چگونه واکنش ایران موجب عقب نشینی ترامپ از تشدید درگیری‌ها شد؟

ایستادگی ایران در مقابل تهدیدات دولت ترامپ و کاهش تعهدات برجامی و ارائه مهلت دو ماهه موجب شد که سران کاخ سفید به این واقعیت پی ببرند که تهران به هیچ وجه در مقابل سیاست تهدید و ارعاب واشنگتن قصد کوتاه آمدن ندارد و به همین دلیل ناچار شدند در موضع گیری‌های خود تغییرات جدی دهند

چگونه واکنش ایران موجب عقب نشینی ترامپ از تشدید درگیری‌ها شد؟

به گزارش ۸دی، در هفته های اخیر رئیس جمهور آمریکا به این اطمینان رسیده بود که مصلحت سیاسی شخصی وی اقتضا می‌کند که به تنش‌زایی با ایران شدت داده و تنها به فشارهای اقتصادی بر دولت ایران و دولت‌های خریدار نفت آن اکتفا نکند.

در این باره روزنامه رای الیوم می‌نویسد: تحولات وضعیت داخلی در آمریکا به دلیل نتایج تحقیقات رابرت مولر، آنطور که ترامپ انتظار داشت، پیش نرفت؛ شاخص‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه پارلمان آمریکا در نیمه ماه جاری، مولر را احضار می‌کند و این علاوه بر اصرار دموکرات‌ها در کنگره برای ادامه فشارها برای افشای پرونده‌های مالی ترامپ است؛ آنچه رئیس جمهور ایالات متحده با آن مخالف است.

همچنین، ممکن است کنگره رای اعتماد خود به ویلیام بار، وزیر دادگستری آمریکا را به دلیل شهادت وی در برابر سنا و ردّ این شهادت در پارلمان پس بگیرد. درخواست‌های مبنی بر کناره گیری ترامپ از ریاست جمهوری همچنان در بین نمایندگان دموکرات پارلمان آمریکا و برخی نامزدهای دموکرات منصب ریاست جمهوری همچنان وجود دارد و این مساله می‌تواند حاشیه مانور سیاست ترامپ در میدان داخلی را تنگ‌تر و محدودتر از گذشته کرده و حتی زمینه را برای محکوم کردن رئیس جمهور و فاش شدن اوضاع مالی وی و رابطه اش با روسیه در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ بگشاید.

بنابراین، تنش‌زایی ترامپ علیه ایران می‌تواند ضمانت سیاسی استمرار حکومت وی، به حاشیه رفتن تحقیقات درباره او و تغییر جهت توجه رسانه‌ها و افکار عمومی به سمت مقابله آمریکا با ایران شود؛ به ویژه آنکه آمریکایی‌ها معمولا در جریان تنش‌های خارجی در هر شرایطی پشت رئیس جمهور خود می‌ایستند.

اما قطعا ترامپ از خطرات حمله آمریکا علیه ایران آگاه است؛ اقدامی که جرج بوش پسر با وجود فشارهای نو محافظه کاران در دولت خود و علیرغم تحریک‌های اسرائیل در سال ۲۰۰۷ انجام نداد.

چه بسا ترامپ روی این موضوع حساب باز کرده بود که حمله او به ایران باعث شود تعدادی از اعضای کنگره از دو حزب جمهوری خواه و دموکرات، در کنارش بایستند؛ همان‌طور که پس از امضای توافق هسته‌ای، علیه اوباما ایستادند. علاوه بر این، رئیس جمهور آمریکا روی حمایت قوی لابی اسرائیل و شرکت‌ها و کارخانه‌های تولید سلاح که از شعله‌ور شدن جنگ خارجی و درگیری ایالات متحده در آن سود زیادی می‌کنند، حساب کرده بود.

به گزارش الف، اما ایستادگی ایران در مقابل تهدیدات دولت ترامپ و کاهش تعهدات برجامی و ارائه مهلت دو ماهه موجب شد که سران کاخ سفید به این واقعیت پی ببرند که تهران به هیچ وجه در مقابل سیاست تهدید و ارعاب واشنگتن قصد کوتاه آمدن ندارد و به همین دلیل ناچار شدند در موضع گیری‌های خود تغییرات جدی انجام دهند.

به همین دلیل بود که دونالد ترامپ چند روز قبل در سخنانی در کاخ سفید گفته بود: ایرانی‌ها «بسیار تهدیدکننده» بودند. ترامپ در ادامه می گوید: «ما اطلاعاتی داریم که حتی نمی‌توانید تصور کنید.»

خبرنگاری از ترامپ پرسید که آیا خطر درگیری نظامی بین ایالات متحده و ایران وجود دارد؟ که وی در پاسخ گفت: «من نمی‌خواهم نه بگویم اما امیدوارم این اتفاق رخ ندهد.»

در نهایت باید گفت این مساله عجیب نیست که رئیس جمهور آمریکا در مورد ایران که یک توافق بین‌المللی را با نظارت آمریکا امضا کرده است، هشدار می‌دهد، اما با رهبر کره شمالی که در مورد پرونده هسته‌ای اش سر سخت ایستاده و نرمشی نشان نداده است، دیدار دوستانه انجام می دهد؟!ا

رای الیوم در انتها می‌نویسد: دشمنی سختی بین واشنگتن و تهران شکل گرفته که بعید است به مذاکره و صلح سیاسی ختم شود؛ چرا که امتیازدهی از سوی هر دو کشور بعید است و هرگز شاهد یک نشست ایرانی-آمریکایی نظیر نشست بین ترامپ و کیم نخواهیم بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه