هشت دی گزارش می دهد؛

” وارش ” نماد مادر گیلانی است/ مردم مواظب “پهلوان پنبه‌ های سیاسی‌ کار ورشکسته” باشند!

“وارش” نماد زن گیلانی است که با سلحشور از خطه قهرمان پرور گیلان تا آخرین لحظه پای شرافت و اعتقادش می ماند و غیورانه محیطی پر از کینه ، بدبینی و نفرت را با عشق مادرانه به بهشتی واقعی و ماندگار تبدیل میکند

” وارش ” نماد مادر گیلانی است/ مردم مواظب “پهلوان پنبه‌ های سیاسی‌ کار ورشکسته” باشند!

به گزارش ۸دی؛ چند روزی است سریال “وارش” از شبکه ۳ سیما در حال پخش است، این در حالی است که برخی رسانه های استان سعی می کنند با فضا سازی و تحریک قومیتی و با برداشت های”عجولانه” به گونه ای به مردم القاء کنند که  این سریال  می‌خواهد به تعصب و غیرت مردم گیلان توهین کند.

این وسط  هم بشنوید از  سیاسی کار  ورشکسته ای  که با رسانه وابسته به خود سعی کرده از این فیلم نهایت بهره برداری را کرده و در این روز ها که با عدم کفایت و درایت خود و البته وعده های ریز و درشت عملی نشده خود، نفس های آخر را  می کشد در قامت یک” قهرمان پنبه” هم شده، ظاهر شود تا شاید در  این ره‌آورد حتی به قیمت تحریک و تشویش اذهان عمومی از عواطف مردم سوء استفاده کند تا شاید چند نفری را با خود همراه کنند.

اما  شرح داستان  سریال وارش؟

قصه مجموعه تلویزیونى وارش از سال ١٣٣٧ در مناطق شمالى ایران شروع مى شود. پس از ورود یارمحمد و همسرش طوبى به  غازیان آنها به منزل همولایتى خود میرولى  که با گیلان جان ازدواج کرده است مى روند.

در ادامه این داستان پر فراز و نشیب همسر یارمحمد در اثر زلزله فوت مى کند و یارمحمد با وارش ازدواج مى کند. با مرگ یارمحمد روى سخت زندگى، خود را به وارش نشان مى دهد اما او با شجاعت و درایت مسائل و مشکلات را یکى پس از دیگرى پشت سر مى گذارد و در کنار فرزند خود جاوید، یوسف فرزند یارمحمد را هم مادرانه  و دلسوزانه بزرگ مى کند و به عنوان مادرى قهرمان از خطه گیلان نقشى به یادماندنى را به نمایش مى گذارد.

در کنار وارش دیگر شخصیتهاى مثبت شمالى همچون پیله آقا، گیلان جان، صادق در این رویارویى با سختیها به یارى او مى آیند و کمک مى کنند که روى پاى خود بایستد و ضمن اداره زندگى، فرزندانى برومند و شجاع از خود به یادگار بگذارد که یکى از آنها به مقام جانبازى نائل مى آید.

در کفه دیگر ترازو تراب و نوچه هاى او به عنوان شخصیتهاى منفى وارد داستان شده اند که پس از اتفاق بزرگى که براى تراب رخ مى دهد منفى بودن او کم رنگ مى شود و در لحظه اى که همه چیز براى وصال او با وارش مهیا است تصمیمى متفاوت مى گیرد.

در سوى دیگر داستان با ورود ملنگ از همشهریهاى جنوبی یار محمد به داستان و نمایش رفتارهاى منفى او این نکته براى بیننده روشن مى شود که در هر قوم و قبیله، و شهر و دیارى آدمهاى مثبت، منفى و خاکسترى در کنار هم زندگى مى کنند و نگاه متعصبانه به افراد و قومیتها غلط است.

تراب به عنوان نقش منفى سریال که خودش هم شمالى است براى تحریک همشهریهایش در حالى به غلط از واژه بى غیرت استفاده مى کند که سریال پر است از شمالى هاى غیرتمندى همچون پیله آقا، وارش، صادق، گیلان جان، جاوید و ….

در گفتگویی که با دست اندرکاران این سریال صورت گرفته : قهرمان اصلی این سریال “وارش” است. زنی سلحشور از خطه قهرمان پرور گیلان که تا آخرین لحظه پای شرافت و اعتقادش می ماند و غیورانه محیطی پر از کینه ، بدبینی و نفرت را با عشق مادرانه به بهشتی واقعی و ماندگار تبدیل میکند و در ادامه ، اقوام مختلف آنچنان در هم می آمیزند و ممزوج میشوند که تبدیل به دستی یگانه شده و تمام مهاجران، با ورود به خطه ی فرهنگ خیز شمال بالاخص گیلان ، در فرهنگ و تمدن آن سرزمین چنان حل میشوند که با حفظ هویت ایرانی ، رنگی از آن سرزمین را به خود گرفته و فرزندانشان در هویت ملی شمال کشور حل خواهند شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
عماد
وارش از یارمحمد خواستگاری میکنه ! این نماد مادر گیلانیه !؟ کجای رسم و رسوم ما زنان از مردان خواستگاری میکنن؟ تمام نقش های احمق سریال لهجه گیلکی دارن حتی نقش منفی مراد هم لهجه نداره ... لازم نیست تعصب قومیتی داشته باشی شما چشماتو باز کن سریال مزخرف رو ببین بعد بگو
محمد
سلام توهین این سریال به مردان گیلانی روشنه، قهرمان بودن وارش هم مشکلی رو حل نمی کنه، شما هم به جای این که ماجرا رو سیاسی کنید ، یکپارچه جلوی این سریال سخبف بایستید.
پ
این سریال سراسر توهین بود
در حاشیه