ایران رتبه یک مهندسی انرژی در منطقه

براساس رتبه‌بندی سایمگو، ایران در سال ۲۰۱۷ به مقام نخست تولیدات علمی در رشته مهندسی انرژی در سطح کشورهای آسیای غربی رسیده است.

ایران رتبه یک مهندسی انرژی در منطقه

به گزارش هشت دی،براساس رتبه‌بندی سایمگو، ایران در سال ۲۰۱۷ به مقام نخست تولیدات علمی در رشته مهندسی انرژی در سطح کشورهای آسیای غربی رسیده است.

در تصویر زیر صدرنشینی ایران در تولیدات علمی مهندسی انرژی را مشاهده می‌کنید:

کشورهای عربستان سعودی، مصر، امارت متحده عربی، رژیم صهیونیستی، قطر، عراق، کویت، لبنان، عمان، اردن، لبنان، سرزمین‌های اشغالی، بحرین، یمن و سوریه به ترتیب در جایگاه‌های بعد از ایران و ترکیه قرار دارند. بررسی‌های منتشر شده در مجله «SCImago Journal & Country Rank» نشان می‌دهد ایران با تعداد ۲۰۰۶ مقاله در زمینه مهندسی انرژی در رتبه نخست و ترکیه با یک اختلاف قابل توجه در مقام دوم قرار دارد.

از میان ۲۰۰۶ مقاله منتشر شده محققان ایرانی، ۱۹۷۷ مقاله قابل استناد بوده است؛ در حالی‌که ترکیه و عربستان به عنوان کشورهای حائز مقام دوم و سوم هر کدام به ترتیب با ۷۷۷ و ۵۲۲ مقاله ۷۶۱ و ۵۱۲ مقاله قابل استناد دارند و این ارقام نشان از آمار دست کم دو برابری ایران در مقایسه با کشورهای نزدیک خود دارد.

سوریه به عنوان آخرین کشور در سطح آسیای غربی در سال ۲۰۱۷ تنها ۵ مقاله در زمینه مهندسی انرژی ارائه کرده است.

ایران در یک بررسی کلی‌تر میان ۱۵۵ کشور جهان، جایگاه هفتم تولیدات علمی در رشته مهندسی انرژی را به خود اختصاص داده است.

صدر نشین جهان در رشته مهندسی انرژی چین است، محققان چینی در سال ۲۰۱۷، حدود هیجده هزار و ۳۰۵ مقاله در زمینه مهندسی انرژی منتشر و ارائه کرده‌اند که از این تعداد هیجده هزار و ۱۰۷ مورد قابل استناد بوده است.

کشورهای آمریکا، هند، انگلیس، ژاپن و آلمان به ترتیب بعد از چین و قبل از ایران در جدول جهانی جای گرفته‌اند.

کشورهای ایتالیا، روسیه، کره جنوبی، کانادا، فرانسه، استرالیا، برزیل، اسپانیا، اوکراین، تایوان، ترکیه، مالزی، نروژ، دانمارک، سوئد، لهستان، هلند، عربستان سعودی، سنگاپور، سوئیس، رومانی، مصر، اندونزی، آفریقای جنوبی، تایلند، مکزیک، پرتغال و هنگکنگ در رتبه‌های بعد از ایران قرار گرفته‌اند.

نظام رتبه‌بندی سایمگو توسط یک گروه پژوهشی به همین نام در دانشگاه گرانادا در اسپانیا انجام می‌شود که براساس تعداد مقالات علمی موسسات آموزش عالی کشورهای مختلف موجود در بانک اطلاعاتی اسکوپوس، آنها را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کنند.

در خبرهای پیشین نیز به صدرنشینی ایران در رشته‌های متفاوتی ازجمله علم ژنتیک، علم فیزیک، ریاضیات کاربردی، علوم زیستی، فناوری نانو، فناوری آب و علم پزشکی داخلی اشاره شده است.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه