کنجاله کلزا جایگزین مناسب کنجاله سویای وارداتی در گیلان

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان گفت: کنجاله کلزا جایگزین خوبی برای کنجاله سویای وارداتی است.

کنجاله کلزا جایگزین مناسب کنجاله سویای وارداتی در گیلان

به گزارش هشت دی، میرحجت علی‌اکبرنژاد با بیان اینکه کنجاله کلزا جایگزین خوبی برای کنجاله سویای وارداتی است، افزود: اگر تولید کلزا در استان به حدی افزایش یابد که نیمی از نیاز پروتئین صنعت دام و طیور استان را بتوان از طریق کنجاله این گیاه تامین کرد، از خروج حدود ۴۱میلیون دلار ارز برای واردات کنجاله سویا، جلوگیری خواهد شد.

وی افزود: امسال تولید کلزا در گیلان ۸برابر شده است و افزایش تولید این محصول در گیلان یکی از اولویت های کاری سازمان جهاد کشاورزی استان است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه قیمت هر کیلو کنجاله کلزا ۳هزار و ۵۵تومان است، گفت: در جیره غذایی طیور به ازای هر ۱۰۰کیلوگرم جیره خشک، ۲۰درصد کنجاله و برای گوساله پرواری هم به ازای هر ۱۰۰کیلوگرم جیره خشک ۱۵درصد از کنجاله استفاده می‌شود .

وی با بیان اینکه از هر هکتار مزرعه کلزا حدود ۸۵۰کیلوگرم کنجاله به دست می‌آید، افزود: این مقدار کنجاله، پروتیین مورد نیاز پرورش هزار قطعه مرغ و ۸۰۰راس گوساله پرواری را تامین می کند؛ البته ناگفته نماند در فرآیند پرورش باید از منابع پروتئینی دیگر هم استفاده شود.

علی‌اکبرنژاد با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشتر پروتئین مورد نیاز صنعت دام و طیور گیلان با کنجاله سویا تامین می شود که آن هم اغلب وارداتی است گفت: هر کیلو کنجاله سویای وارداتی تا به دست بهره برداران برسد، بیش از ۵هزار تومان تمام می شود؛ این درحالی است که هر کیلو کنجاله کلزا در بازار در حال حاضر  ۳هزار و ۵۵تومان است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان افزود: فقط برای تامین پروتئین مورد نیاز صنعت و دام طیور گیلان، سالانه ۲۴۴هزار تن کنجاله سویا به ارزش حدود ۸۲میلیون دلار وارد می‌شود که در صورت استفاده از کنجاله کلزا، بطورمیانگین می توان حدود ۵۰درصد در هزینه های تامین کنجاله برای صنعت دام و طیور صرفه جویی کرد.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه