

وی در خصوص برنامه ریزی و تدابیر برای رفع این مسئله اظهارکرد: تجار، خرده فروشان و عمده فروشان از حداقل سود بهره می برند و سود آنها در دراز مدت در فروش بیشتر که متاسفانه بدلیل افزایش قیمت ها از سبد کالا خارج و بعنوان کالای لوکس در بازار عرضه می شود.

انزانی ادامه داد: این افزایش قیمت و عدم استقبال مردم برای خرید آجیل فروش های ما متضرر هستند‌.

 

** افزایش جزئی قیمت میوه در بازار شب یلدا/ هزینه های حمل و نقل بار شهری گران است

همچنین ابراهیم حسنی بوساری در خصوص خرید میوه شب یلدا، اظهارکرد: هر سال این سنت را داریم و مردم برای خرید مراجعه می کنند.

وی در خصوص قیمت انواع میوه، تصریح کرد: یک مقدار قیمت میوه ها افزایش یافته که این هم بدلیل عرضه و تقاضاست.

رئیس اتحادیه صنف میوه و تره بار رشت ادامه داد: قیمت نارنگی از ۳ هزار به ۴ هزار، نارنگی پیچ از ۴ هزار به ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار، پرتقال در حال حاضر همان ۱۸۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰، ازگیل از ۷ هزار تا ۱۳ هزار، هندوانه تا هفته گذشته ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ و دیروز تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و انار لبا افت قیمت تا چهارشنبه ۸ تا ۹ هزار تومان بود که دیروز تا اخر وقت قیمت آن پایین آمد.

وی با بیان اینکه چون عرضه و تقاضا وجود دارد و میوه و تره بار را نمی توان زیاد نگه داشت، گفت: قیمت میوه و تره بار صبح یک قیمت و ظهر یک قیمت دیگر می باشد.

بوساری در خصوص استقبال مردم برای خرید میوه نسبت به پارسال، افزود: استقبال مردم خوب است و خرید می کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت بنزین هزینه های داخل شهر گران و زیاد است اما ماشین های که از راه های دور می آیند طبق تعرفه ای که دولت اعلام کرده، حساب می کنند.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار رشت گفت: میوه ها در سطح کشور بسته بندی نیست اگر این امر صورت گیرد نه فروشنده نه خریدار دغدغه فروش و خرید ندارند.

وی در خصوص بسته بندی میوه ها، خاطرنشان کرد: متاسفانه چندین سال صحبت بسته بندی میوه هاست برای شکیل و زیبایی میوه ها اما هنوز سنت قدیمی است یک مقدار از جعبه های چوبی به جعبه های ۱۰ تا ۱۵ کیلویی تبدیل شده و آنگونه که باید بسته بندی کنند، انجام نمی دهند.

بوساری بیان کرد: در اصفهان به را بسته بندی کردند اما کارتن های آن سنگین است.

وی خاطرنشان کرد: بسته بندی میوه ها خیلی بهتر و شکیل تر است و این موجب افزایش قیمت نمی شود و به مروز رمان پایین می آید.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار رشت در خصوص قیمت پرتقال توسط دولت، گفت: ۲ شب پیش دولت قیمت پرتقال را ۴ هزار و ۵۰۰ اعلام کرد این موجب شد که باغداران برای فروش ناز کنند.

بوساری خاطرنشان کرد: در مازندران همه در زمینه میوه و مرکبات مرفه اند چون هر فصل همه نوع دارند چه کمکی می خواهند بکنند باغدار که ۱۰۰ میلیون از فروش مرکبات و میوه بدست می آورد نیاز به کمک ندارد باید به قشر ضعیف جامعه کمک کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه