رئیس سازمان سینمایی کشور:

شورای استان‌ها در حوزه سینما تشکیل می‌شود

رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه شور و نشاط خوبی در استان گیلان در حوزه سینما وجود دارد، گفت: درصدد تشکیل شورای استان‌ها در حوزه سینما هستیم.

شورای استان‌ها در حوزه سینما تشکیل می‌شود

به گزارش هشت‌دی، محمد خزاعی امروز در جمع هنرمندان سینمایی گیلان در تالار مرکزی رشت ضمن اشاره به جایگاه خوب ایران در سینمای دنیا اظهار کرد: شور و نشاط خوبی در استان گیلان در حوزه سینما وجود دارد. متأسفانه در زمینه‌های مختلف نسبت به سینما کم‌توجهی شده که نیازمند اصلاح است و اقداماتی نیز در این راستا صورت‌گرفته است.

وی با اشاره به مسئله زیرساخت‌ها به‌عنوان معضل اصلی در حوزه سینما در سطح استان گیلان افزود: تا مهر سال ۱۴۰۰ حدود ۵۷۰ سالن فعال در کشور وجود داشت درحالی‌که بیش از ۲۲۰ شهر که بالغ بر صدهزار جمعیت دارند فاقد سینما بودند؛ لذا یک برنامه چهار سال در جهت توسعه حدود ۴۳۰ سالن معادل با ۸۵ درصد رشد در نظر گرفته شده است. اکنون حدود ۲۳۴ سالن طی دو سال گذشته افتتاح شده است و تا پایان سال این تعداد به ۳۰۰ سالن خواهد رسید؛ اما ناگفته نماند این توسعه زیر ساخت زمان‌بر خواهد بود.

رئیس سازمان سینمایی کشور با اشاره به اینکه سینما باید به یک جریان ملی و گفتمانی در کشور مبدل شود تا موردتوجه مسئولین قرار بگیرد؛ چون سینما یک فضای فرهنگی، سرگرمی و تضارب اندیشه‌ها است، تصریح کرد: طبق مصوبه شورای‌عالی سینما، شهرهای دارای بیش از صدهزار جمعیت باید به سینما مجهز شوند؛ اما فارغ از دولت، بخشی از این حوزه باید به بخش خصوصی واگذار گردد.

خزاعی بر اهمیت جایگاه تهیه‌کنندگی در راستای رونق صنعت سینما تأکید کرد و گفت: برای فعال‌سازی صنعت فیلم‌سازی نیازمند فعالیت تهیه‌کنندگان هستیم تا سایر عناصر در کنار هم قرار بگیرند؛ لذا تمام دوستانی که بتوانند حول محور استان تولیدات بومی داشته باشند مجوز دریافت خواهند کرد.

وی از تشکیل تشکل‌های صنفی در حوزه سینماگران در استان خبر داد و گفت: فارغ از انجمن سینما، هیچ جایی برای گفتگو و تصمیم‌گیری در این حوزه وجود ندارد که این مسئله گواه بر ضرورت شکل‌گیری این تشکل‌ها است؛ لذا از طریق سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی و تصویب آیین‌نامه توسط شورای‌عالی انقلاب هستیم تا با تشکیل این تشکل‌ها، شاهد اقدامات سازنده‌ای در سطح استان باشیم.

شورای استان‌ها در حوزه سینما تشکیل می‌شود

این مسئول تصریح کرد: درصدد تشکیل شورای استان‌ها در حوزه سینما هستیم، این شورای‌عالی سینما در مرکز به ریاست معاون رئیس جمهور و هفت هنرمند متشکل از اعضای حقیقی، وزیر ارشاد، آموزش‌وپرورش، امور خارجه است که به دنبال تشکیل مشابه آن در استان با اشخاص حقیقی و حقوقی در جهت شناسایی ظرفیت سینمای استان هستیم.

رئیس سازمان سینمایی کشور افزود: بیش از ۴۰ سال است که در سینما درگیر چالش بازنشستگی هستیم این در حالی است که سینماگران پیشکسوت با حداقل مبلغ در حال بازنشستگی هستند؛ لذا پیگیری این مسئله یک اقدام مهم در راستای معیشت هنرمندان است.

خزاعی به مسئله چالش بودجه در حوزه سینما اشاره و عنوان کرد: مجموع کل بودجه سینما در ایران حدود ۴۰۰ میلیارد است و اقتصاد در حوزه فرهنگ و هنر مورد غفلت واقع شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم تا ۳۰ درصد از برنامه‌های پیش‌بینی شده در سطح استان گیلان تا سال جاری اجرایی شود؛ اما ناگفته نماند که بسیاری از این مشکلات، ریشه‌ای و مربوط به زیرساخت‌ها است و نیازمند بودجه‌ای مجزا در هر استان هستیم.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه