جلوگیری از خروج ارز با افزایش تولید کلزا در گیلان

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان ، کنجاله کلزا را جایگزین خوبی برای کنجاله سویای وارداتی دانست و گفت: در صورت افزایش تولید کلزا ، از خروج ارز برای واردات کنجاله سویا جلوگیری می شود.

جلوگیری از خروج ارز با افزایش تولید کلزا در گیلان

به گزارش ۸دی، میرحجت علی‌اکبر‌نژاد، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان کنجاله کلزا را جایگزین خوبی برای کنجاله سویای وارداتی دانست و افزود: اگر تولید کلزا در استان به حدی افزایش یابد که نیمی از نیاز پروتئین صنعت دام و طیور استان را بتوان از طریق کنجاله این گیاه تامین کرد، از خروج حدود ۴۱ میلیون دلار ارز برای واردات کنجاله سویا جلوگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: امسال تولید کلزا در گیلان هشت برابر شده و افزایش تولید این محصول در گیلان یکی از اولویت های کاری سازمان جهاد کشاورزی استان است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه قیمت هر کیلو کنجاله کلزا سه هزار و ۵۵تومان است، گفت: در جیره غذایی طیور به ازای هر ۱۰۰کیلوگرم جیره خشک، ۲۰درصد کنجاله و برای گوساله پرواری هم به ازای هر ۱۰۰کیلوگرم جیره خشک، ۱۵درصد از کنجاله استفاده می‌شود .

وی با بیان اینکه از هر هکتار مزرعه کلزا حدود ۸۵۰کیلوگرم کنجاله به دست می‌آید، افزود: این مقدار کنجاله، پروتئین مورد نیاز پرورش هزار قطعه مرغ و ۸۰۰راس گوساله پرواری را تامین می کند؛ البته در فرآیند پرورش باید از منابع پروتئینی دیگر هم استفاده شود.

علی‌اکبرنژاد با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشتر پروتئین مورد نیاز صنعت دام و طیور گیلان با کنجاله سویا تامین می شود که آن هم اغلب وارداتی است، گفت: هر کیلو کنجاله سویای وارداتی تا به دست بهره برداران برسد، بیش از پنج هزار تومان تمام می شود.

به گفته معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان؛ فقط برای تامین پروتئین مورد نیاز صنعت و دام طیور استان، سالانه ۲۴۴هزار تن کنجاله سویا به ارزش حدود ۸۲میلیون دلار وارد می‌شود که در صورت استفاده از کنجاله کلزا، بطور میانگین می توان حدود ۵۰درصد در هزینه های تامین کنجاله برای صنعت دام و طیور صرفه جویی کرد.

سطح زیر کشت این محصول در شهرستان رودبار حدود ۸۵۰ هزار هکتار است که از این میزان ۹۰ درصد بصورت دیم ، ۱۰ درصد بصورت آبی و توسط ۱۷۷ کشاورز کشت می شود.

پیش بینی می شود برداشت محصول کلزا در سال جاری حدود یک هزار و ۲۰۰ تن باشد.

کلزا از جمله محصولات راهبردی بخش کشاورزی به شمار می رود که حمایت از کشت آن به جای سایر محصولات پرآب بر، در دولت تدبیر و امید مورد توجه جدی قرار گرفته است.

گیاه کلزا (Brassica napus)، یکی از گیاهان دانه‌روغنی مهم در مناطق معتدل دارای طیف نسبتاً وسیعی از سازگاری اقلیمی است؛ دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است،

رقم اصلاح شده کلزا، که امروزه کانولا خوانده می‌شود، از مقدار کمتری اروسیک اسید و گلوکوزینولات برخوردار است و به علت محتوای کمتر مواد ضد تغذیه‌ای، برای مصرف انسان و تک معده‌ای‌ها نسبت به رقم غیر اصلاح شده یا همان کلزا، مناسب‌تر است.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه