شعار جدایی ندهید؛ آستارا پاره تن گیلان است

روزهای آخر هفته و تعطیلات رسمی و غیررسمی خودروهایی با شماره پلاک ایران ۹۱ که متعلق به استان اردبیل می باشد وارد مناطق بکر و طبیعت دیدنی و همچنین بازارهای شهرستان آستارا می شوند که می توان بسادگی دریافت که اکثریت مردم استان شما آب و هوا و حوزه بازار این شهرستان و استان را به استان اردبیل ترجیح می دهند.

شعار جدایی ندهید؛ آستارا پاره تن گیلان است

در یکی از خبرگزاری های رسمی کشور،”استاندار اردبیل” در بیاناتی تامل برانگیز و البته تکراری و نخ‌نما شده ، سخن از جدایی آستارا از گیلان و الحاق آن به اردبیل را بیان کرده است. استاندار اردبیل در اظهاراتی مدعی شده که بیشترین مراجعات مردم آستارا به اردبیل ، برای درمان و خرید و تامین بسیاری از مایحتاج خود به دلیل مسافت کم به اردبیل سفر می‌کنند و به نظر می‌رسد مردم آستارا خود راغب باشند تا به اردبیل ملحق شوند که این الحاق به سود ما نیز خواهد بود و ما قادر خواهیم بود تا به دریا و سواحل خزر اتصال پیدا کنیم.

در این راستا لازم است چند مورد را به استاندار محترم اردبیل در دولت تدبیر و امید متذکر شویم:

۱- به لحاظ تاریخی، قدیمی ترین مورخی که از آستارا نام برده‌است، ظهیرالدین مرعشی است. وی در کتاب گلستان و دیلمستان سه بار این محل را به نام «آستارا» و یک بار به نام«آستاره» آورده‌است.حمدالله مستوفی در نزههالقلوب (تالیف ۷۳۰ هجری قمری) می نویسد:گیلان از اقلیم چهارم است و در کنار دریای خزر قرار دارد.اسپهبد(آستارا) شهری متوسط است و حاصلش غله،برنج و میوه می باشد.این ناحیه گیلان،ناحیه ای آبادان ، با نعمت و توانگر است و در آنجا شهرک هایی است با منبر(مسجد).دراین شهرک ها بازارهاست.طعام مردم این ناحیه برنج است و ماهی.واز این ناحیه جاروب،حصیر مصلای نماز و ماهی به همه جهان صادر می شود.بنابراین می توان با مراجعه به تاریخ این استان و شهرستان دریافت که مردمان این منطقه هیچ گونه نیازی به تامین مایحتاج خود از اردبیل ندارند و بیان این مطلب از سوی جنابعالی واقعا جای تاسف دارد.

۲-استان گیلان پس از کهکیلویه و بویر احمد کوچکترین استان کشور است بنابراین هیچ توجیهی ندارد که گیلان بخواهد این شهرستان را به استان دیگر ببخشد و اگر چنین بود باید استان های کوچک کشور که در کنار استان های بزرگ البته از نظر وسعت قرار دارند به استان همجوار ملحق شوند که به هیچ وجه از لحاظ عقلی و علمی قابل قبول نخواهد بود.

۳- از اینکه برخی از مردم شهرستان آستارا روابط خویشاوندی با مردم استان اردبیل دارند امری غیر قابل انکار است و این ادعا که این گونه روابط یکی از عوامل اصلی در الحاق باشد کاملا امری کودکانه و غیرمنطقی است زیرا اگر چنین بود باید شهرستان خلخال که جز استان اردبیل است و به سبب روابط خویشاوندی و سببی که با شهرستان تالش دارد و همچنین با توجه به مراجعه مردم خلخال به تالش جهت خرید ملزومات مورد نیاز بایستی خلخال به گیلان ملحق می شد! آیا مصلحت می دانید؟!

۴-ملاک جدایی و الحاق یک شهرستان به استان دیگر، افاضات مسئولان در این زمینه ملاک نیست بلکه ملاک خواسته مردم و بررسی های بسیار دقیق و موشکافانه کارشناسان مجرب خواهد بود و لاغیر.

۵- الحاق آستارا به اردبیل که از سوی استاندار اردبیل مطرح شد هیچ مزیتی برای گیلان نخواهد داشت تا براحتی نگین و مروارید خود را دو دستی تقدیم استان اردبیل نماید.بنابراین می توان براحتی از سخنان استاندار اردبیل اینگونه برداشت نمود که الحاق آستارا به اردبیل تنها بخاطر منافع و توجیه اقتصادی این شهرستان برای استان اردبیل مطرح شده است و نه چیز دیگری.استاندار اردبیل گفته در صورت الحاق امتیاز دسترسی به دریای خزر به اردبیل تعلق خواهد یافت آقای استاندار(اردبیل) اگر شما جای استاندار گیلان بودید این مطلب را هضم می کردید که بدون گرفتن هیچ امتیازی یک فرصت از استانی سلب و به استان همجوارش داده شود؟

جناب آقای خدابخش استاندار محترم اردبیل به جنابعالی توصیه می کنیم که کتاب های تاریخی این مرز و بوم را بخوبی و با طماءنینه مطالعه نمایید و قطعا به این نتیجه خواهید رسید که مردم بافرهنگ و متدین شهرستان مرزی بندر آستارا از نظر نژاد و زبان و فرهنگ، متعلق به سرزمین گیل هستند و بدانید مردم این دیار به سوی حرفهای نسنجیده جنابعالی غش نمی کنند! و بدانید الحاق آستارا به اردبیل آب در هاون کوبیدن است.

جالب اینکه استاندار اردبیل اعلام داشته که بیشترین مراجعات مردم آستارا به اردبیل انجام می‌شود اما این نکته ظریف را به شما اعلام می کنیم که روزهای آخر هفته و تعطیلات رسمی و غیررسمی خودروهایی با شماره پلاک ایران ۹۱ که متعلق به استان اردبیل می باشد وارد مناطق بکر و طبیعت دیدنی و همچنین بازارهای شهرستان آستارا می شوند که می توان بسادگی دریافت که اکثریت مردم استان شما آب و هوا و حوزه بازار این شهرستان و استان را به استان اردبیل ترجیح می دهند.

و در یک کلام می توان گفت که ساحل زیبای این شهرستان جز لاینفک استان گیلان می باشد و به نوعی ساحل آستارا طبیب دردهای نهفته می باشد.

در پایان به استاندار اردبیل توصیه می‌کنیم به جای تحریک مسائل قومیتی و ارضی، برای جلب نظر مردم حوزه استحفاضی خود و عدم تکرار داستان نخ نما شده الحاق آستارا به اردبیل که در دوره هفتم مجلس(طرح شکست خورده) از سوی یکی از نمایندگان این استان مطرح شده بود، به فکر رفع مشکلات عدیده استان و همچنین رفع مشکلات خیل عظیم بیکاران استان خود پرداخته و با ارائه طرح های کودکانه و انتزاعی افکار و قلوب مردم دو استان را رنجور و خدشه دار ننمایند.

نویسنده: بهمن کاظم زاده فعال سیاسی و رسانه ای

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
سلا
به خدا این حق مردم غرب گیلان نیست شما اول بیا شرق و غرب گیلان را مقایسه کن بعد بگو که چرا ساز جدایی میزنیم! چرا تالش هنوز هم جزو مناطق محروم هست؟ چرا آستارا علی رغم درآمد زا بودنش زیر ساخت ندارد؟
رشتی در پاسخ به سلا
با سلام استان گیلان یکی از یکدست ترین استانهای ایران هست که خوشبختانه یا شوربختانه به لطف حکومت مرکزی همه نقاط آن به طور یکسان توسعه نیافته و فقیر باقی مانده است. اگه ترک هستی که بهتره که نظر ندی و بدون که از آخور همین شهر و استان و مهمان نوازیش سالها ارتزاق کردید و گرنه برادرا و خواهرای طالشی من عاشق شهر و استانشون هستند. برای اینکه خیالتون راحت بشه من، یک رشتی، زبان لال اگه روزی خدای نکرده آستارا از گیلان ... به شخصه اسلحه دست میگیرم و غیر بومی اونجا باقی نمیزارم. به شرفم حاضرم بمیرم و نبینم که مردم استانم زیر بار و قیومیت دیگری در بیان.
ارش در پاسخ به رشتی
بهتره زمانی اسلحه دستت میگرفتی که داعش هموطنانتو با بمبگذاری کشت در ضمن استارا مال اردبیل بوده و بعدا به رشت ملحق شد تو که اینهمه غیرت داری باید راضی نباشی مردم یک شهرستان بندرگاه نداشته باشند
نادر در پاسخ به رشتی
مگر اینجا تگزاس است که اسلحه بدست بگیری و هموطنانتو بکشی جالب اینجاست اشخاصی مثل شما که برای تعصاب منطقه ای و قومیتی خودتان یقه میدرانید و ارزنی تعصب ملی ندارید و اردبیل را جزو خاک کشورتان نمیدانید ما را پان ترک خطاب میکنید دنیای وارونه همین است.
پویا
من ساکن استارا هستم و مطمعنم با الحاق استارا به اردبیل وضعیت استارا بهتر خواهد شد
ماهان در پاسخ به پویا
ولله ما تو استارا زندگی میکنیم متاسفنانه استان گیلان پول استارارو .... به انزلی و رشت و سایر شهر ها میرسه انصافم خوب چیزیه
وحید
سلام من با الحاق موافقم
استارا
دیگه خسته شدیم از دست این اقایون که به استارا نمیرسن شاید اردبیل به داد استارا برسه
گیلانی سر بلند در پاسخ به استارا
ما همه جز استان گیلان هستیم همه به گویش نزدیک به هم حرف میزنیم اردبیلی ها از یه نژاد دیگه هستن درسته هممون ادم هستیم ولی اونا کجا ما کجا قدر خودمونو بدونیم استارایی های عزیز همه مشکلات حل میشه هر کی حرف جدایی رو بزنه من یکی جرش میدم.
بهزاد در پاسخ به گیلانی سر بلند
واقعا؟خیلی بخارت رفته بالا من ساز جدایی میزنم یک استارائی هستم بیا ببینم
نادر در پاسخ به گیلانی سر بلند
بد نبود اگر ارزنی هم عرق ملی داشتید و اردبیل و ترک و ... را هم هموطن میدانستید و سعادت همه را میخواستید ظاهرا ایده پان گیلک هم داریم
رامین
والله اینایی که پیغام گذاشتن که به آستارا نمی رسن، حق دارن... حق آستارا خیلی خیلی بالاتر از اینهاست... ولی دو تا سوال دارم 1- به غیر از مختصر آبادانی در منطقه سرعین که بیشتر با دست بخش خصوصی صورت گرفته و شورابیل که تنها منطقه توریستی استان اردبیل هستش شما چه پروژه مهمی رو تو اون استان دیدین که تمایل به الحاق آستارا به اردبیل دارید... 2- آیا واقعا منطقه پرآوازه فندوقلوی نمین رو تا تله کابین رفتین؟ واقعا شرم آوره که تا حالا اون منطقه یه زیر سازی خشک و خالی ندیده تا آسفالت!!! در پایان تقاضا دارم به غیر از سرعین یه شهر آبادی که بشه بیشتر از 2 ساعت در استان اردبیل توقف کرد رو نشون بدین، به روی چشم، ملحق به اردبیل می شیم.
نادر در پاسخ به رامین
میشه بفرمایید کدام شهر گیلان غیر داشته های طبیعی و خدادادی چیز ذیگری دارند که استان پرقدرت گیلان ایجاد فرموده لابد گلسار رشت یا شیطان کوه لاهیجان یا قلعه رودخان همه رو گیلان ساخته اصلا کار طبیعی و خدادادی نیستن شما اگر مناطق دیدنی مشکین شهر - نیر و پارس اباد رو ندیدین دلیل بر این نیست که وجود ندارن
گله دارم
این کار های بی خودی که بعضیا به ذهنشون و هیچ سر رشته ای از مدریت ندارن و فقط برای بزرگنمایی انجام می دن ارزشی ندارد. زمان ریاست آقای احمدی نژاد هم میخواستند استان مازندران غربی اشکیل بدن و تا لنگرود را از گیلان جدا کنند. در حالی که استان ها مازندران و اردبیل توانایی رسیدگی به امور دولتی خود را هم ندارند و مخصوصاً استان اردبیل نمی تواند نیاز های اولیه ی خود را تامین کند. از زمان دولت مشروطه در ایران مجلس استان یکم را به مرکزیت رشت انتخاب کرد که نقشه ی جغرافیایی آن تا بخش های زیادی را از استان های مجاور شامل می شد. استان گیلان از لحاظ اقتصادی بزرگترین قطب تجاری و اقتصادی شمال کشور در محسوب می شود و نیازی به تقسیمات کشوری حشوی نیست.چرا گیلانی ها حق اظهار نظر در مورد گرفتن رامسر که از لحاظ قومی ملیتی زبانی و فرهنگ و آداب و رسوم و پوشش گیاهی متعلق به گیلان است را ندارند؟ وصرفا جدا شدن رامسر از گیلان به دلیل تقسیمات اشتباه کشوری بوده است!!؟؟
سرباز سردار بزرگ جنگل
اگر اردبیل استان توانمندی بود که صدها و هزاران نفر مهاجر اردبیلی آواره همین گیلان نبودند .... تمام رشت و فومن و انزلی و .... پر شدده از مهاجرین بیکار اردبیلی . آن وقت اردبیلیها می خواهند به داد آستارا برسند !!!!! ادعا از این مسخره تر ؟؟؟
نادر در پاسخ به سرباز سردار بزرگ جنگل
بیکاری مشکل همه نقاط کشوره ولی داستان گیلان یکم متفاوته جوانان گیلان تن به کار نمیدن و کارگری نمیکنند و ترکها از این فرصت استفاده میکنند. ولی ظاهرا شما مدعی هستید که گیلان علاوه بر نیروی کار خودش به جوانان استانهای همجوارش هم اشتغال ایجاد کرده این ادعا مسخره است برادر
سیروس
دوستان اردبیلی با سلام اگر شما به ترک بودن مردم آستارا استناد می کنید : خب : 1- چرا ترک های پارس آباد و مغان و بیله سوار و کلاً شمال اردبیل با شما مثل کارد و پنیر هستند و حتی می خواهند از استان اردبیل جدا شوند و استان مستقلی داشته باشند ؟؟!!! در نظرات مردم در سایت MOGHANE.IR که متعلق به پارس آبادی ها است می بینیم که همه مردم آن شهر با اردبیلی ها دشمن هستند در حالی که همزبان آنها هستند . 2- اگر اردبیل خیلی توانمند است و پیشرفته است و می تواند آستارا را نجات !!!!!!!!!!!!!!!!!!! دهد ، پس چرا خود مردم اردبیل و خلخال همه بصورت گله ای و هزار تا هزار تا از شهرهای خود مهاجرت کرده اند و ساکن رشت و انزلی و تالش و لاهیجان و فومن و حتی مازندران !!! شده اند ؟؟؟ مگر اردبیل توانمد نبود ؟؟!!!!!!!!!! . 3- چرا نماینده مردم خلخال در مجلس اخیراً از طرح جدایی خلخال از اردبیل و الحاق به گیلان بارها اشاره کرده ؟؟؟؟ بدیلیل عدم رسیدگی به خلخال از سوی اردبیل . و دهها دلیل دیگر ... . پس طرح الحاق آستارا به اردبیل خواب و خیالی بیش نیست . یا علی مدد دوستان اردبیلی
ارش
جناب سیروس چرا شهرهای رودسر و املش و کلاچای با وجود گیلک بودن عزم جدی برای جدایی از گیلان رو دارند؟ چرا شهر لوشان میخواد به قزوین ملحق بشه؟
بهزاد
1 اگر بنا بر اسناد تاریخی باشه در انصورت باید قفقاز و هران و شهرهای مهم اسیای مرکز به ایران مسطرد شوند و یا ایران دعوی این مناطق رو بکنه هرچند طی قرنها استارا تابع اردبیل بوده طبق اسناد 2 همگان میدانند که مساحت استان دلیلی بر ایجاد استان جدید نیست چون استان تهران با مساحتی کم طی کمتر از بیست سال دوبار تجزیه شد و از بطنش استانهای البرز و قم تشکیل شدند هر چند ایالتهای شرقی امریکا که دارای شهرهای بسیار و البته نیز تراکم جمعیتی بالا هستند کوچکتر از ایالتهای غربی و کم تراکم هستند 3 البته تنها دلیل رابطه خویشاوندی نیست و صد البته تالش ان محوریت لازم را برای خلخال ندارد چون هر دوشهر تقریبا جمعیت یکسانی دارند بر خلاف اردبیل که مرکز استان و شهر بر جمعیتیست به نسبت استارا 4 همگان میدانند که اکثر مردم استارا اذری زبان بوده و خواستار الحاق به اردبیل هستند و بررسیها نشان میده الحاق استارا به اردبیل باعث صرفه جویی میلیونها لیتر سوخت در سال میشه 5 همانگونه که ذکر شده الحاق اردبیل باعث کاهش شدید مصرف سوخت خواهد شد و اینکه در صورت الحاق استارا به تنها بندر اردبیل تبدیل خواهد شد از این جهت که اردبیل به ایجاد بندرگاهی مهم در استارا نیاز خواهد داشت ولی با وجود بندر مهم انزلی بیخ گوش رشت مسئولان گیلان دیگر نیازی به ایجاد چنین بندرگاهی برای استارا نخواهند دید ورود اتوموبیلهای بلاک 91 به استارا نه تنها ضرری برای استارا نداشته بلکه باعث رونق نسبی بازارهای استارا میشود هر چند اتوموبیلهای زیادی با بلاک استارا در اردبیل و مرکز توریستی ان ماندد شورابیل و سرعین هم دیده میشه که نشان از مراودات دیرین مردمان دو شهر با هم هست اقای بهمن کاظم زاده این را بدانید که استارا تا سال 1337 بخشی از دیار اذربایجان بوده که با دسیسه ها و خباثتهای خاندان شاهنشاهی به گیلان ملحق شد و استارا بخش جدایی نابذیر گیلان نیست
موتا
[...] استارا ؟؟ اذربایچان باکو هم تالشی زبان بوده و باید به ایران و گیلان یا حد اقل به تالشان برگردد ززر مفت می زنن بعضیا استارا هیچوقت از گیلان جدا نخواهد شد اگر شده به زور انجا رو تالشی زبان خواهیم کرد
خسرو فیروزی
مگر زمان رفسنجانی رای گیری نشد. اقا ما استاراییها نمیخواهیم جز اردبیل شویم. ما اگرهم ترکی صحبت کنیم د ان ا ما طالش است
سیروس
پاسخ به آرش و بهزاد اردبیلی : دوستان عزیز تورک بحثهایی مثل الحاق آستارا و از این داستانها بهانه ای شده در دست نمایندگان اردبیلی که موقع انتخابات جلب توجه کنند و رای جمع کنند شما کاری به گیلان نداشته باش کسی هم کاری به شما نداره آستارا خودش نماینده و وکیل و وصی داره و طبق قانون تا خود تونل حیران تابع گیلان و آستارا است روز سیزده بدر 97 فرماندار آستارا در کنار تونل گردنه حیران عکس یادگاری گرفت که در آن عکس تابلوی پلیس راه تالش - آستارا کاملاً واضحه بجای این ماجراجویی های بی فایده فکری به حال کوثر و خلخال و پارس آباد و بیله سوار کنید که نمایندگانشان پیگیر جدایی از اردبیل هستند پارس آبادی ها حتی حاضرند دوباره تابع تبریز شوند که مسافتش بسیار زیاد است آقای ولی داداشی نماینده آستارا بارها بر گیلانی بودن آستارا تاکید کرده است در آستارا فقط اون گروه از مهاجرین اردبیلی که ساکن هستند دنبال الحاق هستند تعداد مهاجران خود را در گیلان بشمارید و بعداً در خصوص الحاق آستارا حرف بزنید نصف شهرهای گیلان شده مهاجرین اردبیلی دستفروش کارگر و میوه فروش
پونه
در خطاب به جواب اون دوستی که گفتن شرق گیلان خواهان جدا شدن از گیلان هستن باید بگم که من یک شرق گیلانی هستم و اینو خوب میدونم شرق گیلانیها نه تنها خواستار جدایی نیستن بلکه اگه خوب مطالعه کنی میبینی که مردم رامسر و تنکابن هم خواستار الحاق به گیلانند. خواهشا خواهشا خواهشا استارایی های جدایی طلب عزیز اینو بدونین که شرق گیلانی ها همیشه گیلانی هستند و تهمت نابجا نزنید
ساسانیان ازاستارا
من استارایی هستم ومیگم بایداستارابه اردبیل بازگردانده بشه.هم استانی های گیلانی استاراجزاردبیل واذربایجانشرقی بودوبخاطرمسائلی که میدونیم به گیلان واگذارشد.پس امانت گرفته شده روبایدپس داد.
ناشناس
هیتلر : ترک ها تنها ملتی هستند که اگر یکی از انها زنده بماند امپراتوری تشکیل میدهد و انتقام میگیرد
در حاشیه